پروژه همت از بنبست خارج میشود
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
استان البرزدر مجموع نیم درصد از کل راههای کشور را در خود جای داده ولی نزدیک به یک پنجم (18درصد) بار ترافیکی آن را به دوش میکشد. طی چند سال گذشته با افزایش جمعیت و تعداد خودروهای عبوری از محورهای استان، البرزنشینان به ویژه کرجیها ناچار به تحمل ترافیکی شدهاند که بخش اعظمی از آن به خودروهای آنها مربوط نمیشود.
از میان محورهای پرتردد البرز محور تهران – کرج به نسبت بقیه در وضعیت وخیمتری به سر میبرد. روزانه بیش از 300 هزار خودرو از این محور عبور میکند و دود این تردد به چشم شهروندانی میرود که ناچارند بخش زیادی از دقایق عمرشان را در کلاف ترافیکی که به آنان تحمیل شده تلف کنند. از اواخر دهه 70 که کرج گامهای نخستین خود را برای تبدیل شدن به کلانشهری بی سر و ته برداشت، بحثهایی برای حل مشکلات ترافیکی این شهرستان مطرح شد. طرحها و بحثهایی که تا استانی شدن البرز هم ادامه یافت ولی هیچ کدام عملی نشد. از همان سالها بحث دو طبقه شدن آزادراه تهران – کرج، شش خطه و 10 خطه شدن این آزادراه، مسیر زیرزمینی و... بارها مطرح شد اما در نهایت بعد از گذشت دو دهه اجرای پروژه ادامه اتوبان همت، نقطه امید شهروندانی شد که از ترافیک تحمیلی به ستوه آمده بودند. این پروژه یکی از طرحهایی بود که کورسوی امیدی دردل البرزنشینان ایجاد کرد و به آنان رهایی از کلاف سر در گم ترافیک تهران – کرج را نوید داد. اتصال اتوبان شهید همت به کرج پروژهای بسیار مهم و حیاتی است به طوریکه مسئلان از آن به عنوان پروژهای ملی یاد میکنند. اما علیرغم این نگاه ویژه، مدتی است گامهای این پروژه کوتاه شده و اجرای آن به کندی به پیش میرود. در دو سال اخیر 5.5 کیلومتر از پروژه همت زیر بار ترافیک رفته است. مدیرساخت و توسعه راههای استان البرز درباره اهمیت اجرایی شدن این پروژه گفت: اتصال بزرگراه شهید همت به کرج یکی از پروژههای ملی است که طی دو سال گذشته حدود 5.5 کیلومتر آن احداث و زیر بار ترافیک رفته است. وی در خصوص محدودهای از این بزرگراه که تاکنون زیربارترافیک رفته، افزود: درحال حاضر شاهد تردد خودرو در محدوده استحفاظی منطقه 22 تهران تا پل گرمدره کرج هستیم. افشین پیرنون درباره توقف مقطعی اجرای بخشهایی از این پروژه توضیح داد: اجرای سه کیلومتر از این پروژه به دلیل وجود برخی معارضان خصوصی تا یک هفته قبل متوقف شده بود. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکل این معارضان با همکاری دادستانی کرج و استانداری البرز به تازگی حل شده و در حال حاضر شاهد استقرار ماشینآلات سنگین و حضور نیروهای کار در این محدوده هستیم. پیرنون ادامه داد: با رفع مشکل معارضین در آیندهای نزدیک شاهد تحقق وعده اتصال اتوبان همت به جهاننما خواهیم بود. پیرنون دربخش دیگری از صحبتهایش به تغییر بخشی از نقشه اتصال اتوبان همت به کرج اشاره کرد و گفت: با رایزنیهای انجام شده نقشه اتصال این بزرگراه از کیلومتر10 آن به کرج تغییر کرده است. این مسئول گفت: بر اساس این تغییر، این اتوبان از کیلومتر10 به جای اینکه به میدان امام حسین(ع) کرج وارد شود به سمت جاده چالوس حرکت کرده و در امتداد کمربند شمالی کرج قرار میگیرد. وی یادآورشد: با تکمیل این پروژه از سوی وزارت راه 14.5 کیلومترتا اتصال به کمربند شمالی کرج زیربار ترافیک خواهد رفت.
معارضان و مشکلات اعتباری روند تکمیل پروژه همت را کند کرده است
مدیرساخت و توسعه راههای استان البرز با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر تسریع در اجرای این پروژه گفت: بدون شک یکی از مهمترین موانع اجرای پروژههای عمرانی عدم پرداخت به موقع و وجود محدودیت درتامین اعتبارات لازم است. پیرنون ادامه داد: متاسفانه تا کنون اعتبار لازم برای اجرای این پروژه تامین نشده و همین امر تغییر در زمانبندیهای پیشبینی شده برای افتتاح فازهای مختلف آن را درپی داشته است. وی تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به استان البرز در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه قولهای مساعدی داده است.
نیمی ازهزینههای اجرای پروژه همت توسط بخش خصوصی تامین میشود
وی اضافه کرد: براساس این قول بنا شده در سال 94 بیش از 70 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص یابد. این مسئول ادامه داد: از آنجایی که احداث پروژههای آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود نباید توقع داشت که تمامی هزینه اتصال بزرگراه همت به کرج را دولت پرداخت کند. پیرنون تاکید کرد: 50درصد این پروژه توسط بخش خصوصی در حال انجام است که درسال جاری به دلیل برخی مشکلات، این بخش نیز قادر به پرداخت تمام تعهدات مالی خود نشد. وی ابراز کرد: البته توقف مقطعی این پروژه تنها به مشکلات مالی مربوط نمیشود و بخشی از آن نیز به فرایند زمان بر رفع معارضان مربوط میشود. وی یادآور شد: رسیدگی به شکایات برخی مالکان که زمین آنها در مسیر اجرای این پروژه قرار دارد، کاری زمانبراست و نیاز به تشکیل پرونده و رسیدگی در مراجع قضایی دارد. مدیرساخت و توسعه راه های استان البرز افزود: خوشبختانه طی 10 روز گذشته به پرونده بسیاری از این معارضان رسیدگی و مشکل آنها برطرف شده است. وی درخصوص میزان اعتباراتی که تا کنون برای اجراییشدن این پروژه هزینه شده است، گفت: ازآنجایی که کارفرمای اجرای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراست، اداره کل راه و شهرسازی استان اطلاعات دقیقی در خصوص هزینه کرد این شرکت ندارد. پیرنون تصریح کرد: با توجه به ملی بودن این پروژه، تمام پرداختهای لازم توسط این شرکت انجام میشود و اداره کل راه و شهرسازی استان دخالتی دراین حوزه ندارد.
پروژه همت از بن بست خارج میشود
در بخش دیگری از این گزارش استاندار البرز در مورد جذب اعتبارات برای تکمیل اتوبان شهید همت گفت: در زمینه تکمیل اتوبان همت اعتبار ویژهای را گرفتهایم که طبق مصوبهای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در استان داشتهایم، این پروژه از بنبست خارج میشود. سید حمید طهایی افزود: اتمام این پروژه تاثیر بسزایی بر تسهیل رفت و آمد در این محور و بازشدن گره کورترافیکی در محورکرج – تهران خواهد داشت. وی ادامه داد: شرایط کار برای تکمیل این پروژه آسان نیست اما با توجه به چشمانداز بودجه سال ۱۳۹۴ سرعت احداث قطعات سهگانه این آزادراه باید افزایش یابد. این مسئول ابراز کرد: با تکمیل این پروژه زمان سفر از طریق این آزادراه از تهران به کرج حدود ۳۰ دقیقه کاهش مییابد.
استاندار البرزگفت: دولت تمام سهم خود را در زمینه تامین اعتبار این پروژه پرداخت کرده، بنابراین تلاش میشود تمام مشکلات این پروژه با بودجه مصوب سال آیندهاش حل شود.
زمینهای معارضین پروژه همت با 110میلیاردتومان آزاد میشود
طهایی در خصوص آزادسازی زمینهای معارض جهت تکمیل این بزرگراه توضیح داد: درحال حاضر تنها موضوع آزادسازی زمینهای معارض این پروژه باقی میماند که 110 میلیارد تومان هزینه دارد. وی ادامه داد: این پروژه برای ساخت نیز 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخشی از آن درسال 94 تامین میشود.
مسئولان استان تکمیل پروژه همت را با جدیت پیگیری میکنند
وی در پایان گفت: اکنون ۹۵ درصد از قطعه اول، ۵۹ درصد از قطعه دوم و پنج درصد از قطعه سوم این آزادراه ساخته شده است و پیگیر تکمیل بزرگراه شهید همت در حوزه جغرافیایی استان البرز هستیم و امیدواریم این پروژه در کمترین زمان به سرانجام برسد.
منبع ایسنا