6 خرداد 1395
شماره خبر: 163713

انعکاس دغدغه های دادگو از زبان مسئولان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

انعکاس دغدغه های دادگو از زبان مسئولان


در حالی که رئیس شورای اسلامی کلانشهر کرج طی سالهای اخیر بارها در خصوص تهدیدها و آثار مخرب پروژه 5 پنج هزار میلیارد تومانی انتقال تونلی آب از رودخانه کرج به تهران هشدار داده، همین موضوع باری دیگر از زبان مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در یک نشست ملی مطرح شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در نشست ملی تنوع زیست محیطی که با حضور کارشناسان و مسئولان کشوری در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، طی سخنانی، انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران را خطری جدی برای محیط زیست البرز اعلام کرد و خواستار چاره اندیشی برای توقف اجرا و عملیاتی شدن آن گردید. آنطور که خبرگزاری مهر نوشته، حسین محمدی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون با بررسی های انجام شده و بهره مندی از کارشناسان برجسته بیش از ۱۰۰ گونه پرنده جدید به فهرست پرندگان و چهار گونه خزنده به لیست خزندگان استان البرز اضافه شد که این مهم نوید خوبی برای حوزه تنوع زیستی استان محسوب می شود. مدیرکل حفاظت از محیط زیست البرز عنوان کرد: طبق بررسی های انجام شده پیش بینی می شود تنوع زیستی و جانوری استان البرز بیش از فهرست شناسایی شده است. وی با بیان اینکه مجتمع ایثار واقع در منطقه کُردان فضای مناسبی برای نگهداری از جانوران وحشی بومی استان محسوب می شود، گفت: در نظر داریم با همکاری سمن های محیط زیستی و سازمان حفاظت از محیط زیست نخستین مدرسه طبیعت و آموزشگاه محیط زیستی کشور در این مجتمع راه اندازی شود چرا که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز از این مجتمع تفریحی بازدید می کنند.
محمدی با اشاره به اینکه استان البرز در حالی سه درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده که از تنوع زیستی خوبی برخوردار است، بیان کرد:چهار هزار واحد تولیدی در البرز واقع شده که این مهم هشت درصد مجموع صنایع موجود در کشور را شامل می شود. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز تصریح کرد: هزار گونه گیاهی در استان البرز شناسایی شده ۲۰ درصد از مجموع گونه های شناسایی شده دارای ارزش گیاهی و دارویی است همچنین ۲۳۵ گونه جانوری در رده پرندگان در البرز شناسایی شد که این مهم معادل ۴۶ درصد پرندگان کشور محسوب می شود.
پتانسیل آبی استان البرز ۲ میلیارد متر مکعب است
وی با بیان اینکه ۸۰ غار در البرز شناسایی شده است، گفت: پتانسیل آبی استان البرز ۲ میلیارد متر مکعب است و باید به این نکته اذعان داشت که دشت های جنوبی البرز با افت شدید آب موجه است. پروژه تکثیر مارهای سمی سال گذشته با همکاری دانشکده محیط زیست البرز آغاز و امسال پروژه تکثیر مار سمی شاخ دار در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست البرز قرار دارد. مدیرکل حفاظت از محیط تصریح کرد: استان البرز در سال های گذشته تا کنون با پدیده ریزگرد و گرد و غبار مواجه بوده به گونه ای که سال گذشته ۲۰ مرتبه با این پدیده دست و پنجه نرم کرده است لذا باید به این امر نیز اشاره کرد که ۷۰ درصد عوامل بروز این پدیده در البرز کانون های محلی است از این رو شناسایی کانون های ریزگرد در البرز آغاز شده است. وی خاطرنشان کرد: رودخانه کرج یکی از رودخانه های حفاظت شده کشور محسوب می شود که با منابع آلاینده متعددی مواجه است، انتقال تونلی آب رودخانه کرج از زیرسد به تهران خطر جدی برای این رودخانه به شمار می آید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود