4 اسفند 1394
شماره خبر: 159211

ضرورت افزایش مشارکت مردمی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ضرورت افزایش مشارکت مردمی


در میزگرد انتخاباتی با حضور نامزدها و همچنین فعالان سیاسی استان البرز چالش های سیاسی و اقتصادی استان بررسی و بر ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی در تمام ابعاد جامعه تاکید شد.
تنور انتخابات در کلان‌شهر کرج در حالی داغ‌تر می‌شود که سه روز تا هفتم اسفندماه باقی‌مانده و بازار سخنرانی فعالان سیاسی و نامزدهای دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گرم‌گرم است. فضای سیاسی این روزهای کشور باز است و نامزدها هم هر آنچه در توان دارند به صحنه آورده و با بهره‌گیری از کارآمدترین شیوه‌های تبلیغات در حال ترغیب مردم برای گرفتن رأی هستند. میزان شناخت نامزدها از چالش‌هایی که استان البرز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند محور این میزگرد است که با حضور محمدجواد کولیوند نماینده فعلی مردم کرج در مجلس شورای اسلامی که نامزد جناح اصولگرایان استان محسوب می‌شود و نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و همچنین آیت‌الله صادق رزاقی نامزد پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری از حوزه البرز و احمد خیری شهردار کرج و فعال سیاسی و اجتماعی البرزی از طیف مستقل موردبررسی قرارگرفته است.
برای توسعه سیاسی چه راهکارهای پیش روی کشور و به‌تبع استان وجود دارد؟
آیت الله صادق رزاقی: همان‌طور که معمار کبیر انقلاب با بیان این جمله تاریخی «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر بنای توسعه سیاسی در کشور را گذاشته و تبلور آن نقش مردم در تعیین سرنوشت خود است و در حقیقت برگزاری انتخابات در نظام اسلامی نشان‌دهنده وجود روحیه مردم‌سالاری در ایران اسلامی است که اقتدار کشور را به رخ جهانیان می‌کشاند. در واقع توسعه سیاسی از طریق افزایش مشارکت مردم و احساس تعلق و دل‌بستگی هرچه بیشتر به انقلاب پدیدمی آید که باید زمینه‌های آن تسهیل شود. یکی از کانال‌های تحقق این مهم در مجلس شورای اسلامی و بر عهده نمایندگان است که باید سازوکارهای توسعه کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله توسعه سیاسی را ایجاد کنند. استقرار مبانی حقوق و ترویج و وجود نگاه قانون محور نیز ازجمله زیرساخت‌های توسعه سیاسی کشور است که به‌تبع آن مسئولان در استان البرز باید به آن توجه کافی و ویژه‌ای داشته باشند و بتوانند اهداف عالیه البرز را همسو با دیگر استان‌های کشور پیش ببرند. همچنین یکی از نشانه‌های توسعه سیاسی کشور در نظام اسلامی، مردم‌سالاری دینی است که مردم در تعیین سرنوشت کشور خود نقش ویژه و اساسی دارند و خود، نمایندگان و رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند. توجه به منویات رهبری از اصلی و اساسی‌ترین راهکارهای توسعه سیاسی کشور است که ملت با هوشیاری و بصیرت و تبعیت از فرمان‌های رهبر معظم انقلاب، از جمله ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی، تقویت گفتمان سازی، توجه به تضارب آرا و غیره همچنین مشارکت در خلق حماسه های بی‌نظیر انتخاباتی از جمله آن‌هاست.
محمدجواد کولیوند: توسعه و آموزش احزاب و تغییر رفتارهای نادرست در این زمینه می‌تواند توسعه سیاسی را برای کشور و به‌تبع استان به همراه داشته باشد. قانون احزاب در مجلس اصلاح‌شده است طبق این قانون باید احزاب یا ملی، استانی و شهرستانی باشند. احزاب ملی باید در یک‌سوم استان‌ها دفاتر خود را دایر و به فعالیت مشغول باشند همچنین احزاب استانی و شهرستانی نیز با دایر کردن دفاتر، فعالیت خود را در سطح شهرستان‌ها و مراکز استان ادامه دهند. توسعه احزاب می‌تواند به جاری بودن نظام مردم‌سالاری دینی در جامعه کمک کند.
احمد خیری: توجه به سرمایه اجتماعی در استان البرز و تدوین برنامه‌های راهبردی به‌منظور مشارکت فعالانه اقوام و ساکنان استان می‌تواند بسترساز توسعه سیاسی استان باشد. با تمرکز بر تمایز ویژه البرز از هر لحاظ به‌ویژه از حیث اجتماعی و فرهنگی باید اذعان داشت پیچیدگی مدیریت سرمایه‌های انسانی و روابط اجتماعی در یک کلان‌شهر بزرگ و مهاجرپذیر که با برند ایران کوچک شناخته می‌شود نیازمند مدیریت علمی و برنامه استراتژیک خاص است چرا که ۷۰ درصد جمعیت استان در شهر کرج ساکن هستند و متأسفانه احساس تعلق به شهر ندارند حتی نسل جوان که به دنیا آمده در این شهر است هنوز به پشتوانه هویت قومی و شهر اجدادی خود تمرکز دارد که این امر باعث سختی و کندی توسعه سیاسی در استان می‌شوند. یکی از نمادهای عدم توسعه سیاسی سهم قابل‌توجه قومیت‌ها در ایام انتخابات است به همین منظور پیشنهاد می‌شود با افزایش فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و تقویت رسانه‌های محلی و تمرکز دستگاه‌های فرهنگی استان بر ایجاد احساس تعلق شهروندی زمینه توسعه سیاسی شهر فراهم شود.
* مهم‌ترین مشکل اقتصادی کشور چیست و چه راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد می‌دهید؟
آیت الله صادق رزاقی: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری بر اساس آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی کشور بوده است و همچنین اجرای طرح خصوصی‌سازی، اما به‌طورکلی می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور عدم اعتنا به فرمول‌های اقتصادی روز و تک‌محور بودن آن است بدین معنا که بخش قابل‌توجهی از درآمد کشور از حوزه فروش نفت است و در صورت نبود این آیتم، خلاء زیادی در کشور به وجود می‌آید. در واقع مسئولان در حوزه اقتصادی باید ازنظر و ایده‌های صاحب‌نظران بهره گیرند و به فکر درآمدهای پایدار و افزایش درآمد باشند. بهره‌گیری کامل از توان و پتانسیل بخش خصوصی نیز از دیگر ضروریات است که دولت باید به آن توجه اساسی داشته باشد و با اتخاذ سیاست‌های اصل ۱۴۴ قانون اساسی، به این مهم جامه عمل بپوشاند. هم‌اکنون بخش خصوصی دارای توانمندی و پتانسیل‌های خوبی است که دولت و مسئولان باید از آن‌ها استقبال و حمایت کنند. تقویت حمایت از تولید داخلی و ضرورت افزایش رونق اقتصادی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مجریان کشور باشد.
محمدجواد کولیوند: بزرگ‌ترین مشکل کشور در حال حاضر رکود است و راهکار این مشکل فقط در رونق اقتصادی خلاصه می‌شود. اهمیت به تولید داخلی، ترغیب مردم به استفاده از کالای داخلی و توجه به صادرات ضروری است همچنین تغییر سبک زندگی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است این تغییر سبک باید در راستای برگرداندن اهمیت و توجه مردم به کالای ساخت وطن باشد باید اعتماد مردم به کالای داخلی جلب شود در این صورت می‌توانیم مدعی تحقق اقتصاد مقاومتی شویم.
احمد خیری: مهم‌ترین مشکل اقتصادی استان البرز فقدان سند توسعه اقتصادی و برنامه جامع و تمام شمول است. پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های بی‌نظیر و ویژگی‌های متمایز البرز اگر مدیریت شود می‌تواند قطب اقتصادی کشور شود. مجاورت پایتخت و دسترسی ساده به همه فرصت‌های آن و همچنین وجود شهرک‌های متعدد صنعتی و مناطق کارگاهی، شبکه های ارتباطی و مواصلاتی استان، ویژگی‌های آب و هوایی، فرصت‌های دانشگاهی و ده‌ها ویژگی متمایز که موتور محرکه اقتصاد هستند از جمله فراوانی نیروی کار تحصیل‌کرده و حتی پایین بودن هزینه‌های مسکن و زندگی همه نشان از این دارد که در صورت مدیریت صحیح و یکپارچه می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی مطلوب در استان پرظرفیت البرز باشیم.
* مهم‌ترین چالش استان البرز در شرایط کنونی چیست و از چه مسیرهای قابل‌حل است؟
آیت الله رزاقی: با توجه به اینکه البرز یک استان نوپاست و در بسیاری از حوزه‌ها فاقد زیرساخت‌های مناسب است، افرادی که در انتخابات پیشرو انتخاب می‌شوند، باید به فکر پیگیری به‌منظور ایجاد و تأمین زیرساخت‌های مناسب برای این استان باشند تا بتوان به اهداف متعالی در بخش کمی و کیفی دست‌یافت. افزایش نرخ بیکاری، کاهش اشتغال جوانان، کمبود سرانه‌های ورزشی فرهنگی آموزشی هنری، پراکندگی و تشتت مدیریت، عدم استفاده از مدیران بومی، عدم رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی، جذب ناکافی اعتبارات و بودجه‌های ملی، کمبود تخت بیمارستانی، عدم استفاده از سرمایه انسانی و توانمندی جوانان و نخبگان استان و غیره ازجمله مشکلات این استان است. در واقع به نظر می‌رسد برای حل این مشکلات در مرحله اول باید مدیران و مسئولان دغدغه مندی انتخاب شوند تا رفع مشکلات و تأمین رفاه مردم در اولویت کاری آن‌ها باشد. در واقع مدیران باید دیدگاه کلان نسبت به استان داشته و به فکر منافع بلندمدت شهر و شهروندان باشند.از نظر این‌جانب همه‌کسانی که در استان البرز سکونت دارند و طبق موازین شرعی نماز خویش را تمام می‌خوانند، البرزی محسوب می شوند و قومیت، لهجه و زبان در این رابطه نقشی ندارند و استان البرز بیش از هر چیزی نیازمند هویت‌یابی و برند سازی در خصوص نقش متمایز خود در کشور است. ما باید فرصت‌ها و چالش‌های استان را شناسایی و با نگاه مسئله محور و بر اساس اولویت‌ها به همدلی و وحدت بین همه مسئولان استان برای رفع کاستی‌ها اقدام کنیم.
محمدجواد کولیوند: یکی از چالش‌های اصلی استان، مسئله اشتغال است همگان استان البرز را یک استان صنعتی می‌دانند این در حالی است که صنعتگران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اگر شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای پیش برود که مشکلات واحدهای صنعتی حل شود می‌توانیم امیدوار به چرخیدن چرخ‌های صنعت و حل معضل اشتغال باشیم. وجود پروژه‌های نیمه‌کاره ملی در حوزه راه یکی از چالش های بر سر راه استان جوان البرز است که نیازمند توجه ویژه دولت می باشد اگر فاز اول بزرگراه تهران – شمال، اتوبان شهید همت و اتصالش به محور چالوس، احداث کمربند شمالی از عظیمیه تا بهشت سکینه در اتوبان کرج – قزوین و احداث رینگ جنوبی اتوبان شهید همت که انستیتو پاستور را به چهارباغ در شهرستان ساوجبلاغ متصل می‌کند، به بهره‌برداری برسد بخش بزرگی از مشکلات استان البرز حل خواهند شد. ۴ خطه کردن راه‌آهن هشتگرد به تهران که ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حل معضل ترافیک البرز تاثیر غیرقابل انکاری دارد این پروژه باید ظرف مدت دو سال به اتمام برسد ولی اتمام این پروژه منوط به درآمدهای کشور و همت دولت است. وضعیت اعتباری پروژه اتوبان شهید همت از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این پروژه بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد دولت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید سهم اعتباری خود را به این پروژه تزریق کنند این در حالی است که سهم سرمایه‌گذار بخش خصوصی در سال جاری ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است که پرداخت‌شده و سهم دولت نیز ۷۰ میلیارد تومان بوده که دولت از این میزان ۳۰ میلیارد تومانش را پرداخت کرده است.
احمد خیری: مهم‌ترین چالش استان فقر مدیریت علمی و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها است، نگاهی به آمارهای ملی و منطقه‌ای نشان می‌دهد ما در جایگاه واقعی خود نیستیم در بسیاری از موضوعات منفی رتبه‌های اول و در بسیاری از گزارش‌ها آماری رتبه‌های آخر را داریم. این موضوع حتی در رفتارهای اجتماعی و سیاسی نیز مشاهده می‌شود. البته واقعیت این است که تناسب جمعیتی استان با سرانه‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست و در این چند سالی که از ایجاد استان البرز گذشته توفیق زیادی در جبران چند دهه گذشته نداشته‌ایم. از تعداد کرسی‌های استان در مجلس تا تأمین اکثریت سرانه‌ها حتی با استاندارهای ملی فاصله‌ داریم. به نظر می‌رسد استان البرز نیازمند وحدت و همدلی مسئولانه و همچنین احساس تعلق در بین مردم و مسئولان نسبت به سرنوشت استان است تا با مشارکت هرچه بیشتر برای بهتر شدن وضعیت البرز جوان تلاش کنیم. با توجه به انتخابات ۷ اسفندماه امیدوارم مردم ولایتمدار البرزی با درک اهمیت مشارکت حداکثری حضوری حماسی داشته باشند و بدانند که مشارکت فعالانه آن‌ها در سرنوشت شهر و استان تأثیر بسزایی دارد. لازم است بدون توجه به نگاه قومی و جریان‌های سیاسی به‌صورت مستقل و با احساس تعلق نمایندگانی را برای استانمان انتخاب کنیم که با سعه صدر، مدیریت، بينش سياسي، حسن خلق و با روحیه تسهیل‌گری در برخورد با مشكلات، برعکس افراد کم‌ظرفیت، باحوصله و مقاوم، فروتن و متواضع به استقبال دشواری‌ها بروند‌ و بتوانند نقش مهمی را در عرصه ملی به‌منظور کسب سهم بیشتر برای شهرمان ایفا کنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود