13 تیر 1395
شماره خبر: 165743

واقعیت هایی تکان دهنده از باندهایی که متکدی توزیع می کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

واقعیت هایی تکان دهنده از باندهایی که متکدی توزیع می کنند


حضور پرتعداد متکدیان خارجی در کلانشهرهایی نظیر کرج پشت پرده تکان دهنده ای از اقدامات باندهای سازمان یافته دارد که این افراد را به طور قاچاق وارد کشور کرده و در شهرهای مختلف توزیع می کنند.
پس از اجرای انواع شیوه های ترحم آمیز از سوی متکدیان برای جلب توجه مردم، امروز شاهد حضور متکدیان تبعه خارجی هستیم که با بدترین وضعیت جسمانی به تکدی گری می پردازند. این متکدیان که اغلب لباس های پاکستانی بر تن دارند، با دست و پاهای نحیف، کج در سر چهار راه ها و خیابان ها حضور یافته و به دلیل وضعیت جسمانی دردناک توجه هر شهروندی را به خود جلب می کنند. ایران اسلامی به واسطه اقدامات بشر دوستانه در خط مقدم مقابله با بسیاری از معضلات جهانی ایفای نقش می کند و به عنوان کشور پذیرنده مهاجران از 4 میلیون پناهنده میزبانی می کند و تا کنون توانسته است خدمات مفیدی را به اتباع و پناهندگان افغان و عراقی و برخی دیگر از کشورها ارائه کند. حضور پناهندگان در ایران تبعات منفی که نیز با خود داشته که از جمله آنها می توان به تکدی گری اشاره کرد. بنا به اظهار نظر برخی از کسانی که جمع آوری شده اند، دست و پاهای پناهندگان قبل از خروج از کشور خود توسط باندهای سازمان یافته فرصت طلب شکسته شده و امروز آنان را دچار صدمات جدی جسمی کرده است تا بتوانند دل ها را به رحم آورند. اعترافات برخی از این افراد حکایت از واقعیت هایی تلخ دارد. اینکه دست و پاهای آنان را می شکنند، زیرا معلول باشند ترحم بیشتری را جلب می کنند.برخی از زنان را نگهداری کرده و مجبور به ازدواج اجباری می کنند تا بچه بیاورند و از آنها در تکدی گری استفاده کنند. اجازه حمام کردن ندارند تا سر و وضعی کثیف و آشفته داشته باشند. باندهای توزیع کننده متکدیان خارجی آنها را با وسایل نقلیه عمومی در چهارراه ها پیاده می کنند. برخی از آنان را در مرزها برای شهرهای بزرگ کشور نشان می کنند و از آنان برای برده شدن به این کلانشهرها وجه دریافت می کنند. مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری البرز دراین باره گفت: براساس شنیده ها باندهای سازمان یافته ای هستند که معلولان تبعه خارجی را در آنسوی مرزها برای تکدی گری وارد کشور می کنند. قاسم جهانبخش افزود: هیچ پروتکلی در خصوص این نوع پناهنده ها نیست و فقط تبعه افغانی به رسمیت شناخته شده است، به طوری که در مرحله جمع آوری متکدیان، ایرانی و خارجی با هم فرقی ندارند. وی ادامه داد: تبعه خارجی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده، متجاوز است و اداره کل اتباع و امورمهاجرین خارجی پیگیری لازم را دراین زمینه دارد. جهانبخش گفت: اتباع متجاوز غیرمجاز برای خروج از ایران به اردوگاه ها سپرده می شوند، اما اینکه چرا دوباره اینها برمی گردند، علتش اسیر شدن این تبعه توسط باندهای قاچاق انسان است که از مبادی غیرقانونی در کشور حضور می یابند. وی خاطرنشان کرد: این معضل در استان البرز درحال ریشه کنی است و به ندرت متکدیان تبعه خارجی از جمله بنگلادشی و پاکستانی دیده می شود، اما در کل می توان گفت تاکنون شواهدی مبنی بر متکدی افغانی وجود نداشته است.
مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری البرز اضافه کرد: باید مبادی ورودی کنترل بیشتری شود و یک راهبرد دراین زمینه تعریف کرده ایم و آن راهبرد مدیریت اجتماعی است که در آن براین نکته تاکید می شود مردم به متکدیان به ویژه خارجی هیچ کمکی نکنند چراکه سازمان های حمایتی به اندازه کافی داریم. وی یادآورشد: همچنین باید فرهنگسازی داشت که سازمان ها و ارگان های مسئول، محلی، اتحادیه ها این نوع تبعه خارجی که همه فاقد مجوز نیز هستند را بکارنگیرند و خدماتی به آنها ندهند. معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز نیز گفت: با اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان غیرایرانی روزانه 40 نفر متکدی خارجی ازمرزطرد می شوند. مهدی جوهری افزود:جمع آوری متکدیان به دنبال تصمیم گیری مشترک مسئولان استانداری، شهرداری، بهزیستی و سایر ارگان ها دردستورکار قرار گرفت. وی اضافه کرد: اغلب این متکدیان از کشورهای پاکستان و بنگلادش توسط برخی افراد به صورت سازمان یافته به البرز انتقال یافته اند.وی گفت: طبق برنامه زمان بندی شده این افراد به خارج ازمرز هدایت شده و تلاش برای پاکسازی کامل این افراد ادامه دارد. جوهری خاطرنشان کرد: بعضی ازاین افراد اقدام به ازدواج های ا جباری کرده و پس از تولد چند فرزند از آنها برای تکدی گری استفاده می شود. وی یادآورشد که بعضی دیگر نیز با قطع عضو بدن خود و سوء استفاده از احساسات مردم، گدایی می کنند. این مسئول درخصوص جمع آوری متکدیان داخلی نیز گفت: طرح جمع آوری متکدیان و آسیب دیدگان داخلی نیز به صورت ویژه دردستورکارقرارگرفته است. مدیرکل دادگستری استان البرز نیز پیش تر درجلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با اشاره به حضور غیرقانونی اتباع بیگانه در البرز گفت: تکلیف ساماندهی این اتباع مشخص است. در مورد ورود بیشتر این افراد که تبعه کشورهای افغانستان و پاکستان هستند، و در مرزها تردد می‌کنند. احمد فاضلیان با تاکید بر ضرورت تسریع در حل معضل اتباع بیگانه، افزود: باید این اتباع سریعا جمع‌آوری شوند، در اجرای آن هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست و فردی که ورود غیرقانونی به داخل مرزهای کشور داشته، باید سریعا تعیین تکلیف شود؛ دستگاه قضایی آمادگی دارد برای حل این موضوع همکاری لازم را با شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری داشته باشد. وی با بیان اینکه دستورات قضایی لازم در این خصوص توسط دستگاه قضای استان صادر می شود گفت: اگر همه دستگاه‌های متولی پای کار بیایند مشکلی در حل معضل متدکیان وجود ندارد و ساماندهی اتباع بیگانه در استان سریعا اجرایی می‌شود. فرماندار کرج نیز با اشاره به پدیده شوم تکدی گری در جامعه اظهار داشت: تکدیگری به عنوان آسیب اجتماعی، پدیدهایی است که هم چهره شهر را نازیبا می کند و هم از سوی دیگر موجب نارضایتی شهروندان میشود. محمد تقی ایرانی با اشاره به نامطلوب بودن پدیده تکدی گری در جامعه عنوان داشت : این پدیده زمینه ساز انواع بزهکاری ها بوده و باید با فرهنگ سازی و لزوم آشنایی مردم با اثرات نامطلوب تکدی گری ،زمینه را جهت جلوگیری از حضور متکدیان در سطح شهر را فراهم سازیم. وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد، تکدی گری را شیوه امرار معاش خود قرار داده و قبح تکدی گری را در جامعه از میان برده اند. از سوی دیگر تکدی گری فعلی مجرمانه است که در حاشیه آن علاوه بر امر تکدی گری، افراد متکدی می توانند به کارهای ناهنجار اجتماعی دست بزنند که عواقب وخیمی در جامعه بدنبال خواهد داشت.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود