16 آبان 1394
شماره خبر: 152309

زباله‌های پزشکی،پسماندهای خطرساز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

زباله‌های پزشکی،پسماندهای خطرساز


پسماندهای پزشکی جزو خطرناک‌ترین زباله‌های تولیدی هستند كه در صورت دفع نامناسب، اثرات زيان‌باری به همراه دارند. این زباله‌ها در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و برخی مطب‌ها که کارهایی مانند تزریقات و پانسمان انجام می‌دهند، تولید می‌شود که به دلیل آلوده‌بودن، به‌صورت بالقوه توانایی اشاعه انواع بیماری‌های مسری و خطرناک را دارند.
هرچند در برخی از شهرها سازوکارهای مناسب برای جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و دفن این نوع زباله‌های ایجاد شده ولی هنوز که هنوزه دربسیاری از مناطق این نوع زباله‌ها به حال خود رها و دربهترین حالت با مقداری آهک دفن می‌شوند بدون شک دفن این زباله‌ها به شکل فعلی محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد. سلامتی که اگر از دست برود به سادگی باز نمی‌گردد. مشکلی برای جمع آوری پسماندهای بیمارستانی نداریم رضا قاسم پور، رئیس اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: ازچند سال پیش نظارت دقیقی بر روندجمع آوری پسماندهای بیمارستانی این شهرستان صورت می‌گیرد. وی افزود: پسماندهاي بيمارستاني شامل پسماندهاي عفوني، پسماندهاي پاتولوژيك، اجسام تيزوبرنده، پسماندهاي دارويي، پسماندهاي سرطان‌زا، پسماندهاي شيميايي، پسماندهاي راديواكتيو، كپسول‌هاي حاوي گازهاي پرفشار و پسماندهاي حاوي فلزات سنگين هستند.
پسماندهای بیمارستانی جزء خطرناک رین پسماندها هستند
این مسئول خاطرنشان کرد: این پسماندها جزء خطرناک‌ترین پسماندها محسوب می‌شوند به همین دلیل تدابیر ویژه‌ای برای جمع آوری، بی‌خطرسازی و دفن آنها انجام می‌شود. وی ادامه داد: پسماندهای بیمارستانی شهرستان نظرآباد بر اساس قوانین ابلاغ شده پس از بی خطرسازی در مرکز حلقه دره دفن می‌شوند.
نظارت دقیقی بر فرایند جمع آوری پسماندهای پزشکی وجود ندارد
وی ادامه داد: بدون شک اگر نظارت دقیقی بر جمع آوری این نوع زباله‌ها صورت نگیرد،آلودگی ناشی از آنها هم سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و هم محیط زیست را تهدید می‌کند. قاسم پور گفت: هرچند هیچ نگرانی درخصوص جمع آوری پسماندهای پزشکی این شهرستان وجود ندارد ولی هنوز سازوکار مناسبی برای جمع آوری پسماندهای پزشکی ایجاد نشده است. رییس اداره محیط زیست نظرآباد اضافه کرد: تمرکز مسئولان درساماندهی پسماندهای بیمارستانی آنان را از توجه به پسماندهای پزشکی غافل کرده است.
پسماندهای پزشکی شهرستان بی خطرسازی نمی شوند
وی ادامه داد: متاسفانه نظارت دقیقی بر جمع آوری و بی‌خطرسازی این نوع پسماندها در شهرستان نظرآباد صورت نمی‌گیرد.
پسماندهای پزشکی در مرکز حلقه دره دفن می شوند
این مسئول گفت: نظرآباد تعداد زیادی مطب، درمانگاه وآزمایشگاه پزشکی دارد که همگی آنها درطول روز مقادیری پسماند پزشکی تولید می‌کنند. وی یادآورشد: این پسماندها درکنار سایر پسماندها جمع آوری شده و بدون بی‌خطرسازی در مرکز حلقه دره دفن می‌شوند. رییس اداره محیط زیست نظرآباد اضافه کرد: نهایت اقدامی که برای پسماندهای پزشکی این شهرستان صورت می‌گیرد این است که قبل از دفن مقداری آهک به آنها زده می‌شود. قاسم پور توضیح داد: بارها و بارهاشاهد این بوده‌ایم که دوره گردهایی که زباله‌های پلاستیکی و قابل بازیافت را ازسایر پسماندها جدا می‌کنند، در میان این زباله‌های پزشکی سرک می‌کشند تا شاید بتوانند بخشی از آنها را برای فروش بردارند. رئیس اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: این کار علاوه براین که احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را دراین افراد افزایش می‌دهد، زمینه ساز شیوع آلودگی درمحیط شهری نیز می‌شود.
دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی گران است
وی ادامه داد: طبق بند 7 قانون مدیریت پسماند، واحدهای درمانی پسماندهای پزشکی تولید می‌کنند خودشان باید درخصوص بی‌خطرسازی این پسماندها اقدام کنند ولی واقعیت این است که این کار عملا قابل اجرا نیست. وی یادآورشد: مدتی قبل این دستورالعمل به مطب‌ها، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های شهرستان ابلاغ شد ولی متاسفانه کمتر شاهد اجرای آن از سوی مدیران این مراکز بودیم.
قاسم پور گفت: دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی بسیار گران است و هرکسی توانایی خریداری آن را ندارد. وی ادامه داد:‌ صاحبان بسیاری از مراکز درمانی این شهرستان زیر بار خرید این دستگاه نمی‌روند؛ چراکه توان مالی خرید آن را ندارند.
بررسی موضوع پسماندهای پزشکی درکارگروه پسماند شهرستان
وی اضافه کرد: از آنجایی که موضوع ساماندهی پسماندهای پزشکی مراکز درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، به طور ویژه در کارگروه پسماند این شهرستان مطرح شد. این مسئول گفت: برای تعیین تکلیف وضعیت پسماندهای پزشکی این شهرستان به جز کارگروه پسماند، چند جلسه اختصاصی دیگر نیز برگزار شد. وی یادآورشد: دراین جلسات که نمایندگانی از محیط زیست، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی حضور داشتند، روش‌های ساماندهی پسماندهای پزشکی این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
همکاری با بخش خصوصی برای جمع آوری پسماندهای پزشکی
رییس اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد ادامه داد: پس از رایزنی‌های انجام شده درنهایت مقرر شد شرکتی مسئولیت جمع آوری و بی‌خطرسازی این پسماندها را به عهده بگیرد. وی تصریح کرد: قرار شد پس از انعقاد قراردادهای لازم، علاوه بر پسماندهای پزشکی، این شرکت مسئولیت جمع آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی این شهرستان را نیز به عهده بگیرد.قاسم پور گفت: ‌قرار شده این شرکت با بیمارستان امام حسن (ع) قراردادی منعقد کند و برای مدتی دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی این بیمارستان را اجاره کند. وی خاطرنشان کرد: بنا شده نیروهای این شرکت به مراکز درمانی شهرستان مراجعه و پسماندهای پزشکی آنها را تحویل بگیرند و پس از بی‌خطرسازی به مرکز دفن زباله حلقه دره تحویل دهند . این مسئول افزود: این شرکت با صاحبان مراکز درمانی قرارداد منعقد می‌کند و در قبال جمع آوری پسماندها براساس تعرفه مشخص شده ،مبالغی دریافت می‌کنند.
60 دردصد زباله‌های عفونی نظرآباد بیمارستانی است
علی رنجبرپور، رئیس شبکه بهداشت و درمان نظرآباد نیز گفت: بیش از 60 درصد زباله‌های عفونی شهرستان نظرآباد بیمارستانی است. وی افزود: زباله‌های بیمارستانی این شهرستان بر اساس ضوابط مشخص شده جمع آوری، بی‌خطرسازی و سپس دفن می‌شوند. رنجبرپور ادامه داد: 40 درصد زباله‌های عفونی این شهرستان پزشکی است که نظارت دقیقی بر جمع آوری آنها انجام می‌شود ولی نکته مهم این است که این زباله‌ها از قبل از دفن بی‌خطرسازی نمی‌شوند.
اجرای طرح جمع آوری زباله‌های پزشکی نظرآباد از امروز
این مسئول افزود: این زباله‌ها زرد رنگ هستند و تفکیک آنها از میان زباله‌های دیگر به راحتی انجام می‌گیرد و شهرداری مشکلی درجمع‌آوری آنها ندارد. رئیس شبکه بهداشت و درمان نظرآباد گفت: از آنجایی که ممکن است از طریق این زباله‌ها آلودگی‌های خاصی منتشر شود شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با همکاری محیط زیست برنامه‌ای برای ساماندهی این زباله‌های خطرساز ترتیب داده است.
رنجبرپور ادامه داد:پنج شنبه‌ای که گذشت، جلسه‌ای با شرکتی که قصد دارد زباله‌های پزشکی این شهرستان را جمع‌آوری و بی‌خطرسازی کند، برگزار شد و دراین جلسه تعرفه‌های اجرای این طرح مشخص شد و با توافق نهایی قرار شد از امروز (16 آبان ماه ) زباله‌های پزشکی این شهرستان توسط نیروهای این شرکت جمع‌آوری شود. این مسئول در پایان گفت: با این اقدام جمع آوری این نوع زباله‌ها به صورت استاندارد انجام می‌گیرد و نگرانی‌های موجود دراین زمینه ازبین می‌رود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود