10 مرداد 1394
شماره خبر: 146482

زخم تبر بر تنم ماندگار شده است...

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

زخم تبر بر تنم ماندگار شده است...


من یک در هستم ولی روزگاری درخت خوش‌قامتی بودم که هر روز چترسبزم را بر سر راه مسافران باز می‌کردم و برای چند دقیقه هم که شده آنها را درخنکی سایه مطبوعم پناه می‌دادم.
من سال‌ها شنوای زمزمه تنهایی کسانی بودم که برای فراموش کردن فشار زندگی و التیام روح خسته خود به دل جنگل پناه آورده بودند و با موسیقی باد درمیان شاخه‌هایم به خواب می‌رفتند و با نوازش برگ‌هایی که بر سرو صورتشان می‌ریختم، بیدار می‌شدند. هرچند زخم چاقوی مسافران زیادی را به تن داشتم ولی هیچ وقت سایه‌ام را از عاشقی دلخسته، رفقای صمیمی و ... دریغ نکردم. من سالیان سال با صدای پای رودی که ازکنارم می‌گذشت، چهچهه بلبلانی که برشاخه‌هایم آشیانه داشتند و صدای میهمانان ناخوانده‌ام زندگی کردم. با خودم می‌گویم ای کاش آن زندگی تا ابد ادامه داشت ولی افسوس که هیچ خوشی در این دنیا ماندگار نیست. بعد ازآن شبی که دست تبرتنه‌ام را از ریشه‌ام جدا کرد بارها و بارها افسوس خوردم و فکرکردم. دلم گرفت ازآدمیانی که مهربانی را نمی‌فهمند و برای رسیدن به خواسته خود حتی حاضرند جلوی تپیدن نبض حیات درختی تنومند را بگیرند، درختی که زندگی را دوست داشت و می‌خواست سبز بماند ... بیشتر درختان جنگل‌های استان دست کاشت هستند حمید رضا لشگری، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج گفت: بیشتر درختانی که درمحیط‌های حفاظت شده و عرصه‌های منابع طبیعی استان وجود دارند، دست کاشت هستند بنابراین نمی‌توان گفت در البرز جنگل به معنای محیطی انباشته از درختانی که خود به خود و بدون دخالت انسان درکنارهم قد برافراشته‌اند، وجود دارد. وی افزود: بیشتر جنگل‌های استان البرز در منطقه چالوس و شهرستان طالقان متمرکز شده‌اند. لشگری خاطرنشان کرد: سطح وسیعی از عرصه‌های ملی و حفاظت شده استان را مراتع تشکیل داده‌اند، مراتعی که طی چند سال گذشته سرعت نابودی آنها چندین برابرشده است.
تخریب منابع طبیعی،آسیب به زنجیره حیات را در پی دارد
وی با اشاره به دلایل نابودی مراتع استان گفت: بوته و خارکنی، چرای بی‌رویه دام، ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی تنها بخشی ازدلایل نابودی مراتع استان طی چند دهه اخیر است.
این مسئول ادامه داد: منابع طبیعی تنها به جنگل محدود نمی‌شود بلکه مراتع نیز بخش مهمی از منابع طبیعی هستند که تخریب آنها در نهایت به زنجیره حیات آسیب وارد می‌کند. وی به نتیجه کاهش پوشش گیاهی درمحیط‌های حفاظت شده اشاره کرد و گفت: از بین بردن پوشش گیاهی از جمله درختان و مراتع باعث لخت شدن زمین می‌شود که این امر نتیجه‌ای جز فرسایش خاک به دنبال ندارد. رئیس محیط زیست شهرستان کرج یادآورشد: تشکیل یک سانتی‌متر از خاک سالیان سال زمان می‌برد ولی انسان با اقدامات غلط و ندانم کاری‌های خود موجب تخریب و فرسایش خاک می‌شود. وی اضافه کرد: در خاکی که سرعت تخریب و فرسایش آن بالاست کمتر گیاهی به عنوان اصلی‌ترین زنجیره غذایی گیاه خواران رشد می‌کند.
کاهش پوشش گیاهی منجر به کوچ گونه‌های حفاظت شده استان می‌شود
لشکری تصریح کرد: با کاهش پوشش گیاهی محیط های حفاظت شده علفخواران ناچار به ترک منطقه می شوند و جمعیت آنان روبه کاهش می رود. وی به نتایج کاهش جمعیت علف‌خواران درمحیط‌های حفاظت شده اشاره کرده و افزود: با کاهش کل و قوچ و بز، گوشتخواران نیز برای تامین غذای خود دچار مشکل می‌شوند. این مسئول یادآورشد: زندگی گونه‌های جانوری به پوشش گیاهی وابسته است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم وقتی این پوشش را به مرحله سنگ و خاک رسانده‌ایم، وضعیت گونه‌های حفاظت شده استان روز به روز بدتر نشود.
با تخریب درختان آسیب ناشی از حوادث طبیعی چند برابر می‌شود
وی افزایش خسارات وارده ناشی ازحوادث طبیعی را ازدیگر نتایج از بین رفتن جنگل و پوشش گیاهی دانسته و افزود: ازبین رفتن پوشش گیاهی باعث می‌شود آسیب‌های جانی و مالی ناشی از وقوع برخی حوادث طبیعی ازجمله سیل افزایش یابد. رئیس اداره محیط زیست کرج علت اصلی خسارات وارده درسیل اخیر روستای سیجان را فقر پوشش گیاهی و خشک بودن سنگ‌های مستقر درکوه‌های اطراف این روستا دانست و گفت: بدون شک اگر مسیر سیل این روستا درختانی کاشته شده بود بدون شک ازشدت آسیب وارده به روستاییان کاسته می‌شد.
روستاییان منطقه چالوس با اهیمت حفاظت ازمحیط زیست آشنا می‌شوند
وی در ادامه برضرورت آگاه سازی بومیان و روستاییان حواشی محیط‌های حفاظت شده استان تاکید کرد و یادآورشد: امروز جوامع بین المللی به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ چیز به اندازه آگاه‌سازی بومیان درحفظ و نگهداری از عرصه‌های منابع طبیعی اثرگذار نیست. لشگری اظهار کرد: اگر بتوانیم مردم به ویژه بومیان روستاها را به ارزش واقعی منابع طبیعی آگاه کنیم، نتیجه‌ای دارد که از اجرای چندین طرح بیشتر خواهد بود. این مسئول ادامه داد: افرادی که به اهمیت منابع طبیعی پی برده‌اند علاوه براین که خودشان به طور کامل از این منابع حفاظت می‌کنند، اجازه نمی‌دهند دیگران نیز به این منابع آسیب وارد کنند. وی در ادامه به برنامه‌های این اداره برای آشناسازی روستاییان استان با اهمیت حفاظت از محیط زیست به ویژه جنگل‌ها و مراتع اشاره کرده و گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال طرح آموزشی آشنایی روستاییان منطقه چالوس با اهمیت حفاظت از محیط زیست اجرایی شود. لشگری یادآورشد: دراین طرح روستاییان این منطقه به صورت چهره به چهره با اصول و روش‌های حفاظت از محیط زیست آشنا می‌شوند و این اصول را به آشنایان خود منتقل می‌کنند.
کاهش آمار آتش‌سوزی درمراتع و جنگل‌های استان البرز
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به کاهش تعداد آتش سوزی‌های در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی استان گفت: هرچند شرایط اقلیمی استان در چهارماه ابتدایی سال به نسبت مدت مشابه سال قبل بدتر بود و با خشکسالی‌هایی مواجه بودیم اما خوشبختانه تعداد آتش‌سوزی‌هایی که طی این مدت درمراتع و جنگل‌های استان اتفاق افتاد به نسبت سال گذشته کمترشده است. اردشیر جابری ادامه داد: بیشتر آتش‌سوزی‌های امسال در مراتع و علفزارهای استان حادث شده و تنها یک مورد آتش سوزی درجنگل‌های منطقه آدران گزارش شده است. جابری اضافه کرد: این آتش سوزی که حدود 700 متر از جنگل این محدوده را درگیرکرده بود با اطلاع‌رسانی به موقع مردم و عملکرد سریع نیروهای حفاظت اداره کل منابع طبیعی به سرعت خاموش شد. وی یادآورشد: احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های استان البرز به واسطه نوع درختان که بیشتر پهن برگ بوده زیاد نیست و به ندرت پیش می‌آید.
البرز 16 هزار هکتار جنگل دارد
این مسئول افزود: علاوه براین درختان جنگل‌های 16 هزار هکتاری استان البرز به واسطه دست کاشت بودن از هم فاصله دارند و در صورت وقوع آتش سوزی،کمتر شاهد سرایت آتش از یک درخت به درخت دیگری هستیم. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ادامه می دهد : مراتع بیشترین خطرآتش‌سوزی را به خود اختصاص داده‌اند؛ چراکه زمین و علف اکثر این مراتع خشک است وآمادگی آتش گرفتن را دارند. جابری می گوید : آتش سوزی درمراتع غالبا به سرعت گسترش می‌یابد و خاموش کردم آن وقت و انرژی زیادی از نیروهای حفاظت منابع طبیعی می‌گیرد. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان البرز اظهار می کند : درچهارماه اول امسال پنج مورد آتش سوزی درطالقان ،دو مرود ساوجبلاغ و دو مورد درکرج اتفاق افتاده است . جابری با اعلام خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی ها اضافه می کند:دراین آتش سوزی ها 17 هکتار از جنگل‌ها و مراتع طالقان، هشت هکتار ازساوجبلاغ و شش هزار متر ازمراتع و جنگل‌های کرج و آدران آسیب دیده اند .
وی با قدردانی از همکاری مردم برای اطلاع رسانی وقوع این آتش سوزی ها می گوید:بدون شک اگر مردم وقوع این آتش سوزی ها را به نیروهای یگان حفاظت اطلاع نیم دادند آسیب های ناشی ازاین حوادث بیش از میزان اعلام شده می شد . جابری اظهار کرد: مردم به وبژه روستاییان همواره یارویاور مجموعه منابع طبیعی بوده‌اند و درموقعیت‌های بحرانی تعامل خوبی با این نیروها داشته‌اند.
روستاییان از سوزاندن کاه و کلش مزارع و مراتع خودداری کنند
وی درادامه با بیان برخی توصیه‌ها برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی درعرصه‌های طبیعی و جنگل‌های استان پرداخت وگفت: ازمردم درخواست می شود تا جایی که می‌توانند درطبیعت آتش روشن نکنند ولی در صورت روشن کردن بعد از اتمام تفریح خود از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و بعد محل را ترک کنند. این مسئول یادآورشد: از روستائیان نیز تقاضا می‌شود از سوزاندن کاه و کلش در مزارع و مراتعی که دام‌های خود را می‌چرانند جدا خودداری کنند.
مردم سامانه 1504 را به خاطر بسپارند
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان افزود: مردم می‌توانند درصورت مشاهده هرآتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان با سامانه 1504 تماس گرفته و موضوع را اطلاع رسانی کنند.
وی در پایان گفت: جنگل و مراتع به عنوان عرصه‌های طبیعی استان میراث ماندگار گذشتگان ماست که باید به خوبی ازآنها حفاظت و به دست آیندگانمان بسپاریم بنابراین نباید دراین خصوص کوتاهی صورت بگیرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود