25 شهریور 1394
شماره خبر: 149226

سهم من از کتابخانه‌های این شهر ناچیز است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سهم من از کتابخانه‌های این شهر ناچیز است


کتاب از زمانهای بسیار قدیم در خانه‌ها وجود داشته، به طوری که حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که سواد خواندن نوشتن هم ندارند،گذاشتن حافظ و قرآن را درگوشه طاقچه خانه‌هایشان فراموش نمی‌کنند. اما کتابخوانی در دوره‌ای که مردم باسواد شدند رواج بیشتری پیدا کرد. امروز کتابهای داستانی، درسی، کمیاب، اجتماعی و ... را از هرکتابفروشی می‌توان خریداری کرد.
علاوه بر کتاب فروشی‌ها، فروشندگان دوره گردی که بساط فروش کتاب‌هایشان را کنار خیابان پهن می‌کنند نیز گزینه مناسبی برای خرید کتاب هستند. هرچند امروز بیشتر مردم ترجیح می‌دهند کتابی که می‌خرند را در خانه و روی تخت خود مطالعه کنند اما در بین قشر فرهیخته هنوز کتابخانه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و محلی برای مطالعه آرام و هدفمند کتاب به حساب می‌آیند.کتابخانه‌های عمومی به لحاظ اینکه از کتابهای متعدد در زمینه‌های گوناگون برخوردارند همواره مورد استقبال و اقبال قشر فرهیخته قرار می‌گیرند. افراد با مراجعه به کتابخانه‌ها و پرداخت حق عضویتی ناچیز می‌توانند به مدت یک سال، بدون پرداخت حتی یک ریال کتاب‌های به روز و مورد علاقه خود را به امانت گرفته و مطالعه کنند. امروزه دسترسی به کتابخانه‌های عمومی در اکثر کلانشهرها کار ساده‌ای است و افراد می‌توانند به راحتی به کتابخانه محله خود مراجعه و از خدمات آن بهره‌مند شوند. ولی متاسفانه شهروندان کرجی هنوز با مشکل کمبود کتابخانه عمومی دست و پنجه نرم می‌کنند. تعداد کتابخانه‌های عمومی کرج تناسبی با جمعیت ساکن در این کلانشهر ندارد و همین امرکتابخوانان واقعی را به دردسر می‌اندازد. بنا به گفته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج بیش از پنج سال است که در این کلانشهر حتی یک کتابخانه نیز ساخته نشده است. به جز کتابخانه‌های عمومی، سه سال است که وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی کرج نیز درهاله‌ای ازابهام قرار دارد و گویا قرار نیست کلاف سردرگم مشکلات این پروژه به دست مسئولان باز شود.
فعالیت 17 کتابخانه عمومی درکرج
حسین ذکریا پور، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرج گفت: در5 سال گذشته هیچ کتابخانه جدیدی به کتابخانه های عمومی کرج اضافه نشده است . وی افزود: هم اکنون 17 کتابخانه فعال در کرج وجود دارد که این کتابخانه‌ها به حدود 66 هزار عضو خدمات رسانی می‌کنند. ذکریاپور خاطرنشان کرد: تاقبل از سال 89 ، ساخت کتابخانه به عنوان یکی از وظایف شهرداری‌ها تعیین شده بود ولی بعد از این سال، کتابخانه‌سازی به عهده نهادکتابخانه‌های عمومی استان‌ها گذاشته شد.
از سال 89 تا کنون هیچ کتابخانه‌ای درکرج ساخته نشده است
وی ادامه داد: تا قبل از سال 89، شهرداری‌ها موظف بودند سالانه تعدادی کتابخانه در مناطق مختلف شهر بسازند و به ارشاد تحویل دهند که همین باعث می‌شد تعداد کتابخانه‌های شهرها سال به سال افزایش پیدا کند. رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرج یادآورشد: با توقف این روند فرایند کتابخانه‌سازی در مناطق مختلف کرج کند شد؛ چرا که نهاد کتابخانه‌های عمومی توان پرداخت هزینه‌های بالای خرید زمین کتابخانه‌ها را ندارد. وی ادامه داد: هرچند شهرداری‌ها هم اکنون نیز می‌توانند به حوزه کتابخانه‌سازی ورود پیدا کنند ولی متاسفانه کمتر شهرداری در این خصوص اظهار علاقه می‌کند.
سرانه فضای کتابخانه‌ای درکرج از میانگین کشوری هشت برابر کمتر است
ذکریا پور تصریح کرد: هم اکنون شهرداری‌ها باید نیم درصد از درآمد سالیانه خود را به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان واریز کنند تا این نهاد بتواند این مبالغ را برای توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی هزینه کند. این مسئول یادآورشد: هرچند شهرداری کرج ماهانه 200 میلیون تومان به این حساب واریز می‌کند ولی این مبلغ کافی نیست و تنها صرف حفظ و نگهداری کتابخانه‌های موجود این شهرستان می‌شود. رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرج گفت: با ماهی 200 میلیون تومان نمی‌توان هزینه خرید زمین برای ساخت کتابخانه جدید درکرج را فراهم کرد.
برای هر کرجی یک متر فضای کتابخانه‌ای وجود دارد
وی گفت: هم اکنون سرانه فضای کتابخانه‌ای درکرج بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است به طوری که برای هر نفر تنها یک متر فضای کتابخانه‌ای وجود دارد. ذکریا پور خاطرنشان کرد: براساس میانگین کشوری، سرانه فضای کتابخانه‌ای برای هر نفر هشت متر است. وی اضافه کرد: برای این که ضعف موجود درسرانه فضای کتابخانه‌ای کرج برطرف شود، باید 36 کتابخانه در این شهرستان احداث شود. رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرج اظهار کرد: هم اکنون در مناطق مختلف کرج 17 کتابخانه عمومی فعال است که بدون شک پاسخ گوی نیاز موجود دراین حوزه نیست.
اداره کل راه و شهرسازی از واگذاری زمین کتابخانه مرکزی کرج امتناع می‌کند
وی درخصوص مشکلات به وجودآمده برای ساخت کتابخانه مرکزی کرج گفت: طبق قانون، اداره کل راه و شهرسازی استان موظف به تامین زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی کرج است ولی این اداره از سال 91 تا کنون از واگذاری زمین امتتاع می‌کند.
زمین مصوب برای ساخت کتابخانه مرکزی کرج هرسال کوچکتر می‌شود
این مسئول ادامه داد: سال 91 بنا بود اداره کل راه و شهرسازی زمین چهار هزارو 700 متری برای ساخت کتابخانه مرکزی کرج به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان واگذار کند ولی علی‌رغم مصوبات این واگذاری انجام نشد. این مسئول افزود: درسال 92 با توافق صورت گرفته با مدیروقت اداره کل راه و شهرسازی استان بنا شد زمین چهار هزارو 700 متری به سه زهراو 700مترتبدیل و به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شود. ذکریا پور یادآورشد: ولی این اتفاق باز هم نیفتاد؛ چراکه اداره کل راه و شهرسازی مدعی این است که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، نهادی غیردولتی است بنابراین باید زمین کتابخانه مرکزی را خریداری کند و امکان واگذاری رایگان زمین وجود ندارد. رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج گفت: اگر بنا باشد نهاد کتابخانه‌های عمومی استان حدود 20میلیارد برای خرید زمین هزینه کند، این زمین را در بهترین جای شهر می‌خرد نه در فضایی که اداره کل راه و شهرسازی تعیین کرده است. وی ادامه داد: هرچند شهرداری تا سال 92 حدود 14 میلیارد به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان بدهکار است ولی اگر بنا باشد این مبلغ صرف خرید زمین شود، دیگر پولی برای ساخت و تجهیز کتابخانه مرکزی کرج باقی نمی‌ماند. وی تصریح کرد: به تازگی رایزنی‌هایی با مدیرکل راه و شهرسازی استان انجام شده که طبق آن بنا شده این اداره دوهزارو700 متر زمین، رو به روی مجتمع تجاری مهستان به نهاد واگذار کند.
احتمال ساخت کتابخانه استاندارد به جای کتابخانه مرکزی کرج
ذکریاپور خاطرنشان کرد: طی دوسال گذشته دوهزار متر از زمینی که بنا بود به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شود کم شده و همین احتمال ساخت کتابخانه مرکزی را کاهش می‌هد؛ چراکه یک کتابخانه مرکزی استانداردهای مشخص دارد که یکی از آنها متراژ بالای سه هزار متر است. وی اضافه کرد: شاید با این دوهزارو700 متر امکان ساخت کتابخانه مرکزی وجود نداشته باشد ولی لااقل می‌توان یک کتابخانه استاندارد درکرج ساخت. این مسئول ادامه داد: مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با جدیت پیگیر موضوع واگذاری زمین این کتابخانه هستند و در این خصوص کوتاه نمی‌آیند.
وی در پایان گفت: اگر کتابخانه مرکزی یا استاندارد کرج ساخته شود 40 درصد مسیری که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برای تحقق اهداف پیش بینی شده‌اش مشخص کرده، طی می‌شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود