28 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142207

سنگینی بار ندامتگاه ها بر دوش البرز نوپا

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سنگینی بار ندامتگاه ها بر دوش البرز نوپا


استقرار 4 ندامتگاه در استان نوپای البرز بارمضاعفی بر دوش استانی است که تنها چهار سال از تشکیل آن می گذرد و خود با مشکلات فراوان زیرساختی مواجه است و بر این اساس مسوولان البرز بر ضرورت ساماندهی این موضوع در سریع ترین زمان تاکید دارند.
استان البرز در سال 89 در حالی تشکیل شد که پیشاپیش با مشکلات و مسایلی فرااستانی و ملی از جمله مجاورت با پایتخت، استقرار صنایع بزرگ و آلاینده، عبور شاهراه های پرتردد و مسایل زیرساختی مواجه بود که این مشکلات فارغ از معضل حضور 4 ندامتگاه استانی و ملی در استان، بارسنگینی بر دوش البرز نوپا محسوب می شد. هر کدام از این مشکلات که بیشتر آنها مختص به استان نبوده و جنبه ملی دارد، به تنهایی می تواند مشکلات اساسی در روند پیشبرد امور ایجاد کند و ضرورت دارد مسایل مربوط به استان البرز نیز با توجه به این مشکلات بررسی شده و از لحاظ تخصیص اعتبارات و امکانات نیز مطابق با موضوعات منطقه ای و ملی که به این استان تحمیل شده، اقدام شود. امروز استان البرز به دلیل مجاورت با پایتخت، بخشی از بار مشکلات تهران را نیز در حوزه های مختلف بر دوش می کشد و میزبان 3 هزار و 500 واحد صنعتی است که به گفته استاندار و دیگر مسوولان استان بیشتر نیروهای آن از افراد غیربومی جذب شده اند و این در حالی است که استان البرز با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند. میزبانی از ندامتگاه مسایلی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای مردم البرز ایجاد کرده است و خواسته امروز مردم و مسوولان استان کاهش بخشی از این بار به ویژه در حوزه ملی است. برخی از خانواده ها که برای دیدار با زندانیان به این استان سفر می کنند با مشکلاتی نظیر سکونت و مسایل دیگر مواجه می شوند که مسوولان استان با موضوع درگیر می شوند. از سویی استقرار دائمی برخی از خانواده های زندانیان که از شهرهای دیگر می آیند نیز باعث شده روند افزایش جمعیت در این استان بالا باشد.
سید حمید طهایی استاندار البرز نیز با تاکید بر مشکلات ناشی از این موضوع و با بیان اینکه این استان نوپا به نوبه خود به دلیل شرایط ویژه دارای مشکلات فراوان است، گفت: 4 زندان باری مضاعف بردوش مدیران و مسوولان اجرایی استان است. .وی گفت: البرز نوپا از حداقل امکانات مدیریتی برخوردار است و نیازهای کمی و کیفی بسیاری دارد که امروز مساله زندان ها نیز مشکلات آن را مضاعف کرده است. وی ادامه داد: اتفاقات و مسایلی که در این زندان می افتد به نوعی شرایط استان را تحت شعاع قرار داده و مسوولان استان را درگیر می کند، درحالی که مسوولیت آن با اداره کل زندان های کشور است، بنابراین باید تدابیر جدی در این زمینه اندیشیده شود. نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج نیز با تایید مشکلات موجود در این زمینه در البرز، با اشاره به وجود 4 زندان در استان و مسایل و مشکلات اجتماعی ناشی از آن، گفت: این موضوع حساسیت حوزه اجتماعی را دراین استان بیشتر کرده و تمام نیرو را از البرز گرفته است. حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: براساس منویات مقام معظم رهبری باید هرچه بیشتر به سمت بومی سازی پیش رفت در حالی که این استان با مشکلات و مسایل خاص اجتماعی مواجه است.
وی ادامه داد: وجود چهار زندان که دو زندان آن کشوری است و یکی از این دو زندان نیز در منطقه خاورمیانه مطرح است، توجه بیشتری را در حوزه اجتماعی می طلبد. حسینی همدانی اضافه کرد: این زندان ها تمام نیروی استان را می گیرد و مسایل مرتبط با آن، سبب نابسامانی اجتماعی و اقتصادی نیز شده که باید در اولویت کاری مدیرکل دادگستری قرار گیرد. نماینده ولی فقیه دراستان البرز گفت:استان نوپای البرز به تعبیرمقام معظم رهبری استانی ویژه در ابعاد قومیتی، فرهنگی و عقاید است که مهاجرپذیری و نزدیکی به پایتخت مزید برعلت شده تا مشکلات آن روز به روز بیشتر شود. شرایط ویژه استان البرز فرصتی برای بزهکاران و طمع کاران شده و این مسایل از باب تذکر است. افروز بهرامی مدیرکل بهزیستی استان البرز با تاکید بر اینکه 80 درصد زندانیان کشور در ندامتگاه های این استان نگهداری می شوند، گفت: این زندان ها زمینه را برای افزایش تعداد سکونتگاه های غیررسمی و افزایش آسیب های اجتماعی در البرز به وجود آورده اند. وی، مهاجرت بی رویه، سرازیر شدن آسیب های اجتماعی تهران به سمت البرز و وجود مکان های خاص مانند باغات را از دیگر علل افزایش مشکلات اجتماعی دراستان البرز عنوان کرد. بهرامی گفت: اعتیاد، طلاق و خشونت خانوادگی از آسیب های اجتماعی البرز به شمارمی رود به طوری که البرز را در ردیف سه استان نخست کشور در بحث طلاق قرار داده است. محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موضوع افزایش جمعیت و درصد رشد بالای جمعیت این استان، گفت که زیرساخت های کم البرز جوابگوی رشد بالای نزدیک به 3.7 درصدی جمعیت این استان نیست. وی افزود: رشد متوسط جمعیت درکشور 1.2 درصد است، این درحالی است که البرز از این رشد متوسط کشوری جلو افتاده و همین امر زمینه حاشیه نشینی در شهرهای اشتهارد، محمد شهر، گرمدره و بروز مشکلات دیگری را فراهم کرده است. کولیوند در ادامه از اتخاذ تصمیماتی برای موضوع زندان های استان البرز خبر داد و گفت: زندان کچویی این استان باید به یک منطقه آموزشی تبدیل شود و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر این موضوع هستند. وی خاطرنشان کرد: استان البرز به واسطه شرایط ویژه جغرافیایی و جمعیتی مقصد جرم محسوب می شود و مبدا جرم نیست، باتوجه به اینکه کمربند امنیتی تهران هستیم، توسعه زیرساخت ها در آن ضروری است.


منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود