21 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162763

22 اردیبهشت ماه؛ روز جانباز حماسه آفرینان کربلایی سال‌های دفاع مقدس

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

22 اردیبهشت ماه؛ روز جانباز حماسه آفرینان کربلایی سال‌های دفاع مقدس


چهارم شعبان سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ، روز جانباز نام گذاری شده است؛ روز افرادی که با وجود زخم‌های به جا مانده در جسم و جانشان همچنان مقاوم هستند و اعتلای امروز ایران اسلامی و پشتوانه آن مرهون ایثارگری‌های جانبازان سرافراز است.
نامگذاری روز مبارک میلاد حضرت ابوالفضل (ع) به نام روز جانباز، بیانی زیبا و عارفانه از حرکت جانبازان ایران اسلامی در مسیر آن حضرت و تکرار حماسه‌آفرینی‌های روز عاشورا و دشت کربلا در سال‌های دفاع مقدس و در سرزمین ایران اسلامی است. بی‌تردید اعتلای امروز ایران اسلامی و حرکت به سوی قله‌های افتخار مرهون ایثارگری‌های جانبازان سرافراز است. از همین‌رو میلاد حضرت ابوالفضل (ع) فرصت مغتنمی است تا با حضور در محفل گرم جانبازان عاشق و رهرو امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدردان بخشی از عظمت ایثارگران انقلاب اسلامی باشیم. امروز باز در همه عرصه ها می بینیم که جانبازان نه تنها در میدان‌های نبرد پیشتاز بوده‌اند بلکه در تمام صحنه‌ها با قدرت به فعالیت مشغول هستند و حتی در بعضی عرصه‌ها از دیگران نیز گوی سبقت ربوده‌اند. جانبازان از وادی شهادت بازگشته اند، اما نه به اختیار خود که با تقدیر خدا و مشیّت الهی در دنیا مسکن گزیده اند. جانبازان تلخی ماندن را با شیرینی ادای تکلیف جبران کرده اند. آنان مانده اند تا به ما در راه ماندگان، راه رستگاری بیاموزند. حضور جانبازان در جامعه ما به اندازه انقلاب قیمت دارد. وجود آنان در جامعه همچون وجود عمّار یاسر در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام است. عمار، جانباز جنگ های رسول خدا بود و رنج ماندن را بر خود هموار می کرد تا شبهه و نفاق را در میان امت و از اردوی علی علیه السلام بزداید. عمارهای انقلاب یعنی جانبازان نیز مانده اند تا پرچم امام را برافراشته نگاه دارند. آنان مانده اند تا بگویند کدام راه، راه اصیل انقلاب است. جانبازان و ایثارگران پشتوانه بزرگ جامعه و انقلاب اسلامی ما هستند. آنان اگرچه پایشان را از دست داده اند اما ایستاده اند تا نام، یاد و فرهنگ شهیدان را زنده نگه دارند و اگرچه ممکن است دستی در بدن نداشته باشند ولی هم چنان علمداران این انقلابند. آنان شور و نشاط حسینی را در جامعه برپا داشته اند و هم چنان در صحنه باقی مانده اند تا ولایت تنها نماند. آنان مانده اند تا مصیبت های صدر اسلام تکرار نشود و ذهن مردم از عطر ولایت تهی نگردد. آری، آنان هم چنان مانده اند تا رسالت بزرگ خویش را که زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر ارواحنافداه می باشد به پایان رسانند.
حال مهم ترین وظیفه جامعه در قبال جانبازان احترام و گرامی داشتن دستاوردهای ایثار ایشان است. جمهوری اسلامی، نظام ولایت فقیه، استقلال، آزادی و حاکمیت دین دستاوردهای ایثار آنان است و جامعه باید این محورهای اصلی و اساسی را حفظ کند و استمرار بخشد. وظیفه دیگر جامعه توجّه به شخصیّت سراسر ایثار ایشان است و این توجّه در واقع اعتنا و احترام به پشتوانه های آزادگی و استقلال خویش است .روز جانباز فرصت مناسبی است که نسل امروز ما علاوه بر الگوپذیری از رشادت‌ها و جانبازی‌های حضرت عباس (ع) در وقایع دفاع مقدّس و دلاوری ها و شجاعت های جانبازان عزیز و غیرتمند ایران اسلامی به مطالعه بپردازند و درسها و پیامهای زندگی ساز را از متن این تاریخ ماندگار استخراج کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود