2 شهریور 1393
شماره خبر: 127959

راه اندازی ایستگاههای بی خطر سازی زباله های پزشکی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

راه اندازی ایستگاههای بی خطر سازی زباله های پزشکی در البرز


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز از راه اندازی چهار ایستگاه بی خطرسازی زباله های پزشکی و مراکز درمانی درآینده نزدیک در شهرستان کرج خبرداد.
ˈحمیدرضا لشگریˈ با اشاره به تولید روزانه حدود چهارتن پسماند پزشکی و ویژه توسط مراکز درمانی و آزمایشگاههای سطح این شهرستان ، گفت: پسماندهای پزشکی از جمله درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، مطب های خصوصی، دندان پزشکی ها و ... نیازمند مدیریت و ساماندهی است. وی افزود: به دنبال برگزاری نشستی با حضور مسوولان بیمارستانی کرج، مقرر شد تا برای راه اندازی ایستگاه های بی خطر سازی پسماندهای پزشکی مکان یابی شود.
البرز، استان پیشرو در بی خطرسازی زباله های ویژه بیمارستانی
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان البرز از استانهای پیشرو در بی خطرسازی زباله های ویژه بیمارستانی است ، گفت: تمام 15 بیمارستان دولتی و خصوصی استان برای بی خطرسازی پسماندهای ویژه پزشکی و بیمارستانی به سیستم های ˈاتوکلاو هیدروکلاوˈ مجهز هستند که این زباله ها پس از بی خطرسازی توسط سازمان پسماند به مراکز دفن مجاز (حلقه دره) منتقل می شوند. وی افزود: قرار بود راه اندازی ایستگاههای بی خطر سازی پسماندهای پزشکی سال گذشته اجرایی شود که همکاری نکردن بخش خصوصی و نگرانی از عدم همکاری مطب ها و مراکز درمانی، اجرای این طرح را به تاخیر انداخت. لشگری اظهار داشت: پسماندهای بیمارستانی پتانسیل ایجاد آلودگی و انتقال بیماری بالایی داشته و در این زمینه هیچ گونه کوتاهی از سوی دستگاه های متولی قابل گذشت و چشم پوشی نخواهد بود. وی هزینه راه اندازی هر ایستگاه را حدود دو میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: در شهرستان کرج 92 درمانگاه عمومی، 119 درمانگاه تخصصی، 70 آزمایشگاه، 54 دندانپزشکی، 70 مطب عمومی، 49 مطب تخصصی، 23 زایشگاه و ارایه خدمات درمانی و 67 خانه بهداشت فعال هستند که باید پسماندهای آنها به ایستگاه های بی خطر سازی انتقال یابد.
مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان البرز
معاون فنی محیط زیست البرز یکی ازدیگر از برنامه های آتی و جدی در استان را مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه نام برد وافزود: استان البرز دارای حدود چهار هزار واحد صنعتی با انواع مختلف پسماند در این حوزه همچون پسماندهای الکترونیکی، رنگ، لجن های صنعتی و ... است. وی بیان کرد:با وجود این تعداد واحد صنعتی و پسماندهای مختلف ، راه اندازی یک سایت بی خطر سازی این گونه پسماندها ضروری است . وی گفت: در فراخوانی که اخیرا توسط استانداری منتشر شد چهار شرکت متقاضی مدیریت این پسماندها شدند که مطالعات لازم برای انتخاب یکی از این شرکت ها درحال انجام است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود