20 تیر 1395
شماره خبر: 166038

وضع نامناسب حجاب در کرج با آغاز فصل گرما

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

وضع نامناسب حجاب در کرج با آغاز فصل گرما


وضع نامناسب حجاب با شروع فصل گرما وضعیت ناهنجاری را برای ایران کوچک رقم زده؛ وضعیتی که به مطالبه مردم دیندار استان از مسئولان برای ساماندهی آن تبدیل شده است.
فصل گرما آغاز و بازار پوشاک نامناسب بانوان دوباره داغ شد. در سطح استان البرز که دوری بزنید، با پوشش‌های زننده برخی بانوان مواجه می‌شوید. لباس‌هایی که به عنوان مانتو می‌پوشند، اما به اندازه یک تی‌شرت خانگی است و گاهی تشخیص اینکه لباس داخل منزل را به تن دارند یا بیرون منزل دشوار است. در این فصل از لباس‌هایی استفاده می‌شود که بسیار نازک است یا اینکه روی یک بلوز کوتاه و شلوار جذب رویه‌ای که هیچ دکمه، بند یا زیپی ندارد پوشیده می‌شود که موقع راه رفتن این افراد، منظره‌ای بسیار زننده که با وقار یک زن مسلمان ایرانی همخوانی ندارد، ایجاد می‌شود. در کنار لباس‌های اندامی و زننده، باید به پوشش نادرست روسری و شال اشاره کرد که از حد بدحجابی گذشته و به بی‌حجابی رسیده است. شال‌هایی که روی سر صاحبانشان جز نقش یک نوار نازک تزیینی برای رفع تکلیف، نقش دیگری ندارند. در کنار همه اینها باید به خانم‌هایی اشاره کرد که از پوشش مقدس چادر استفاده نامناسب و ابزاری می‌کنند و به همین سبب حرمت این پوشش را می‌شکنند.
حجاب؛ پوششی که زن در برابر نامحرمان باید استفاده و از جلوه‌گری و خودنمایی بپرهیزد
زینب کمیجانی کارشناس ارشد مدرس معارف اسلامی می‌گوید: حجاب از نظر لغوی به معنای پرده، چادر، روپوش می‌باشد و واژه بد حجابی به معنای استفاده نادرست از حجاب است. وی معنای اصطلاحی جدید حجاب را پوششی که زن در برابر نامحرمان باید استفاده و از جلوه‌گری و خودنمایی بپرهیزد بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در این‌جا نیز همین معنای اصطلاحی مورد نظر است نه پرده‌نشینی زنان؛ تردیدی نیست که حجاب در این اندازه یکی از احکام مشترک ادیان ابراهیمی و از احکام ضروری اسلام بوده و همه مذاهب اسلامی بر آن اتفاق نظر دارند. این کارشناس ارشد علوم دینی اضافه می‌کند: با توجه به تعریف حجابی که دین اسلام موازین آن را برای بانوان قرار داده، تعریف بدحجابی بانوان هم مشخص می‌شود، به عبارت دقیق‌تر استفاده از پوشش نامناسب مانند لباس‌های تنگ و کوتاه و رنگ‌های تحریک‌آمیز و جلوه‌گری، خودنمایی زن در برابر نامحرمان است. کمیجانی با بیان اینکه پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد، افزود: آیات مربوطه همین معنی را ذکر می‌کند و فتوای فقها هم مؤید همین مطلب است. در آیات مربوطه لغت حجاب به کار نرفته است. آیاتی که در این باره هست چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب حدود پوشش و تماس‌های زن و مرد را ذکر کرده بدون آن که کلمه حجاب را به کار برده باشد. وی با اشاره به اینکه آسیب‌های در مورد حجاب از کانال مطبوعات، کتب، سینما، تلویزیون و آموزش قبل از انقلاب وارد جامعه ایران شده بود و فرهنگ بومی را آماج تهاجمات خود قرار داد، گفت: نیاز بود تا نیروی فرهنگی غنی‌ای هنجارهای صحیح را تقویت نموده و جلوی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را بگیرد. وی در پایان سقوط شخصیت، تزلزل خانواده، گرایش مردان به چند همسری، تضعیف غیرت دینی و ناموسی، سلب امنیت زنان، ایجاد اختلال‌های روانی و عصبی، نزول بلا، قتل انسانیت، کاهش میل به ازدواج و فراموشی آخرت را چند مورد از آثار سوء زنان بدحجاب بر خانواده و اجتماع برشمرد.
برخورد مناسب با توهین‌کنندگان به حجاب و عفاف جامعه صورت گیرد
در همین رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد موحد مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه البرزاظهار داشت: ستاد احیای امر به معروف در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز جلساتی با حضور اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر اجرایی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی - اطلاعاتی و نظامی استان البرز تشکیل می‌دهد. وی افزود: آیت‌الله حسینی‌همدانی به عنوان مسئول ستاد، استاندار به عنوان معاون ستاد و اعضای ستاد شامل معاون سیاسی استاندار، مسئول‌دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان البرز، سپاه، انتظامی، دادگستری، اطلاعات، ارشاد اسلامی، دانشگاه و حوزه علمیه هستند. مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه البرز افزود: در این جلسات مباحث پوشش و عفاف و حجاب مطرح می‌شود و اگر کسی به حجاب و عفاف جامعه توهین کند باید برخورد مناسب با وی صورت گیرد و اگر از روی غفلت بود، مشکل وی را باید در ارشاد حل کرد. وی ادامه داد: نیروی انتظامی در قالب گشت ارشاد و تامین امنیت فضای عمومی شهر باید با پشتیبانی مسئولان وارد عمل شود و از دیگر اقدامات این که در سال گذشته درباره مانکن‌های استفاده شده در ویترین مغازه‌ها با اصناف کرج صحبتی انجام شد، که در همین راستا اقدامات لازم برای پاک‌سازی شهر در این زمینه انجام شد.
ماهواره‌ها از عواملی هستند که روی افراد اثرات تخریبی می‌گذارند
سردار کامرانی‌صالح در رابطه با موضوع حجاب معتقد است: موضوعات فرهنگی در امر حجاب تاثیرگذار است و یکی دیگر از این عوامل وجود ماهواره‌ها است که روی افراد اثرات تخریبی می‌گذارد.
وی می‌گوید: در بخش پوشاک باید تولیدکنندگان پوشاک برای تولیدات خود از الگوهای مثبت استفاده کنند که نیروی انتظامی از طریق اماکن، امور صنفی و اتحادیه‌ها در این راستا جلسات متعددی برای دادن توصیه‌های لازم داشته است. فرمانده انتظامی استان البرز ادامه داد: اما بخشی از معضل پوشاک به کالاهای قاچاق و الگوهای غیرمتعارف که از جاهای دیگر ترویج می‌شود، مربوط است که باید متولیان امر مجامع امور صنفی و اتحادیه‌ها کمک کنند. وی افزود: از طرفی دیگر در معضل بدحجابی مردم امر به معروف و نهی از منکر باید داشته باشند تا ترویج همگانی شود؛ اشخاصی که در ماشین‌ها رعایت حجاب را نداشته باشند، ماشین آن‌ها توقیف می‌شود و مردم می‌توانند شماره ماشین‌هایی که سرنشینان آن‌ها شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند در اختیار معاونت اجتماعی نیروی انتظامی یا پلیس 110 قرار دهند تا با آن‌ها برخورد شود.
امتیاز اصناف برای عرضه محصولات حجاب
رئیس اتاق اصناف البرز نیز در این رابطهمی‌گوید: اتاق اصناف البرز برای عرضه محصولات حجاب امتیازهای ویژه برای تشویق مانند ایجاد نمایشگاه قائل شده است و از طرفی در ترویج امر حجاب چه در مورد حجاب خود فروشنده‌‌ها و چه در عرضه محصول سعی دارد از ابزار تشویقی استفاده کند. وی ادامه داد: پیش از آغاز سال جدید با پیگیری اتاق اصناف تولید مانتوهای شیشه‌ای در کرج جمع‌آوری شد و از طرفی با جمع کردن تولیدکنندگان و فروشندگان از آن‌ها خواسته شد که به هیچ عنوان چنین مانتوهایی را تولید یا به فروش نرسانند. حمید کریمی افزود: اتاق اصناف البرز بر روی برخی از انواع مدل‌های پوشاک چون مانتوهای شیشه‌ای و شلوارهایی که از چند نقطه پاره است، بحث ارشادی دارد. وی گفت: مردم می‌توانند بازرس‌های حقیقی این امور باشند و چنانچه با مواردی مخالف موازین اسلامی برخورد کردند به بازرسی اصناف جهت پیگیری‌های لازم خبر دهند. در پایان باید اذعان داشت که مردم شهید پرور و مومن استان البرز در همه صحنه‌های تاریخی کشور خوش درخشیدند و در مراسمات مذهبی جزو پیشگامان این عرصه بوده‌اند. در کنار این ناهنجاری‌های اجتماعی باید به برگزاری برنامه‌های دینی و مذهبی توسط مردم به ویژه جوانان در سطح استان اشاره کرد که یکی از این اقدامات برگزاری نماز عید فطر در خیابان‌های استان البرز بوده است. مردم دیندار استان البرز از دستگاه‌های اجرایی درخواست اقدام در جهت بهتر کردن فضای اجتماعی را دارند.




منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود