20 تیر 1394
شماره خبر: 145341

حکایت اسکلت‌های فلزی که آسمان هشتگرد جدید را می‌خراشد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حکایت اسکلت‌های فلزی که آسمان هشتگرد جدید را می‌خراشد


۱۰ سالی است که پیشانی شهر جدید هشتگرد به واسطه وجود اسکلت ساختمان‌های نیمه کاره ناهنجار و نازیبا شده و این در حالی است که حکایت این اسکلت‌ها که آسمان شهر را می خراشد در نوع خود خواندنی است.
اگر از اتوبان کرج به سمت قزوین رفته باشید به شهر جدید هشتگرد که نزدیک می شوید از دور اسکلتی فلزی و غول آسای را خواهید دید که در ورودی شهر جا خوش کرده و شبیه جوشی چرکین روی پیشانی شهر نشسته است در حالی کل شهر جدید هشتگرد پُشت قد بلند این پروژه پنهان مانده است. به گفته برخی از شهروندان قدیمی ۱۰ سالی است که اسکلت فلزی پروژه ریحانه در بدو ورود به شهر به آنها سلام می کند. محمدرضا اقدسی یکی از ساکنان شهر جدید هشتگرد اظهار می دارد: این ساختمان ها در ورودی شهر جدید هشتگرد از حدود ۱۰ سال پیش به صورت نیمه کاره رها شده و سیمای ورودی شهر را ناهنجار کرده است. علی امینی یکی دیگر از ساکنان شهر جدید هشتگرد می گوید: مجموعه نیمه کاره تعاونی مسکن ناجا، واقع در شهر جدید هشتگرد پس از توقف کامل پروژه ساختمانی و خاموش شدن تابلو روزشمار اتمام پروژه به حال خود رها شده است و این سیما برای شهری که جدید نام گرفته است نازیبا است.
تکلیف پروژه ورودی شهر جدید هشتگرد در هاله ای ابهام
زهرا نظری یکی دیگر از ساکن شهر جدید هشتگرد در ادامه می افزاید: ۸ سالی است که در این شهر ساکن شده ایم از ساکنان قیمی تر شنیده ام که عمر پروژه ۱۰ ساله است و مربوط به شرکت تعاونی ناجا است. در این خصوص محمدرضا توکلی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: این ساختمان ها مربوط به شرکت تعاونی ناجا است که در بهترین منطقه شهر واقع شده و متأسفانه تعطیلی ۱۰ ساله آن باعث شده است که سیمای شهر نازیبا شود. وی ادامه داد: کلنگ ساخت این شهرک سال ۸۴ به زمین زده شد. در این پروژه ۴ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است ولی پس از چندی این پروژه تعطیل شده است و تکلیف تکمیل پروژه در هاله ای از ابهام است.
پروژه مسکونی ریحانه سال ۷۶ مجوز ساخت دریافت کرد
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به اینکه بخشی از خیابان ها و معابر دسترسی به مسکن مهر شهر جدید هشتگرد از میان این پروژه عبور می کند، گفت: به دلیل حصار کشی دور تا دور این پروژه اجازه تکمیل مسیرهای دسترسی مسکن مهر با مشکل مواجه شده است. وی در پایان گفت: این پروژه ها ربطی به پروژه مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ندارد، اما چون زمین آن از شرکت عمران خریداری شده است باید مصوبات آن هر چه سریع تر تعیین تکلیف شود. برای روشن تر شدن موضوع گزارش به سراغ اصغر آقایی نایب رئیس شورای شهر جدید هشتگرد می رویم؛ وی با اشاره به وجود ۵ هزار واحد بنیاد مسکن تعاونی ناجا در ورودی شهر هشتگرد گفت: از ابتدای سال ۷۶ که برای شروع این واحدها مجوز ساخت صادر شد تا سال ۸۸ چند صد واحدی از این مجموعه مجوز بهره برداری دریافت کرد اما متاسفانه اکنون تنها شاهد حضور اسکلت های عریان این مجموعه عظیم در کنار میدان امام خمینی شهر جدید هشتگرد هستیم.
وقتی سیاست مجریان پروژه تغییر می کند
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر جدید هشتگرد تاکنون پیگیری های جدی در رابطه با تعیین تکلیف این پروژه انجام داده اند که در راستای آن حدود ۲ ماه پیش نشستی با مسئولان شرکت تعاونی ناجا برگزار کردیم. آقایی ادامه داد: علاوه بر نشست های متعدد مکاتبات بسیاری با مسئولان این شرکت تعاونی انجام دادیم که متاسفانه پاسخ های قانع کننده ای دریافت نکردیم.
این مسئول اضافه کرد: در نشستی با حضور مسئولان، تعاونی ناجا تعهد داد تا ظرف مدت یک ماه دیوارهای اطراف پروژه ریحانه را برداشته و نمای ساختمان ها را درست کنند زیرا اسکلت های نیمه کاره چهره شهر را نازیبا کرده و حالت کارگاهی به شهر داده است. نایب رییس شورای شهر جدید هشتگرد گفت: این پروژه نیمه کاره قطعا در جذت سرمایه گذار در توسعه امکانات شهر تاثیر گذار خواهد بود. آقایی اضافه کرد: زمزمه هایی شنیده می شود که؛ سیاست های مدیران برای سرمایه گذاری تغییر کرده و این پروژه زیان ده شده است.
مشکل اصلی بر سر راه پروژه ریحانه نقدینگی و عدم بودجه است
در ادامه به سراغ سرپرست شهرداری شهر جدید هشتگرد می رویم. محمد میبدی آقایی در این خصوص گفت: طبق هماهنگی با شورا و فرمانداری و همچنین با شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مذاکراتی انجام شد تا تمامی فاز یک این شهر در اختیار شهرداری قرار گیرد و شهرداری هم با مشارکت بخش خصوصی انجام پروژه های مانند ایجاد فضای سبز، افزایش سرانه های فضای سبز و خدماتی تفریحی را انجام دهد. آقایی میبدی در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکراتی با محوریت استانداری البرز در حال انجام است و برای به نتیجه رسیدن آن یک فرصت ۲ ماهه تعریف شده است.
وی در ادامه با تاکید بر انجام مذاکرات با مدیران شرکت عمران و تولیدی نیرو وابسته به ناجا گفت: چندین بار در خصوص ادامه پروژه ریحانه با آنها نشست هایی برگزار شده است مشکل اصلی بر سر راه پروژه نقدینگی و نبود بودجه است. آقایی میبدی افزود: به دلیل تغییر مدیریت در شرکت عمران و تولیدی نیرو اکنون برنامه های پیشرفت پروژه تغییر کرده است اما یک اقدام مثبت که در مورد پروژه ریحانه انجام شده این است که ۲ بلوک آن به بنیاد شهید واگذار شده و قرار است به زودی آن را تحویل بگیرند. میبدی در پایان گفت: همچنین قرار است با برداشته شدن دیوارهای اطراف پروژه شرکت عمران شهر جدید هشتگرد به درون آن ورود کرده و رسیدگی به محوطه داخلی و خیابان کشی های میان مجتمع و فضای سبز آن را انجام بدهد.
پروژه ریحانه در منطقه رو به رشد شهر واقع شده است
پیگیری های خبرنگار مهر برای برقراری ارتباط با مسئولان پروژه ریحانه برای پرسش و پاسخ در مورد چگونگی روند اجرای پروژه راه به جایی نبرد در این خصوص خبرگزاری مهر برای شفاف سازی پذیرای نظرات مسئولان این پروژه است. به گزارش خبرنگار مهر، مجتمع بزرگ مسکونی ریحانه در زمینی به مساحت ۴۵۰ هزار متر مربع مشتمل بر ۲۴۰ هزار متر مربع مسکونی، ۱۲۰ هزار متر مربع شامل کاربری های، فضای سبز، اماکن مذهبی، مراکز فرهنگی و آموزشی، سالن های ورزشی و مراکز درمانی است ۹۰ هزار متر مربع خیابان ها و راه های ارتباطی اصلی، در فاز ۴ شهر جدید هشتگرد واقع شده است. به گفته کارشناسان این مجتمع در منطقه ای پویا و رو به رشد احداث شده است. استفاده حداکثر از اقلیم و رعایت عرف و مناسبات محلی و موازین اسلامی در ارتباط با واحد های مسکونی و نحوه چیدمان و مجاورت آنها با یکدیگر در راستای توجه به عوامل اقتصادی - فرهنگی مطابق با پیشرفت زمان از ابتدای طراحی و اجرای این مجتمع مورد توجه سازندگان این مجموعه بوده است. زیر بنای کل مجتمع مسکونی ریحانه بیش از ۶۶۷ هزار متر مربع است که ۳۷۴ هزار متر مربع آن بنای مفید است، این مجموعه شامل ۴ هزار و ۵۸۵ واحد مسکونی است. طراحی مجتمع شامل ۷ تیپ متفاوت است که بر حسب تیپ تعداد طبقات از ۱۲ الی ۱۸ طبقه متغیر است سازه این پروژه ترکیبی از سازه های فولادی دارای سیستم سازه ای دو گانه (قاب خمشی + سیستم مهار بندی) و سازه های بتن آرمه دارای سیستم سازه ای دو گانه (قاب خمشی + دیوار برشی) است.
ساختمان های متروکه و نیمه کاره معضلی که گریان شهرها را گرفته است
در پایان باید گفت؛ وقتی که حرف از سیمای شهر به میان می آید آنچه از شهرهای امروزی در ذهن تداعی می شود نقشه ای است از طرح ها، رنگ ها و فرم هایی که با چشم و ذهن شهروندان عجین شده است. این در حالی است که؛ یکی از مشکلات اساسی موجود در شهرها که روی نما و سیمای شهری اثر نامطلوب و ناخوشایندی دارد، ساختمان‌های متروکه و نیمه ساخته ‌ای است که به عنوان یک معضل اساسی در شهرها خود نمایی می ‌کند. به منظور جلوگیری از رها کردن ساختمان‌های نیمه تمام و مدیریت بر ساخت و سازهای شهری و جلوگیری از اتلاف منابع ملی و معطل نماندن بناهای نیمه کاره و نیز ‌كسانی كه در ميدان‌ها و معابر اصلی شهر اقدام به ساختمان می ‌كنند، مالکان املاک و اراضی مکلفند بر اساس زمانبندی قید شده در پروانه ساختمانی اقدام به اتمام بنا کنند در غیر اینصورت مشمول جرایم قانون نوسازی و عمران شهری خواهند شد، ولی آیا این قانون اعمال می شود؟

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود