19 آبان 1394
شماره خبر: 152556

ریشه کن کردن پدیده تکدی گری نیازمند فرهنگسازی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 ریشه کن کردن پدیده تکدی گری نیازمند فرهنگسازی است


جانشین معاون خدمات شهری شهرداری کرج اظهار داشت: ریشه کنی معضل تکدی گری علاوه بر هماهنگی و افزایش همکاریهای بین بخشی، نیازمند فرهنگسازی و اشاعه آموزش های همگانی است.
اصغر نصیری در حاشیه اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان خارجی گفت: وجود پدیده هایی همچون فقر و بیکاری در برخی کشورهای همسایه اعم از عراق، افغانستان و پاکستان، اتباع آنها را برای مهاجرت به ایران ترغیب می کند که متاسفانه این رویه غیرقانونی طی سالیان اخیر تشدید شده است. وی با بیان اینکه گداپروری یکی از عادت های ناپسندی است که در فرهنگ ایرانی ریشه دوانیده است، اظهار کرد: در صورتی که مردم به تکدی گری روی خوش نشان داده و از آنها حمایت مالی و معنوی کنند، این افراد با وجود سخت گیری های موجود دست از حرفه و فعالیت خویش برنداشته و کماکان با حضور در فضاهای شهری به غارت احساسات پاک مردم همت می گمارند. این مسئول در ادامه نهادهایی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی، دستگاه قضا و اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز را به تعامل و همکاری بیشتر در خصوص جمع آوری متکدیان اعم از داخلی و خارجی فراخواند و خاطرنشان کرد: در راستای جمع آوری این افراد با دو مقوله روبه رو هستیم؛ اول کسانی که از سر نیاز مالی و مشکلات خانوادگی به این حرفه گرویده اند که معرفی آنها به نهادهای حمایتی ضروری می نماید و دوم؛ افرادی که با هدف سودجویی و کلاهبرداری روانه سطح شهر شده اند که باید اعمال قانون شده و در صورت عدم اصلاح، به حبس و شلاق محکوم شوند. نصیری همچنین گفت: بعضا روند جمع آوری متکدیان از سطح شهر به چرخه ای معیوب و ناکارآمد تبدیل می شود؛ چرا که پس از تحویل متکدیان به دیگر نهادها، اقدامات لازم در خصوص تنبیه و اعمال قانون آنها صورت نمی پذیرد و زمانی که آنها با یک تعهدنامه کتبی آزاد می شوند، دیگر از دستگیری های بعدی هراسی نخواهند داشت. واقعیت این است که قانون تکدی گری را جرم دانسته و گدانماها را حتی مستحق تحمل حبس و پرداخت جریمه مالی دانسته است که ما مسئولان بایستی با اجتناب از رفتارهای سلیقه ای و برداشت های دوگانه، به اجرای نص صریح قانون روی آوریم.
به گفته وی، معاونت خدمات شهری شهرداری کرج در روزهای اخیر علاوه بر انجام اقدامات وسیع به منظور مقابله با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها و کانال ها، اقدام به اجرای دو مرحله طرح ضربتی جمع آوری گدایان خارجی با همکاری دیگر نهادها کرده است که در پی آن، 40 متکدی عموما پاکستانی در رده های مختلف سنی جمع آوری شدند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود