28 اسفند 1391
شماره خبر: 22564

شیرینی عید را با خشونت چهارشنبه سوری به تلخی تبدیل نکنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

شیرینی عید را با خشونت چهارشنبه سوری به تلخی تبدیل نکنیم


سپیدارآنلاین: اورژانس، آتش نشانی و دستگاه های مختلف علاوه بر اینکه در چهارشنبه آخر سال برای رسیدگی از حوادث دلخراش بسیج می شوند باید در کنار این کار، فرهنگ سازی مناسب و توجه ویژه ای صورت گیرد تا کمتر شاهد این باشیم که شیرینی عید جوانان و نوجوانان با خشنونت چهارشنبه سوری به تلخی تبدیل شود.
کم کم با نزدیک شدن به ایام پایانی سال به چهارشنبه سوری، آئین و سنن ایرانی که ریشه در تاریخ ایران دارد نزدیک تر می شویم در هنگامه های مختلف این یادمان ها با مناسبت های گوناگون انجام می شده و بخشی از آنها در فرهنگ ما پایدار مانده است اما حیف نیست با خشونت ها، تنش ها و کارهای خطرناک سبب تحریف و بدجلوه نشان دادن این آیین ها شویم که نه تنها این سنن حفظ نمی شوند بلکه سبب از بین رفتن آن هم می شود. ما ایرانیان هر ساله آخرین 3 شنبه سال را با افروختن آتش به استقبال بهار می رویم یک جشن بهاری است که قدمت تاریخی آن به قرن هاپیش برمی گردد. متاسفانه در سال های اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است. هر ساله گزارشات بسیاری از حادثه های تلخ و دلخراشی شنیده می شود آسیب و مصدومیت های جبران ناپذیری که در برخی موارد منجر به مرگ شده که شیرینی عید را به تلخی تبدیل کرده است ولی طی سال های اخیر شاهد کمتر شدن خسارت جانی و مالی در چهارشنبه سوری هستیم و این امر نشان دهنده فرهنگ سازی مناسب در این راستا است. راهکار زیادی برای به صفر رساندن خسارت جانی و مالی در چهارشنبه آخر سال وجود دارد که نخستین راهکار این است که مسئولان بستر شادی ایمن را فراهم کنند تا جوانان دیگر به راه های غیر صحیح روی نیاورند. بنابراین مسئولان می توانند مواد محترقه ایمن و مکان امن و خارج از محوطه شهری در اختیار جوانان قرار دهند تا دیگر شاهد ماجراجویی جوانان در کوچه و خیابان های شهر و ترس و وحشت کودکان و زنان باردار نباشیم. تمامی دستگاه ها از جمله اورژانس، آتش نشانی و سازمان های متولی باید در این راستا حضور پر رنگ داشته باشند و کار فرهنگی انجام دهند. با امید چهارشنبه سوری ایمن و زیبا و بدور از هر گونه خطر احتمالی هچمون گذشتگان فرهنگی زیبا به آیندگان اهدا کنیم.
پیشگیری از خسارت های احتمالی سرمایه است
استاندار البرز طی گفتگو در خصوص خسارت چهارشنبه سوری گفت: خسارت احتمالی بعد از پیشگیری است هر چقدر در مرحله پیشگیری هزینه کنیم سرمایه است و در مرحله بعد از حادثه، بخشی از سرمایه ما از بین رفته است. اصغر عربیان با بیان اینکه عید نوروز و چهارشنبه سوری بی خطری را پیش رو داشته باشیم، افزود: برای کاهش خسارت باید با فرهنگ سازی درست به خصوص در قشر جوان و نوجوان به مقابله با این حوادث رفت و پیشگیری کرد. وی با اشاره به اینکه این مراسم ریشه در تاریخ دارد، اظهار داشت: این ایام باید جهت دهی شود برخی به دلایل سیاسی و اجتماعی و اهداف های پشت پرده از این مناسبت ها سو استفاده می کنند ما باید برای جلوگیری از این امر تمهیدات بیاندشیم. استاندار البرز اضافه کرد: جوانان و نوجوانان چندین هفته زودتر به استقبال این مراسم می روند که برای این موضوع هم باید تمهیدات لازم چاره اندیشی شود.
مصدومیت در چهارشنبه سوری

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود