25 اسفند 1393
شماره خبر: 139457

سنتهای فراموش شده

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سنتهای فراموش شده


ایرانیان ازدیرباز برخلاف رفتارهای پرخطر برخی نوجوانان و جوانان امروزی با آیین و آداب خاصی به پیشواز سال نو می رفتند، آدابی که با اسپند و دود و دعا برای رفع بلاها همراه بود.
درشب چهارشنبه آخرسال ، برافروختن آتش در مکانی امن و غیر مخاطره آمیزو پریدن ازآن با این جمله که ' زردی من از تو و سرخی تو از من' برای سلامتی خود و خانواده دعا می کردند، آدابی که دعا و نیایش و رفع بلا ورد زبان ها ساخت . آروزها براین خواسته استوار بود که تمام دردها و بیماری ها از روح و روان به دور رود و سلامت و نشاط جایگزین آن ها شود. اسپند و دود و ده ها حرکت زیبای معنوی و فرهنگی ، چاشنی آیین های پایان سال بود، کینه ها و رنجش ها به حاشیه می رفت ودل ها برای سال نو ، بهاری می شد.
اما اکنون برخی ، خطرآفرینی را چاشنی آیینی کرده اند که از گذشته های دور با مهروزی و مهربانی همراه بوده است. رفتن به استقبال بلا آن هم از نوع مواد محترقه برای یک خوشی آنی ،سلامت خود و دیگران را به مخاطره می اندازند و به جای سرخی آتش، سیاهی دود بر رنگ و رخسارشان می نشیند وچه بسا اگر از مرگ نجات یابند، ممکن است از نعمت بینایی، شنوایی یا داشتن دست و پا محروم شوند. شاید این هم اثر تقلیدی از فرهنگ بیگانه است که مهربانی چهارشنبه و نوروز را به بلای جان تبدیل کرده است.
از این روست بسیاری دوست ندارند، چهارشنبه سوری را نظاره گر باشند و ترجیح می دهند در خانه ها بمانند و صدای وحشتاک مواد محترقه را نشوند و شاهد نقص عضو بچه ها نباشند. این روزها برخی با تهیه و فروش مواد محترقه نه تنها به دنبال سود و منفعت شخصی هستند بلکه در واقع ، بلا را رهسپار خانه ها می کنند تا عده ای ناآگاه در آتش افروخته آنان بسوزند. در سال های گذشته کم اتفاق نیفتاد کودکان ، نوجوانان و جوانانی ، لحظه شادی شان با گریه های دردناک و کشنده همراه شد و چه بسا شماری به کام مرگ رفتند و داغ جگر سوز بر دل پدران و مادران بر جای گذاشتند. یکی از سنت های دیرین ایرانیان گذاشتن سکه ای درداخل کوزه و پرتاب آن به دور از محیط خانه و زندگی بود و معتقد بودند با این کار درد و بلا از آنها دور خواهد شد اما اکنون برخی با پرتاب ترقه ها و مواد محترقه به سوی جمعیت ، رعب و وحشت به وجود می آوردند. استان البرز نیزاز سنت های غلط جایگزین شده برای چهارشنبه آخرسال بی نصیب نمانده و در برخی از کوچه و معابر، شیطنت نوجوانان پس از تعطیلی از مدرسه گل کرده و با انداختن ترقه ،هفت ترقه، زنبوری و بمبک برای تخلیه هیجان خود سبب سلب آرامش دیگران می شوند. اما این روزها بازار دستفروشان مواد محترقه که درخیابانها و معابر کشیک طعمه های خود را برای خرید این مواد می کشند، گرم است. در لابلای تمام روزبازارها و بساط دستفروشان ، این روزهای پایانی سال حداقل یک یا دو دستفروش ترقه نیز مشاهد می شود. علی اکبرگرجستانی 80 ساله درباره آیین چهارشنبه سوری می گوید: مرسوم ترین مراسم این شب برپا کردن آتش با بوته و خار در سرگذرها بود که خاکستر آن را درگذشته پس از سوختن جمع کرده و به یمن خاکستر شدن درد و بلا از اهل خانه ، دور می ریختند. او می افزاید:اکنون در روزهای پایانی سال، صدای نارنجک های دستی و مواد محترقه سبب سلب آرامش مردم شده است . سکینه صلحی یکی دیگر از شهروندان کرجی آیین چهارشنبه سوری را چهارشنبه سوزی می داند که هرساله خانواده ها در وحشت آسیب دیدگی جوانان خود بسرمی برند. این شهروند گفت: از آنجا که چهارشنبه سوری از آئین های دیرینه ی ایرانیان است جدای اینکه امروزه آنچه درشهرهای بزرگ ایران، به خصوص تهران در این شب انجام می گیرد بیشتر به جنگ و نزاع شبیه است تا سور و شادی! معاون مرکز فوریتهای پزشکی استان البرز از خانواده ها خواست از بروز حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال پیشگیری کنند. آرش رحمتی افزود: رسال گذشته دو فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر در استان البرز شاهد بودیم ، اما انتظار می رود با آگاه سازی نوجوانان و جوانان حتی ازبروز کوچکترین حادثه در این روز پیشگیری شود. وی بیان کرد: سال گذشته 129 نفر بر اثر انفجار مواد محترقه در استان البرز مصدوم شدند که تعدادی از آنان حین تماشای مراسم چهارشنبه سوری آسیب دیدند. رحمتی یادآور شد: بیشترین آمار مصدومیت مربوط به صورت و چشم بوده که خوشبختانه تخلیه چشم نداشتیم . وی گفت:مصدمان بیشتر جوانان و نوجوانان هستند که لازم است دراین زمینه بیشتر اطلاع رسانی وآگاهی بخشی شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود