6 اسفند 1394
شماره خبر: 159374

یک میلیون و ۴۸۰ هزار واجد رای در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

یک میلیون و ۴۸۰ هزار واجد رای در البرز


تعداد واجدان شرایط رای در استان جوان و نوپای البرز یک میلیون ۴۸۰ هزار نفر اعلام و قرار است یک هزار و ۳۰۰ بازرس اجرای انتخابات را نظارت کنند.
تب انتخابات در حالی به اوج خود رسیده که تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از سوی طرفدارانشان از ساعت هشت صبح امروز پنجشنبه ششم اسفندماه ممنوع شده است. این در حالی است که نامزدهای انتخاباتی در کلان‌شهر کرج همپای دیگر شهرهای کشور از بیست و نهم بهمن‌ماه رقابت کاغذی خود را روی دیوارهای شهر آغاز کردند به‌طوری‌که در چشم بر هم زدنی دیوارهای شهر پُر شد از پوسترهای رنگارنگ که روی هرکدامشان شعارهای از جنس تزریق امید به مردم نوشته‌شده بود. در این رهگذر باید به تجمع حامیان فلان کاندیدا در فلان تالار شهر کرج گرفته تا به راه انداختن کارناوال و پیامک پشت پیامک و دست به دامن اپراتور مخابرات شدن برای ارسال تماس تبلیغاتی با نوای حماسی و حتی حضور بیش از انتظار برخی نامزدها در مساجد با هدف دیدار مردم و ارائه برنامه‌های خود اشاره‌کنیم همه این شیوه‌های تبلیغاتی برای جذب آرا بیشتر و برای عقب نماندن از رقیبان طی یک هفته انجام‌شده است.
رونق تبلیغات در فضاهای مجازی
اما در روزهایی که خیلی‌ها نوع تبلیغ و معرفی خودشان به مردم را تغییر داده‌اند و با روش‌های جدید سعی در جلب نظر مردم‌دارند اما عده‌ای با پایبندی به روش‌های سنتی و قدیمی همچنان دادن شام و نهار و پهن کردن سفرهای رنگین را بهترین و مؤثرترین روش برای رأی جمع‌کردن می‌دانند. درحالی‌که طی یک هفته گذشته ستادهای تبلیغاتی برای معرفی کاندیدای موردحمایت خودشان همه توان خود را به کار بسته‌اند اما بازهم این مردم هستند که با رأی خود بهترین افراد را برای حضور در خانه ملت انتخاب می‌کنند. ‌ در ادامه باید به برخی بداخلاقی ها و تخلفات هم اشاره ای کنیم؛ بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی نامزدها با صرف هزینه‌های هنگفت که صدای اعتراض برخی از مسئولان استان را هم درآورد و همچنین نصب بنرهای فراوان در سطح شهر درصدد جمع‌آوری آراء بودند. اما در کنار حضور نامزدها و حامیان آن‌ها در فضای واقعی و سطح شهر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز تقابلی جالب و قابل تامیل به راه بود ستادهای انتخاباتی با توجه به اثرگذاری بالای شبکه‌های اجتماعی و رویکرد مردم به آن‌ها این فضا را بستری مناسب دیده‌اند تا برنامه‌ها و اهداف نامزدهای را تبیین کنند البته در این میان برخی بداخلاقی ها نظیر تخریب نامزدها توسط حامیان رقیب از چشم دور نماند.
شمار پرونده های تخلفات انتخاباتی البرز به ۱۷ مورد رسید
متأسفانه اخبار رسیده از سوی هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز دال بر تخلفات برخی نامزدها است و این تخلفات تا جایی پیش رفت که حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین روحی یزدی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز خبر از ۱۷ پرونده تخلفات انتخاباتی در استان داد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه این پرونده ها به شعبه ویژه دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی کرج ارجاع شده و درحال طی مراجع قضایی است، نصب بنر و عکس های بزرگ و خارج از چارچوب قانونی در معابر اصلی و خیابان ها را از جمله موارد تخلفاتی در این زمینه عنوان کرد.
به گفته رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز براساس موازین قانونی نامزدها باید در هر منطقه شهر کرج یک ستاد تبلیغاتی داشته باشند که برخی از آنان پا را فراتر گذاشته و به ایجاد چندین ستاد اقدام کرده اند.
۶۴ نامزد در رقابت دهمین دوره انتخابات مجلس در البرز باقی ماندند
توکل لطفی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز تعداد نامزدهای باقی‌مانده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه استان البرز را ۶۴ نفر اعلام کرد و گفت:۴۷ نفر در حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد، فردیس و بخش آسارا و ۱۷ نفر در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان باهم به رقابت خواهند پرداخت. لطفی در ادامه با تأکید بر اینکه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز و فردا نیز می‌تواند انصراف خود را اعلام کنند، گفت: احتمال انصراف برخی نامزدها وجود دارد. در ادامه رئیس ستاد انتخابات استان البرز با تأکید بر اینکه مردم ولایتمدار البرز در انتخابات حضوری حداکثری خواهند داشت، گفت: عوامل اجرایی انتخابات در استان البرز حدود ۱۵ هزار نفر است.
یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی در البرز
حجت‌الله ملاصالحی در ادامه تعداد کل شعب اخذ رأی در استان را یک هزار و ۱۳۷ شعبه اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۵ شعبه سیار است. ملاصالحی تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات را در استان البرز یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۵۱ درصد از واجدین شرایط را آقایان و ۴۹ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند که میزان شرکت بانوان در این دوره افزایش چشم‌گیری نداشته است. معاون سیاسی استاندار در ادامه شرایط را برای برگزاری انتخابات مهیا دانست و گفت: تعرفه و صندوق‌های رأی در استان البرز آماده است و به‌جز فرایند شمارش آرا دیگر فرایندهای انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود.
۶۶۲ شعبه اخذ رأی در کرج آماده شد
در ادامه محمدتقی ایرانی فرماندار ویژه کرج ضمن تأکید بر ضرورت آموزش موضوعات حقوقی مرتبط با قانون انتخابات در کنار آموزش‌های اجرایی به مجریان انتخابات، گفت: مقدمات برگزاری انتخابات توسط ستاد انتخابات شهرستان کرج فراهم‌شده و ۶۶۲ شعبه با بیش از ۱۴ هزار نیروی برگزارکننده انتخابات آمادگی کامل دارند. وی افزود: همه‌کسانی که در شعب اخذ رأی مسئولیت اجرایی دارند، باید آموزش‌های لازم را ببینند و نسبت به شرح وظایف خود توجیه باشند. چراکه مجریان انتخابات باید بدانند در صورت تخلف از شرح وظایف نسبت به وجود آمدن هرگونه خلل در اجرای انتخابات مسئول‌اند و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. ایرانی با تأکید بر اینکه در این دوره از انتخابات شاخص‌هایی برای اعضاء صندوق، نماینده فرماندار و عوامل اجرایی تعریف‌شده، گفت: مهم‌ترین این شاخص‌ها امانت‌داری و قانونمندی است.
فرمانده نیروی انتظامی استان البرز در ادامه به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همچنین امنیت انتخابات نیز برای نیروی انتظامی مهم و ضروری است.
۸ هزار نیروی پلیس در البرز امنیت انتخابات را تامین می کنند
سردار بخشعلی کامرانی صالح فرمانده انتظامی استان البرز با تأکید بر اینکه ۸ هزار مأمور نیروی انتظامی در استان البرز وظیفه تأمین امنیت انتخابات را بر عهده‌دارند، گفت: نامزدهای انتخاباتی و هوادران آن‌ها با رعایت قوانین و مقررات از بروز هرگونه تخلف جلوگیری کنند. وی در ادامه از راه‌اندازی قرارگاه امام علی(ع) به‌منظور رصد فعالیت‌های انتخاباتی از سوی نیروی انتظامی استان خبر داد و گفت: در این قرارگاه کارکنان نیروی انتظامی آموزش‌های لازم برای رصد فضاهای پیش از انتخابات را می‌بینند. فرمانده انتظامی استان البرز در پایان تاکید کرد: در تلاش هستیم تا یک محیط امن و آرام را برای حضور حداکثری مردم استان در پای صندوق‌های رأی فراهم و انتخابات بسیار خوبی را در سطح استان برگزار کنیم. در ادامه احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مشارکت حداکثری در این انتخابات موجب دلگرمی و امید برای همه مستضعفان خواهد شد و یاس و سرخوردگی را برای بدخواهان و دشمنان انقلاب به ارمغان خواهد آورد.
دستگاه قضایی، عملکرد متولیان برگزاری انتخابات را رصد می‌کند
وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی، عملکرد متولیان برگزاری انتخابات را رصد می‌کند با اشاره به اینکه باید قدرشناس محبت مردم باشیم، گفت: آرای مردم، یک امانت هستند به مردم قول می‌دهیم که انتخابات آتی هم مثل انتخابات‌هایی که برگزار شده سالم و باشکوه باشد و شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا مردم حضور حداکثری داشته باشند. فاضلیان با بیان اینکه تشکیل «شورای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» اتفاقی مبارک است که از وقوع تخلفات و جرایم پیشگیری می‌کند، گفت: این موضوع به این معنا نیست که تخلف قطعا رخ خواهد داد و امیدواریم با پیشگیری‌های انجام شده انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم و خبرگان را در هفتم اسفند بدون حتی یک تخلف برگزار کنیم. فاضلیان با اشاره به اینکه دستگاه قضایی تلاش می‌کند در فرآیند انتخابات دخالتی نداشته باشد، گفت: وظیفه ما پیشگیری است و تلاش می‌کنیم با پیش‌بینی‌های دقیق بستر مناسبی را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم.
۱۳۰۰ بازرس اجرای انتخابات در البرز را نظارت می کنند
در ادامه رییس ستاد بازرسی انتخابات استان البرز گفت: یک هزار و ۳۰۰ بازرس در شعب اخذ رای استان البرز مستقر و روند اجرایی انتخابات را نظارت می کنند. عباداله کامکار در ادامه با تشریح وظایف بازرسان در روند برگزاری انتخابات اظهار کرد: تا کنون ۱۲۰ اطلاعیه با موضوع انتخابات پیش رو برای بازرسان انتخابات استان ارسال شده است. کامکار در ادامه با اشاره به نقش مهم بازرسان در انتخابات پیش رو گفت: بازرسان مستقر در شعب برخورد عملی با تخلف انجام نمی دهند در صورت مشاهده هرگونه تخلف ضمن ارائه گزارش به ستاد بازرسی شهرستان، تخلف را به اطلاع مسئول شعبه اخذ رای می رساند.
رئیس ستاد بازرسی انتخابات استان البرز با اشاره به تقسیم بازرسان به ۳ سطح بازرس شعبه، سربازرس و بازرس ارشد، افزود: ۱۰ سربازرس، ۱۱۴ نفر بازرس ارشد در انتخابات فعالیت می کنند و مابقی آمار مربوط به بازرسان شعب است.کامکار در پایان به لزوم آموزش لازم و کافی به بازرسان هم اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ جلسه آموزشی و توجیحی در تمام شهرستان استان البرز برای بازرسان برگزار شده است.
در پایان باید گفت؛ حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای و خلق حماسه ای دیگر بزرگی و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان خواهد کشید و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی را که از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور استفاده می کنند مأیوس و نا امید خواهد کرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود