4 مرداد 1394
شماره خبر: 146114

فرصت یکساله زندگی در سایه یاسین

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فرصت یکساله زندگی در سایه یاسین


این روزها، اجرای طرح سوره « یس» و یا طرح ۱۴۴۹ در نیمه دوم طرح اوقات فراغت کانون های مساجد استان البرز، بستری را فراهم ساخته است، که در واقع فرصت یک ساله زندگی با سوره «یس» است.
« مسجد » میدان وسیعی از حرکت های خودجوش فرهنگی، هنری، دینی و علمی است، که با محور قرار دادن قرآن زمینه ساز رشد ابعاد مختلف انسان در حوزه های مختلف اجتماعی است، انسان مسجدگرا متفاوت از انسانی که تعلق و نیازی به حضور در مسجد را در خود نمی یابد، منسجم تر، متداوم تر و با آرامش بیش تر و شایسته تری در مسیر رشد همه جانبه خود تلاش می کند. ضمیر و نهاد درونی هر انسانی کشش و جاذبه ای را به سوی خیر و رستگاری در خود احساس می کند، به شرط آن که این لوح پاک و سپید به واسطه تربیت الهی از همان دوران کودکی در مسیر واقعی خود قرار گیرد، که یکی از این مسیرها، راه « مسجد » است. این روزها، راهبران مسجدی در افقی نو با عنوان اجرای طرح سوره « یس» و یا 1449 گذاره های دینی و الهی را در شبستان مساجد بسترسازی کرده اند، بستری که در واقع فرصت یک ساله زندگی با سوره «یس» است. کشش و جاذبه سوره « یس » برای بسیاری از گروه های سنی جامعه با تحصیلات در مقاطع مختلف امری مبرهن است، آن چنان که دوستداران قرآن این سوره خاص و زیبا را حافظ جان و روح خویش دارند و بر مداومت آن دقت نظر می کنند، امّا توجه به این سوره در سالی که با عنوان سال « همدلی و همزبانی، دولت و ملت » نامیده شده است، دقت و تأملی ویژه را می طلبد. فضای با شکوه قرآنی با همت نهادهای قرآنی در استان البرز در ماه مبارک رمضان، در مصلی های شبستان نماز جمعه، و شبستان مساجد استان با همت کانون های فرهنگی هنری مساجد آهنگ دوباره ای برای بارور ساختن روحیّه ایمانی در میان نوجوانان و جوانان به ویژه در میان کودکان است. عطش نیاز به یک قالب و سبک زندگی اسلامی در میان گروه های جوان جامعه آنان را برای درک و دوستی با سوره « یس » مصمم کرده است، و طرح فراگیر قرآنی این سوره مبارک به برکت ماه رمضان که در واقع فصل نخست اوقات فراغت بود، و در دور دوم اوقات فراغت یعنی پس از ایام با استقبال چشمگیر و همه جانبه کانونی های مساجد رو به رو شد. حجت الاسلام سید سجاد موسوی، امام جماعت مسجد جامع حصارک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص اجرای طرح های قرآنی معتقد است، قرآن بستری برای رشد و بالندگی است، و سوره مبارک « یس » به عنوان عروس قرآن از جمله سوره های موثر و زیبایی است، که در جان جوان حلاوتی خاص دارد. به گفته وی، این سوره با ذکر 2 کلمه یعنی «یس» آغاز می شود، که در واقع از رموز الهی است، و هفت مبین که در روایات مختلف در رابطه با آن بیان شده است، که می توان در هر مبین ذکر و دعایی را بیان کرد و وعده استجابت داده شده است. عضو رسمی دفتر آیت الله سیستانی مطرح کرد: این سوره در میان سوره های دیگر در میان جوانان از جاذبه و کشش بالایی برخوردار است، به همین منظور بسیاری از جوانان نسبت به آن توجه ویژه و مطلوبی نشان می دهند. کانون نسیم بهشت، در ماهدشت کرج از جمله کانون های فرهنگی هنری است، که با مسئولیت حجت الاسلام منطقی، امام جمعه این شهر در ایام ماه مبارک رمضان برنامه جزء خوانی قرآن را با حضور گسترده بانوان به اجرا در آورده است.
حجت الاسلام منطقی امام جمعه ماهدشت، در خصوص اهمیت تدبر در قرآن و قرائت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز عنوان کرد: بنابر روایات متعددی که در خصوص سوره « یس » آمده است، اهمیت و جایگاه این سوره نشان داده می شود. وی در ادامه با بیان اجرای طرح جزء خوانی در حسینیه ای که موقتا تا زمان آمادگی مصلی نماز جمعه شهر ماهدشت نماز جمعه برپا می شود، توضیح داد: در حال حاضر شهر ماهدشت یک حسینیه دارد و مصلی نماز جمعه که با مساعدت مردم در حال ساخت است، با این وصف به دلیل قرار داشتن در موقعیت بین شهری حضوری پررنگی از مردم منطقه در نماز جمعه، دوره های جزء خوانی را شاهد بودیم. کانون سلمان فارسی، واقع در میان جاده حصارک کرج به عنوان یکی از نهادهای تخصصی قرآن و عترت در استان البرز است، که در سال جاری هم چون سال های گذشته در جذب و تعیلم قرآن در میان نوجوانان و جوانان سهم بسزایی داشته است. در این میان با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص همراهی کانون های فرهنگی هنری با بسیج، شاهد استقبال، برنامه ریزی و توجه پایگاه های بسیج در سطح مساجد این استان نسبت به تحقق طرح 1449 هستیم. هم چنین در سطح دانشگاه های استان البرز هم چون دانشگاه آزاد اسلامی کرج و دانشگاه بین المللی خوارزمی و دانشگاه کشاورزی رویکرد ویژه ای نسبت به اجرای این طرح در حال انجام است . جاذبه و کشش سوره عظیم « یس » و حمایت اجرایی نهادهای قرآنی از طرح 1449 در واقع فرصتی شایسته به منظور درک این سوره تلقی می شود.





منبع:شبستان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود