22 شهریور 1394
شماره خبر: 148978

حضور نامداران شعر آیینی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حضور نامداران شعر آیینی در کرج


آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر حبیب (ع) با حضور شاعران و مداحان برجسته اهل بیت (ع) شب گذشته در مصلی نماز جمعه کرج برگزار شد و شاعران حاضر در مراسم اقدام به شعرخوانی در رثای شأن و جایگاه اصحاب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و کاروان وی در حادثه عاشورا کردند.
حضرت حبیب بن مظاهر (ع) نه تنها در حیات، که در ممات نیز حراست از خاندان مولایش را بر جسم و روح خویش مقدم داشت؛ ایشان سر کنار بالین حضرت عباس (ع) نهاد و بدن را به خاکی سپرد که تنی مجروح از نامردمی های کوفیان در آن، گوهر درخشان دنیا و عقبی شده است. مرد کهنسال کارزار کربلا، ارسیای (دلاور) سپیدموی دشت خون و جنون که از لابه لای قصه خیانت کوفیان و نگارندگان بیعت نامه های پوشالی، چون شهیدی که دامان وجودش از خاک برخیزد، رو به سوی مولایش پر کشید و آخرین روایت عاشقی را در دشتی سرود که 72 ستون آسمان در آن به زمین افتادند. حبیب بن مظاهر (ع) 75 ساله مردی بود که نه در کربلا، که همه عمر لوح حراست از خاندان اهل بیت(ع) و امامان زمانش را بر سینه ثبت کرد و امروز که ضریح مقدسش به نقش و نگار هنرمندان کرجی رو به مضجع شریفش هدایت می شود، ابیاتی از شاعران این سرزمین، بدرقه راهش شده است:
از سر خواستنت عشق فراگیر شده ست هر جوانی که حبیب تو شده، پیر شده ست
به همین مناسبت شب گذشته، شاعرانی از سراسر کشور در مصلی نماز جمعه شهر کرج جمع شدند تا کنگره ای را به ایستگاه اختتامیه برسانند که حرکت رو به سوی آستان حبیب (ع) با نامش گره خورده است. کنگره سراسری شعر حبیب (ع) با حضور نامدارانی از جنس شعر و مدح اصحاب امام حسین (ع) در سرزمین کربلا برگزار شد و شاعرانی که با دست پُر به ایران کوچک سفر کرده بودند، در کنار ضریح وی به دکلمه آثار خود پرداختند. اساتیدی چون محمدعلی مجاهدی و ولی الله کلامی زنجانی از شاعران نامی حوزه شعر آیینی و نیز حاج منصور ارضی مداح نامدار خاندان اهل بیت (ع) در این آیین اقدام به شعر خوانی کردند. طنین صدای حاج منصور ارضی نیز، حال و هوای عاشورایی را چندی پیش از فرا رسیدن ماه محرم، به دل های عاشقان حضرت حسین بن علی(ع) آورد و اشک های مشتاقان حضرتش را چون تن مسلم از گونه عشق به زمین انداخت:
کوفه خاری شد و در چشم جهان بین افتاد اشک، مسلم شد و از بام به پایین افتاد
به شاعران برگزیده این مراسم که ده نفر از سرایندگان ابیات در مدح اصحاب امام حسین(ع) بویژه حضرت حبیب بن مظاهر(ع) بودند، سکه های بهار آزادی اهدا شد و از کتاب گزیده آثار رسیده به کنگره سراسری شعر حبیب(ع) با عنوان «الی الحبیب» مشتمل بر آثار 100 شاعر که به کوشش هادی جانفدا؛ دبیر این کنگره چاپ و منتشر شده است، رونمایی شد. مهدی جهاندار، حیدر منصوری، علی اصغر شیری، محمد جوادالهی در بخش شعر اصحاب امام حسین(ع) و ایوب پرندوار، محمد خانمحمدی، دادیار حامدی، خدابخش صفادل، محمدحسین ملکیان و پیمان طالبی شاعران برگزیده بخش حبیب(ع) در کنگره شعر سراسری بودند. گفتنی است این آیین به همت شهرداری کرج، مجمع ملی شاعران اهل بیت(ع)، انجمن شعر آیینی استان البرز و عتبات عالیات استان در بیست و یکم شهریورماه با اجرای یکی از اساتید مجرب حوزه شعر و ادب، مصطفی صابر خراسانی، برگزار شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود