31 مرداد 1394
شماره خبر: 147671

پارک تندرستی ؛ بلای جان آسایش مردم

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

پارک تندرستی ؛ بلای جان آسایش مردم


نیاز جامعه شهری امروز با وجود زندگی در آپارتمان های نقلی، چهاردیواری های بسته و بدون فضای باز به اماکن فرهنگی- تفریحی، بوستان ها و پارک ها بیش از گذشته است.
مردم با پشت سر گذاشتن یک روز یا هفته پرکار، به دنبال سپری کردن دقایقی به دور از دغدغه های روزمره زندگی در پارک ها و بوستان ها جمع می شوند اما آنچه مورد توجه است عدم رعایت تناسب تراکم جمعیتی با اینگونه فضاها و مشکلات در پی آن است . در شهرستان نوپای فردیس با جمعیتی بالغ بر پانصدهزار نفر نسبت تراکم جمعیت با توجه به وسعت و امکانات رعایت نشده و نسبت بیشتری (حدود دو سوم) از این جمعیت در هسته مرکزی فردیس ساکن هستند. فردیس که بیش از 2 سال از شهرستان شدنش می گذرد علی رغم تلاش مسئولین ، از کمبود بسیاری از امکانات از جمله فضای سبز و پارک ها رنج می برد و شاید بتوان گفت ازدحام بیش از حد در پارکهای موجود ، به دلیل کمبود این فضاها به نسبت جمعیت است . پارک تندرستی به وسعت 14 هکتار در ضلع جنوب غربی فردیس،که اجرای 6 هکتار از آن در فاز دوم و در نیمه دوم سال 93 آغاز شد ، سال هاست تکمیل نشده و با وجود کمبودهای بسیار از جمله فضای سبز ناکافی ، مسیرها و آلاچیق های تاریک، در هنگام غروب هر روز علی الخصوص ایام تعطیل پر از جمعیتی است که در آلاچیق ها با چراغ قوه و نور موبایل والبته در قسمت های روشن و دارای برق، به فواصل بسیار کم دور هم جمع شده اند . اما عمده مشکلی که موجب اعتراض ساکنین و اهالی خیابان های اطراف شده است توقف و پارک ماشینها به صورت دوبله و سوبله در حاشیه پارک است که با ایجاد ترافیک و اشکال در تردد ساکنین منطقه که حتی مقابل پارکینگ های منازل آنها نیز از وجود این خودروها علی الخصوص در ایام تعطیل بی بهره نمی ماند مشکلات بسیاری از جمله درگیری های لفظی و حتی فیزیکی ، سرقت و تخریب برخی تزئینات جلوی درب منازل را به همراه داشته است . درست است که کمبود فضای سبز که شهرداران محترم شهرستان فردیس سعی در رفع آن دارند در اولویت است اما مهمتر از آن تکمیل امکانات و زیرساختهای مورد نیاز این فضاهاست که در پارک تندرستی فردیس نیز این مورد به چشم می خورد چرا که علی الظاهر پارکینگ اختصاصی این پارک علاوه بر کوچک بودن ، شخصی نیز بوده و مردم هم ترجیح می دهند به جای پرداخت هزینه پارکینگ ، خودروهای خود را در حاشیه بلوار و خیابان های اطراف پارک کرده و بلای جان آسایش ساکنین این منطقه شوند. هرچند که با تمهیدات فرماندهی راهور شهرستان در خصوص قرار دادن بلوک های سیمانی در مدخل خیابانهای اطراف تا حدودی از مشکل ساکنین کاسته شده اما مشکل پارک خودوها در بلوار اصلی همچنان باقیست که به همان دلیل شخصی بودن پارکینگ این پارک که گفته شد، پلیس راهور از پارک خودروها در بلوار اصلی جلوگیری نمی کند و فقط از چندی پیش با استقرار نیرو در شب های جمعه کمی در حل این مشکلات کمک می کند که قطعا این چاره کار نخواهد بود .
یک سؤال؟!
واقعا مسئولیت حل این معضل با کیست ؟! شهرداری منطقه که پارکینگ اختصاصی دولتی برای پارک تأمین ننموده است؟! یا راهور که در صورت جلوگیری از پارک خودروها به جانبداری از مالک پارکینگ شخصی و انتفاع از سود حاصله آن متهم می شود ؟! یا حتی مردمی که می خواهند ساعتی را در هوای آزاد و کنار خانواده بگذرانند و شاید به ساکنین و خودروهای عبوری که خود نیز جزو آنها هستند فکر نمی کنند؟! راه حل چیست؟! شاید اندکی تعامل و همکاری دستگاه ها بتواند در حل این مشکل کارساز باشد . البته اگر این تعاملات فقط در قالب حرف های زیبا در جلسات مکرر مسئولین نباشد ! مهدی یکی از ساکنین اطراف پارک می گوید : کمبود فضای سبز یک معضل است و داشتن آن هزار معضل ! بسیاری از اوقات مجبور شده ام برای بردن ماشین شخصی ام به داخلپ ارکینگ منزل تا نیمه های شب ماشینم را در جای دیگری پارک کنم تا آن از خدا بی خبری که خودروی خود را جلوی پارکینگ منزلم پارک کرده ، از خوش نشینی در پارک خسته شده و برود . یک بار هم که ضبط ماشینم را برده اند . از این قبیل گله ها و درد و دل ها بسیار است . واقعا چه کسی پاسخگوست ؟!!
مریم آقا نوری خبرنگار روزنامه پبام سپیدار نمایندگی فردیس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود