24 تیر 1395
شماره خبر: 166378

آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم و جو ، بلای جان درختان و مردم نظرآباد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم و جو ، بلای جان درختان و مردم نظرآباد


هر سال با رسیدن فصل درو، کاه و کلش مزارع گندم و جو در استان البرز در سایه نا آگاهی مزرعه داران و بی خیالی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به آتش کشیده می شود تا ریشه حیات را بخشکاند.
این کار علاوه بر مضرات برای زمینهای کشاورزی، آسیب های جبران ناپذیر به محیط زیست می زند و غیرقابل چشم پوشی است. به طوری که در بلوار خلیج فارس نظرآباد شاهد سوزاندن بیش از 150 درخت به طور عمد هستیم که متاسفانه هیچ کسی جلو دار این فاجعه زیست محیطی نیست و لازم است دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کند و با برخورد قاطع یکبار برای همیشه این مشکل را حل کند.
متاسفانه در این فصل، هوای نظرآباد علاوه بر ریزگردها و گرد و خاک همیشگی، به دود و گاز ایجاد شده در مزارع نیز آلوده شده و انسان و دیگر موجودات زنده را با مشکلات تنفسی جبران ناپذیری روبرو کرده است. به طوری که اداره کل هواشناسی در اغلب موارد هوای نظرآباد را درحالت هشدار اعلام کرده است. از طرفی از بین رفتن موجودات زنده مفید مخصوصا کرم خاکی و از بین رفتن ساختمان خاک، به سخت تر شدن خاک بر اثر گرما و ایجاد سله می انجامد. همچنین آتش زدن کاه و کلش در مزارع با نابودی میلیونها حشره از گونه های مختلف که غذای بسیاری از موجودات زنده دیگر از جمله پرندگان را تأمین می کنند سبب بر هم زدن چرخه حیات و اکوسیستم منطقه شده است. از سوی دیگر متاسفانه در بسیاری از مواقع سرایت آتش به پوشش گیاهی طبیعی اطراف مزارع را به دنبال دارد که نه تنها به از بین رفتن پوشش گیاهی منجر میشود بلکه با سلب امنیت گونه های متفاوت حیات وحش به ایجاد اختلال جدی در حیاتشان می انجامد همانند پستاندارانی ارزشمند چون روباه و شغال که بعضا در مزارع لانه سازی می کنند با شروع آتش سوزی در لانه هایشان خفه و یا طعمه حریق می شوند. حال باید گفت متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون کوچکترین برخوردی با افرادی که به دلیل عدم آگاهی از نتایج مخرب آتش زدن کاه و کلش مزارع، هرساله به این عمل مبادرت می ورزند به نمایش نگذاشته است و همچنان سالانه هزاران هکتار زمین و میلیونها موجود زنده از حشرات گرفته تا پستانداران در آتش می سوزند و این پرسش را در ذهن تداعی می کنند که چرا سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان متولی اصلی امر حفاظت از محیط زیست و همچنین وزارت جهاد کشاورزی بعنوان نهاد ناظر بر مزارع گندم و جو لااقل گامی جهت فرهنگسازی و آگاه ساختن کشاورزان منطقه نسبت به آسیب های این عادت زیانبار بر نمی دارند. و از طرفی چرا شهرداری نظرآباد به آتش زدن درختان کنار بلوار خلیج فارس هیچ گونه اعتراضی و نظارتی نمی کند امید که دادستان محترم نظرآباد جور این مدیران بیخیال را به دوش بکشد و با متخلفین برخورد کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود