21 دی 1394
شماره خبر: 156310

جای خالی نمایشگرهای کیفیت هوا در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جای خالی نمایشگرهای کیفیت هوا در کرج


یکی از موصبات سال گذشته شورای شهر کرج خرید دستگاه‌های نمایشگر کیفیت هوا است که با گذشت یک سال هنوز محقق نشده است.
جلسات شورای شهر همیشه با ارائه چند لایحه آغاز و با بحث جدل اعضای شورا در خصوص چند و چون لایحه‌های مطرح شده ادامه پیدا می‌کند. روند تصویب لایحه‌ها بسته به اهمیت موضوعات تشریح شده دورکُند یا تندی به خود می‌گیرد. در این میان همگان بر اهمیت لایحه‌هایی با موضوع کاهش آلودگی هوا در راستای حفظ سلامت شهروندان اذعان دارند. به تازگی استان جوان البرز روزهای آلوده ای را پشت سر گذاشت. اوایل دی ماه جاری بود که مسئولان البرزی به این نتیجه رسیدند تا با اجرای طرح زوج و فرد به داد مردمی برسند که هر روز از پشت ماسک به هم سلام می کردند. متولیان امر با اجرای طرح زوج و فرد در هسته ای مرکزی کلانشهر کرج و تعطیلی مدارس مردم را امیدوار به روزهای پاکی دادند که در دهه نخست دی ماه تبدیل به آرزوی محالی شده بود. روز نهم دی ماه شاخص کیفیت هوای کرج روی عدد ۱۵۹ قرار گرفت و آلودگی هوا به مرز هشدار رسید. در این گزارش قصد نداریم کتاب قطور آلودگی هوای استان البرز را ورق بزنیم بلکه قرار است به مبحث مطرح شده ای در کمیته محیط زیست شورای شهر کرج در تاریخ یازدهم مردادماه سال گذشته اشاره کنیم مبحثی با محوریت کاهش آلودگی هوای این کلانشهر که موجب شد در سی و هشتمین جلسه کمیسیون تلفیق در تاریخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته لایحه ای مبنی بر خرید دو دستگاه نمایشگر «ال. سی. دی» تا سقف دو هزار و ۴۰۰ ملیارید ریال مورد بررسی قرار گیرد و در یکصد و سی و چهارمین جلسه رسمی شورای شهر کرج در تاریخ ۳۰ اسفندماه سال گذشته با اکثریت آرا به تصویب برسد. مصوبه ای که علی رغم تخصیص اعتبار هنوز به اجرا درنیامده است. خبرنگار مهر برای پیگیری دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه روز گذشته، یکشنبه ۲۰ دی ماه در حاشیه جلسه علنی شورای شهر کرج با مریم قهرمانی یکی از اعضای شورای شهر کرج گفتگو کرد. وی در خصوص این مصوبه که بر زمین مانده است، اظهار کرد: لایحه خرید ۲ دستگاه نمایشگر برای اطلاع رسانی شاخص های آلودگی هوا و حفظ سلامت و بهداشت شهروندان سال گذشته مصوب و بودجه نیز اختصاص داده شد. وی در ادامه گفت: طبق این مصوبه باید دو دستگاه «ال. سی. دی» خریداری و در نقاطی که کارشناسان تعیین کرده اند جانمایی می شد که متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است. قهرمانی با تاکید بر اینکه کلانشهر کرج روزهای آلوده زیادی را پشت سر گذاشته است، گفت: اگر نمایشگرهای کیفیت هوا در سطح شهر در مناطق پر تردد نصب شود شهروندان در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد متوجه شده و از فعالیت غیرضروری در سطح شهر خودداری می کنند.
عضو شورای شهر کرج آگاهی یافتن از وضعیت هوا را حق شهروندان اعلام کرد و گفت: آمار ارائه شده از سوی بیمارستان ها و مراکز درمانی در روزهای آلوده نشانگر این مهم است که بسیاری از مردم به دلیل نبود اطلاعات کافی در سطح شهر تردد کرده و مجبور به مراجعه به مراکز درمانی می شوند. قهرمانی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به مردم در خصوص حقوق شهرمندی اگاهی داده شود، گفت: یکی از دغدغه های مسئولان در شهرستان کرج وجود بافت های فرسوده و ساخت و سازهای غیر مجاز است. وی با اشاره به اینکه مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی در کرج رو به افزایش است، گفت: این مناطق یک شبه رشد نکرده اند در غفلت مسئولان و متولیان افزایش یافته اند خدمات رسانی به این مناطق طبق قانون مجاز نیست ولی مدیریت شهری مجبور به خدمات رسانی به این مناطق می شود و همین اجبار باعث تحمیل هزینه های زیادی می شود. وی در ادامه به بحث آلودگی هوای کلانشهر کرج اشاره کرد و گفت: زیرساخت های حمل و نقل عمومی در شهری با جمعیت بیش از یک و نیم میلیون نفر ضعیف است وجای بسی تاسف است که این شهر مجهز به خطوط اتوبوس های تندرو نیست. وی ضعف زیرساخت های حمل و نقل عمومی در کرج را یکی از دلایل افزایش آلودگی اعلام کرد.
قهرمانی در پایان در پاسخ به این پرسش که وظیفه اجرای مصوبه خرید نمایشگرهای کیفیت هوا بر عهده کدام سازمان یا معاونت شهرداری است، گفت: اجرای این مصوبه جزو وظایف معاونت خدمات شهری شهرداری کرج است. در ادامه برای یافتن این سوال که چرا تا کنون این مصوبه اجرا نشده با حسن مدیرروستا معاون خدمات شهری شهرداری کرج تماس گرفتیم. تماس های مکرر خبرنگار مهر به نتیجه نرسید.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود