5 خرداد 1392
شماره خبر: 26020

کوچه به کوچه به دنبال جای پارک

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کوچه به کوچه به دنبال جای پارک


سپیدارآنلاین: یکی از مهمترین مشکلات شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشور کمبود پارکینگ‌ های عمومی است و باید دید مدیریت شهری کرج چه برنامه‌ای برای رفع و یا حداقل کاهش این معضل شهرنشینی امروز دارد.
در سال‌ های اخیر شهرستان کرج تفاوت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف نسبت به حداقل 30 سال گذشته داشته است. این تغییرات به اندازه‌‌ای سریع بود که شاید باور کردن آن برای خیلی‌ها مشکل باشد. زیرا امروزه به سختی می‌توان از آثار و ویژگی‌های کرج سه دهه قبل نشانی پیدا کرد. وقتی پای صحبت متولدین ده‌های 30 و 40 می‌نشینیم،‌ با حسرتی خاص از گذشته کرج حرف می‌زنند. از آب کرج که گواراترین نوشیدنی تمام جهان بود، از باغ‌های به هم پیوسته سیب، از شب‌های تابستانی که نسیم خنک تمام خستگی را از تن به در می‌برد و بالاخره از هوای پاک کرج. مهاجرت بی‌رویه و کنترل نشده به باغشهر کرج، تخریب باغ‌های میوه و ساختن آپارتمان‌های سر به فلک کشیده و بالاخره نزدیکی با پایتخت و تحمل بار سنگین سرریز جمعیتی تهران چهره کرج را به طور کلی تغییر داده است. یکی از این تغییرات مربوط به خیابان‌ها و معابر اصلی مرکز استان البرز است. در گذشته نه چندان دور خبری از ترافیک‌های خسته کننده تهران در کرج نبود، اما امروز ساکنان این شهرستان نیز باید مانند پایتخت‌نشین‌ها با معضل ترافیک دست و پنجه نرم کنند. افزایش تعداد خودروها و استفاده غیر اصولی از خودروهای شخصی امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است و کلانشهر کرج نیز با جمعیتی حدود دو میلیون‌ نفر با آن دست به گریبان است.
کارشناسان با استناد به آمار مدعی هستند که افزایش جمعیت و همچنین افزایش تعداد خودروهایی که هر روز در مرکز استان البرز تردد می‌کنند به مراتب از میانگین کشوری بالاتر است و تنها در یک معادله ساده عنوان می‌شود که روزانه بیش از 120 هزار خودور میان دو کلانشهر بزرگ کشور یعنی تهران - کرج تردد می‌کنند. کسانی که مجبور هستند در ساعات اولیه صبح و همچنین غروب هر روز از آزادراه تهران و کرج برای رسیدن به مقصد استفاده کنند، شاهد ترافیک‌های چند ساعته هستند و خیابان‌های شهرستان کرج نیز از این معضل مستثنی نیست. اگر از کنار ترافیک‌های سنگین بگذریم، نمی‌توانیم معضل کمبود پارکینگ‌های عمومی را به راحتی تحمل کنیم و این معضل در خیابان‌ها و محورهای اصلی کرج دو چندان می‌شود. با نگاهی به نقشه کرج در می‌ِیابیم که اصلی‌ترین محور درون شهری از میدان حصارک در غرب کرج، تا میدان کرج در شرق این شهرستان امتداد دارد. به این محور باید محدوده فلکه اول رجایی شهر، جاده محمدشهر، محدوده دانشگاه آزاد کرج و زندان رجایی‌شهر" محدوده میدان طالقانی و پل آزادگان و بالاخره از پل فردیس تا فلکه پنجم این شهر اضافه کنیم که بیشترین حجم تردد خودرو را دارند. در این میان فلکه اول رجایی شهر و همچنین حد فاصل میدان سپاه تا میدان شهدا و حتی توحید به عنوان قلب اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی محسوب می‌شوند و در هر ساعتی از شبانه‌روز اگر در این محدوده حضور یابیم، شاهد ترافیک هستیم. در کنار ترافیک مشکل نبود جای پارک نیز مردم را به سختی آزار می‌دهد.
شهروندان کرجی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود