26 بهمن 1394
شماره خبر: 158656

حکایت مزایده‌های اماکن ورزشی البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حکایت مزایده‌های اماکن ورزشی البرز


دور نخست مزایده اماکن ورزشی استان البرز در حالی هفته گذشته برگزار شد که بخش اعظم هیئت های ورزشی این استان پیروز این میدان بودند و به اصطلاح سرشان بی کلاه نماند.
اواخر هر سال که می شود نوعی استرس و نگرانی به سراغ ورزشی ها می آید که امسال آیا باز هم صاحب سالن ورزشی و فضای در اختیار خود خواهند بود و قانون خشک و بدون انعطاف واگذاری اماکن ورزشی که آفت‌وار به جانشان افتاده، دست آن‌ها را از امکانات سخت افزاری کوتاه می کند یا خیر. امسال هم پس از بررسی کارشناسی و قیمت‌گذاری اماکن ورزشی هیئت‌های ورزشی و اشخاص علاقمند، پیشنهادهای خود را در پاکت‌های سربسته به مسئولان اداره کل ورزش و جوانان تحویل دادند و هفته گذشته بخشی از این پاکت‌ها باز و صاحبان فضاهای ورزشی استان برای یک سال آینده مشخص شد.
آنچه ماحصل بررسی این پیشنهادها بود موفقیت اکثر هیئت‌های ورزشی شرکت کرده در این میدان رقابتی بود تا آنجا که به مانند یک سال گذشته هیئت‌های ورزشی که فضاهای مختلف را در اختیار داشتند باز هم موفق نشان دادند و مجبور به اسباب‌کشی و تخلیه نشدند. هفته قبل ۲۰ فضای ورزشی اعم از سالن و استخر به مزایده گذاشته شد و هیئت های ورزشی با توجه به پیشنهادهای بالاتری که به نسبت سایر شرکت‌کنندگان داده بودند موفق به پیروزی در این میدان رقابتی شدند.
اقدامات متهورانه برای سالن دار شدن
البته هیئت‌های ورزشی برای رسیدن به این مقصود مجبور شدند فراتر از درآمدهای واقعی اماکن تحت تسلط خود پیشنهاد بدهند و به طور قطع محکوم به این هستند که برای تامین اجاره بهای واریزی به حساب خزانه دولت برخی جاها نگاه درآمدی را جایگزین بُعد ورزشی و آموزشی خود کنند با این حال داشتن سالن برای یک هیئت ورزشی در ابعاد مختلف آن قدر مهم است که متولیان هیئت‌های ورزشی دست به اقدام متهورانه می زنند و با ریسک بالا قیمت هایی می دهند که برایشان در بعدها ایجاد مشکل می کند. اما نگاهی هم داشته باشیم به نتایج حاصل شده و واگذاری ها، بر این اساس هیئت های کاراته، تکواندو، بسکتبال، پرورش اندام، نجات غریق، تنیس روی میز، والیبال و دوومیدانی البرز در جای خود باقی ماندند. معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان البرز در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه با ورود اثربخش هیئت های ورزشی استان به موضوع مزایده ها بخش اعظمی از اماکن موجود در اختیار آنها باقی مانده است. نادر وادی خیل افزود: قانون حساسیت‌های بالایی در این خصوص ایجاد کرده و شرایط مثل سال های گذشته برای حمایت از هیئت ها و واگذاری سهل تر اماکن ورزشی مهیا نیست با این حال بخش زیادی از فضاها به هیئت های ورزشی رسیده است و آنها با ورود جدی تر به این موضوع سعی کرده اند خود را باشرایط وفق بدهند.وادی خیل با بیان اینکه وجوه برگشتی از درآمد سالن های ورزشی خرج خود ورزش و توسعه آن می شود گفت: در سال جاری به مدد انضباط مالی موجود در این بخش تمام اعزام ها به مسابقات کشوری از سوی هیئت های ورزشی انجام شده است. وی در پایان گفت: بخش حاکمیتی در حد توان خود برای ذینفع شدن ورزش از این قانون اقدام کرده است و خوشبختانه این واگذاری ها نوعی انضباط مالی و شفافیت را برای مجموعه هیئت های ورزشی در پی داشته است.
سالن داری تمرکز هیئت های ورزشی را کم کرده است
رییس هیئت دومیدانی استان البرز هم معتقد است قانون واگذاری اماکن ورزشی بخش اعظمی از توان و تمرکز هیئت های ورزشی را مصروف به خود می کند. محمد مرادی اظهار کرد: هیئت‌های ورزشی به واسطه نیازهای سخت افزاری خود و یا تامین منابع مالی برای پیشبرد برنامه ها به میدان سالن داری و شرکت در مزایده ها وارد می شوند. وی افزود: در صورتی که اداره کل ورزش استان در فرایند ارائه امکانات سخت افزاری برای اردوهای آماده سازی و مسابقات همکاری کند و منابع مالی اختصاص دهد خیلی از هیئت های ورزشی وارد این وادی پر استرس و پاگیر نمی شوند. مرادی با بیان اینکه سالن داری و اجاره اماکن ورزشی برای هیئت های ورزشی مخاطرات بسیاری را به همراه دارد، افزود: مسئولیت‌های قانونی از جمله حوادث وبیمه کارکنان وقت گیر است و هیئت های ورزشی بسیاری را در این سال ها اسیر خود کرده است. وی در پایان گفت: به نظرم اگر شرایط مهیا می‌شد تا به مانند سال های قبل اماکن ورزشی از دایره مزایده های قانونی خارج می شد و اداره کل ورزش استان به فراخور نیاز هیئت ها آنها را توزیع می کرد اوضاع ورزش بهتر می شد و اینگونه اهالی ورزش را درگیر تبعات خود نمی کرد. با تمام آنچه گفته شد به نظر می‌رسد استرس و نگرانی هیئت‌های ورزشی برای جا نماندن از قافله اجاره اماکن ورزشی روز به روز افزایش می یابد و آنها باید بیش از گذشته خود را درگیر درآمدزایی کنند. شاید از نگاه ورزش این اتفاق قابل پذیرش نباشد اما در شرایط فعلی این رویکرد هیئت های ورزشی انتخاب بین بد و بدتر است و باید به هر مشقت و سختی است با آن بسازند. امیدواریم متولیان قانون گذار کشور در سال آینده نگاهی جدی تر به مشکلات این حوزه داشته باشند و با تلطیف ماده های قانونی فضایی مساعد تر برای جامعه ورزش ایجاد کنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود