28 بهمن 1394
شماره خبر: 158844

حقايقي درباره قليان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حقايقي درباره قليان


اين پديده كه در حال حاضر به يك معضل پنهان اجتماعي تبديل شده است از آن جهت چهره منفوري به خود نگرفته است كه اغلب آن را بي ضرر و غير قابل اعتياد مي دانند يا كم ضررتر از مصرف سيگار قلمداد مي كنند.
آب موجود در قليان نه تنها خاصيت تصفيه كنندگي و محافظتي در مقابل دود ناشي از سوختن تنباكو را ندارد بلكه به دليل افزايش رطوبت باعث افزايش ميزان جذب ريوي آن نيز مي گردد . مواد سمي قليان نه تنها كمتر از سيگار نيست بلك بعضي مواد خطرناك از جمله قير يا دوده ، مونواكسيدكربن و نيكوتين موجود در دوده آن از سيگار بيشتر است .
با مصرف قليان بيش از 600 ماده سمي و مهلك وارد ريه فرد مصرف كننده و اطرافيان خواهد شد . در صنعت تنباكو ، مرغوب ترين آن در اختيار كارخانه هاي سيگار سازي قرار مي گيرند و تفاله هاي تنباكو جهت قليان مورد استفاده قرار مي گيرند . مقدار تنباكوي مصرفي در يك وعده قليان كشدن معادل مصرف 20 تا 50 نخ سيگار است به همين دليل يا افزايش سطح نيكوتين خون ، مصرف كننده به ظاهر تفنني براي رفع نياز خود به روش آسان تري كه همان مصرف سيگار است روي مي آورد . صرف تنباكو با ايجاد حالت مقاومت دارويي همراه است . بدين معني كه فرد براي تجربه حالت سرخوشي مجبور است به تدريج ميزان مصرف اين ماده را افزايش دهد . افرد مصرف كننده اين ماده پس از مصرف آن افزايش ضربان قلب و فشارخون را تجربه مي كنند و پس از قطع مصرف اين ماده نيز علايم قطع مصرف آن مانند اشتياق مصرف مجدد ، بي قراري ، اضطراب ، اختلال در تمركز حواس ، بيخوابي ، افزايش اشتها را تجربه مي كنند . مصارف طولاني مدت نيكوتين منجر به بيماريهاي گوناگوني از جمله بيماري قلب و عروقي و بروز سرطان ريه مي شود . يكي از عواملي كه موجب تشديد عوارض جانبي مصرف تنباكو يا سيگار است تعداد دفعاتي است كه فرد در يك روز اقدام به مصرف اين مواد مي نمايد .
تنباكوي قليان اغلب شيرين و بو داده مي شود تا مطلوب تر شود . بو و طعم شيرين دود مي تواند عامل كاذبي باشد كه بعضي از افراد به ويژه افراد جوان شروع به استفاده از قليان مي كنند .
تنباكو هاي تحت عنوان ميوه اي ، عطري و اسانس دار نه تنها بي ضرر نيست بلكه عوارضي به مراتب بيشتري نسبت به تنباكوي ساده دارند و تركيبات موجود در آنها بر اثر حرارت زياد خاصيت سرطان زايي و سمي فوق العاده پيدا مي كنند .
ساير عوارض مصرف قليان :
افزايش احتمال به سرطان لب و دهان و حنجره ، مري ، ريه ، لوزالمعده ، كبد و روده و بيماريهاي قلبي و ريوي
استفاده از قطعه مشترك دهانه قليان احتمال بيماريهاي آنفولانزا ، هپاتيت ، سل ، تبخال هاي دهاني را افزايش مي دهد.
نشستن در فضاي حاوي دود قليان فرد را در معرض دود دست دوم قرار مي دهد.
هشدار :
پدران و مادران
بدانيد كه استفاده از قليان به هيچ وجه تفريح نيست و سلامت فرزندانتان را تهديد مي كند .
مراقب فرزندان خود باشيد و تا مي توانيد آنها را از اين گونه بلايا دور نگه داريد .
افشين عبدي :
سوپروايزر آموزشي بيمارستان الزهرا(س) اشتهارد – كارشناس مسئول اورژانس 115 و فوريت هاي پزشكي شبكه بهداشت و درمان اشتهارد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود