7 مهر 1394
شماره خبر: 149954

تئاتر البرز در صحنه بی‌توجهی خاک می‌خورد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

تئاتر البرز در صحنه بی‌توجهی خاک می‌خورد


درگذشته که از وسایل ارتباط جمعی امروزی خبری نبود، سینما و تئاتر قدر و ارزش ویژه‌ای داشتند تا جایی که یکی از سرگرمی‌های خاص مردم دیدن تئاتر در سالن‌های اختصاصی بود.
بازیگران توانمند تئاتر نیز با دقت، ظرافت و هنرمندی خود مسایل اجتماعی روز، خنده‌ها و خوشی‌ها، دردها و مشکلات جامعه را به مخاطبانشان منتقل می‌کردند اما با گذشت زمان و روی کار آمدن رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی از تعداد مخاطبان این هنر کاسته شد و بنا به دلایلی، رسانه‌های جدید جای خود را در دل بینندگان باز کردند به طوری که امروز وضعیت این هنر به جایی رسیده که سالن‌های خالی تئاتر به کابوسی برای هنرمندان این رشته تبدیل شده، کابوسی که رهایی از آن جز برای برخی عزیزشدگان ممکن نیست.
غم نان اگر بگذارد
سینا شفیعی، کارگردان تئاتر البرزی گفت: مشکل اصلی درتئاتر البرز عدم حمایت مالی و نبود درآمد کافی است، تا جایی که انگیزه هنرمند برای ادامه این مسیر کم می‌شود ودرنهایت به کار تصویری روی می‌آورد. وی افزود: کمبود درآمد و خروجی مالی نامناسب از دلایل اصلی کاهش انگیزه فعالیت هنرمندان تئاتر است. شفیعی خاطرنشان کرد: بدون شک اگر تئاتری‌ها دغدغه مالی نداشته باشند و فعالیت دراین رشته کفاف مخارج زندگیشان را بدهد، دیگر به تئاتر به عنوان علاقه، سرگرمی و حتی شغل دوم نگاه نمی‌کنند. این مسئول یادآورشد: دغدغه مالی و به بیانی واضح‌تر غم نان، سدی بزرگ در مسیر فعالیت حرفه‌ای هنرمندان تئاتر است.وی ادامه داد: گاه ممکن است کارگردان متن جالب و مخاطب پسندی را برای اجرا در نظر داشته باشد ولی به دلیل نبودن بودجه کافی در نهایت متنی ساده و کم هزینه را برای آغاز تمرین گروه انتخاب کند. این کارگردان تئاتر گفت: درکنار این موارد گاه بی‌عدالتی مسئولین در حمایت ازگروه‌های تئاتر نیز به مشکلات موجود دامن می‌زند.
هنرمندان تئاتر از تبعیض گلایه دارند
شفیعی یادآورشد: درشرایطی که اکثر گروه‌های تئاتر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند برخی افراد به خوبی حمایت می‌شوند و بزرگ‌ترین سالن‌ها، بیشترین حمایت مالی و امکانات مناسبی در اختیارشان قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: اکثر فعالان تئاتر از این تبعیض‌ها گلایه دارند وخواهان اصلاح وضع موجود هستند. این هنرمند با تاکید بر این که باید ضوابطی در نحوه حمایت مسئولان ازگروه‍‌های تئاتر درنظرگرفته شود گفت: باید شرایطی ایجاد شود که امکانات و حمایت‌های مالی به شکل عادلانه‌ای بین گروه‌ها تقسیم شود.
حمایت مسئولان نباید صرفا مالی باشد
شفیعی در ادامه به دیگر دغدغه‌های اهالی تئاتر استان البرز اشاره کرده و افزود: متاسفانه در البرز آن طور که شایسته است به هنرمندان تئاتری بها داده نمی‌شود. این کارگردان البرزی ادامه داد: همه حمایت‌ها تنها به مسایل مالی ختم نمی‌شود بلکه گاه توجه اميد و انگيزه را دردل هنرمند زنده می‌کند و او را به این اطمینان می‌رساند که مسئولان به فکرش هستند. این کارگردان گفت: گروه‌های تئاتر غالبا از مسئولان دعوت می‌کنند تا با حضور درسالن درکنار سایر مخاطبان به تماشای تئاتر بنشینند ولی متاسفانه کمتر شاهد آن هستیم که مسئولی زمان بگذارد و دعوت گروه‌ها را اجابت کند.
مسئولان ازکوچ اجباری تئاتری‌های البرز جلوگیری کنند
وی افزود: اگر مسئولان دغدغه ارتقای فرهنگ البرز را دارند باید قدمی در این راه بردارند و برای هنرمندان ارزش قائل باشند. شفیعی خاطرنشان کرد: وقتی تئاتری‌ها این بی‌مهری‌ها را از سوی مسئولان می‌بینند، ترجیح می‌دهند که هنر خود را برای کسانی ارائه کنند که حداقل ارزش کار آنها را بدانند بنابراین اکثرا به گروه‌های نمایشی تهران می‌پیوندد. این کارگردان البرزی یادآورشد: تئاتر البرز مانند دانه میوه‌ای است که مسئولان سال‌ها از آن نگهداری کرده‌اند ولی حالاکه زمان بهره‌وری از درخت میوه رسیده به دلیل عدم توجه و مراقبت، دیگران از محصولش استفاده می‌کنند. وی گفت: مسئولان باید به هنرمندان البرزی توجه داشته باشند تا از کوچ اجباری آنان جلوگیری شود.
البرزنشینان با تئاتر قهر هستند
محمد غلام ابوالفضل، بازیگر تئاتر البرزی نیز گفت: متاسفانه تئاتر البرز مخاطب ندارد و البرزنیشنان با این هنرقهر هستند.وی افزود: سالن‌های تئاتر استان هم اکنون نه از کمبود مخاطب بلکه از نبود تئاتردوستان رنج می‌برند.
مخاطب عام و جدی تئاتر در البرز زیاد نیست
وی ادامه داد :باید پذیرفت بخش قابل توجهی از تماشاگران تئاتراستان را هنرمندان این رشته، دانشجویان و خبرنگاران تشکیل می‌دهند . غلام ابوالفضل یادآورشد: تعداد تماشاگران عام تئاتر دراستان آنقدرکم است که نبود مخاطب را به طور جدی به اثبات می‌رساند. وی خاطرنشان کرد: البرزی‌ها تصور می‌کنند که تئاتر به قشر خاصی از جامعه تعلق دارد وترجیح می‌دهند که به جای دیدن تئاتر به سینما بروند و برخی فیلم‌هایی را تماشا کنند که شاید از لحاظ معنایی بار چندانی نداشته باشند.
مدیران فرهنگی استان علاقه زیادی به تئاتر نشان نمی‌دهند
این هنرمند دلیل بخشی از به حاشیه رانده شدن تئاتر البرز را بی‌علاقگی مدیران فرهنگی استان دانست و گفت: متاسفانه مسئولان اشتیاق، علاقه و حتی شناخت چندانی نسبت به تئاتر ندارند و نمی‌توان انتظار داشت که نقشی در علاقه‌مندسازی مخاطبان داشته باشند. این بازیگر تئاتر ادامه داد: زمانی تئاتر البرز رشد خواهد کرد که مسئولان به آن توجه ویژه داشته باشند و افرادی را برای رسیدگی به امور تئاتر به کار گیرند که از آگاهی کافی برخوردار باشند و دغدغه اصلیشان ارتقای تئاتر البرز باشد.
لزوم تغییرنگاه مسئولان کلان فرهنگی کشور به هنر تئاتر
سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: هنرمندان تئاتر استان نیز همانند هنرمندان سایر رشته‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی افزود: عدم حمایت مالی درخور، محدودیت در فضای تمرین، سالن‌های کوچک و غیراستاندارد بخشی از این مشکلات است. هنرمندان برای ارائه آثار فاخر منتظر حمایت‌های مسئولان نباشند حسینی‌کاشانی خاطرنشان کرد: هرچند طی دو سال گذشته اقدامات مناسبی برای ارتقای زیرساخت‌های تئاتر استان صورت گرفته ولی باید پذیرفت به نسبت فعالان این رشته و نیازهای آنان تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم. این مسئول ادامه داد: بخشی از مشکلات موجود درحوزه تئاتر به نگاه مسئولان کلان فرهنگی کشور به این هنر باز می‌گردد. وی افزود: برای تغییر وضع موجود درمرحله اول باید دیدگاه فعلی مسئولان نسبت به این هنر را تغییر داد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز یادآورشد: خوشبختانه وزارت ارشاد دراین حوزه ورود کرده و با اعلام این امسال با عنوان «سال تئاتر» سعی دارد نگرش‌های موجود درخصوص این رشته را تغییر دهد. وی در پایان گفت: درکنارتلاش مسئولان، هنرمندان این رشته نیز باید برای ارتقای کمی و کیفی آثار خود تلاش کنند و برای اجرای نمایش‌های فاخر تنها منتظر حمایت‌های مسئولان نباشند.


گزارش

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود