31 مرداد 1395
شماره خبر: 168715

حال بازار مسکن خوب نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حال بازار مسکن خوب نیست


برخورداری از مسکن یکی ازمهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها در شهرهای مهاجرپذیری چون کرج است. کرج به دلیل نزدیکی به تهران، مجاورت با شهرک‌های صنعتی، دارا بودن زمینه‌های اشتغال از گزینه‌های مناسب مهاجرت محسوب می‌شود و همین امر باعث شده سال به سال به قیمت کاذب واحدهای مسکونی این کلانشهر اضافه شود.
علی رغم افزایش قیمت واحدهای مسکونی چند سالی می‌شود که حال بازار مسکن کرج خوب نیست و شرایط رکود برآن حاکم است. وضعیت نامناسب اقتصادی، نوسانات شدید مصالح، تحریم‌ها و ... باعث شده خرید و فروش مسکن در مناطق مرفه نشین این کلانشهر به میزان قابل توجهی کاهش یابد و مردم بیشتر به سمت اجاره نشینی سوق پیدا کنند.درمناطق متوسط و رو پایین نیز بسیاری با آرزوی داشتن یک سرپناه کوچک حاضرند ریسک خرید خانه‌های قولنامه‌ای را به جان بخرند و خود را از دردسرهای اسباب کشی سالانه نجات دهند. بدون شک اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند بسیاری از صاحبان مشاوران املاک ناچار به تعطیل کردن واحد صنفی خود و اشتغال به کار دیگری می‌شوند. هرچند برای حفظ فضای روانی در این صنف مسئولان گاه و بیگاه نوید بهبود وضعیت بازار را می‌دهند، ولی واقعیت با گفته شده‌ها فرق دارد.
رکود در بازار مسکن کرج
حمید حامدی، مدیر املاک مدرن در خیابان اصلی گوهردشت کرج درباره وضعیت فعلی بازار مسکن دراین منطقه به خبرنگار ایسنا گفت: هم وضعیت خرید و فروش و هم وضعیت اجاره واحدهای مسکونی تعریفی ندارد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم پیش بینی‌های انجام شده وضعیت بازار مسکن از حالت رکود خارج نشده و معاملات به صورت انگشت شمار انجام می‌شود. قیمت مسکن در گوهردشت از دو نیم میلیون تومان آغاز می‌شود وی درباره قیمت مسکن در گوهردشت کرج گفت: پایه قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه از دو نیم میلیون تومان آغازمی‌شود. حامدی توضیح داد: سقف قیمت مسکن نیز در بهترین خیابان‌های گوهردشت به چهار تاچهار و نیم میلیون تومان می‌رسد. وی ابراز کرد: رکود حاکم بربازار مسکن از شش ماه قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز و تا کنون ادامه دارد.
وضعیت نامناسب فروش خانه در مهر شهر
مدیر املاک نیلی در مهر شهر کرج نیز در گفت وگو باگلایه از وضعیت نامناسب بازار مسکن افزود: از ابتدای سال تا کنون تعداد قراردادهای منعقد شده برای خرید یا فروش واحدهای مسکونی بسیار محدود بوده است. سعید فاتحی درباره وضعیت اجاره واحدهای مسکونی در این منطقه توضیح داد: علی رغم این که در فصل جابه‌جایی‌ها قرار داریم ولی تعداد مراجعه کنندگان برای اجاره واحدهای مسکونی چندان تعریفی ندارد. وی ابراز کرد: بیشتر مستاجرها ترجیح می‌دهند طی توافق با صاحبخانه برای افزایش اجاره یا پیش پول اقدام کنند و به این ترتیب یک سال دیگر درهمان واحد زندگی کنند. مدیر مشاور املاک نیلی تصریح کرد: با این کار هم صاحبخانه و هم مستاجر از پرداخت هزینه‌هایی جابه جایی و کمیسیون مشاور املاک خودداری می‌کنند.
گران‌ترین واحدهای مسکونی در مهر شهر کرج
وی درباره قیمت هرمتر واحد مسکونی در مهرشهر توضیح داد: بسته به خیابان و محل، قیمت هر متر واحد مسکونی از دو میلیون و 800 هزار تومان آغاز وبه 9میلیون تومان نیز می‌رسد. مدیر املاک شقایق در شاهین ویلای کرج نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه گفت: درمنطقه شاهین ویلا خانه های قولنامه ای وبدون سند بسیار ارزان تراز واحدهای سند دار هستند.
بهنام کریمی خاطرنشان کرد: قیمت واحد مسکونی دراین منطقه از یک میلیون و 100 هزار تومان شروع و تا سه میلیون تومان نیز می‌رسد.
خانه‌های قیمت پایین بدون سند هستند
وی ابراز کرد: براساس این قیمت می‌توان حدس زد خانه‌هایی که با متری یک میلیون تومان به فروش می‌رسند غالبا بدون سند هستند. مدیر املاک شقایق در شاهین ویلای کرج افزود: البته برخی خانه‌های سندداری که چند دهه ساخت هستند و از امکانات مناسبی برخوردارنیستند نیز با این قیمت به فروش می‌رسند. وی درباره وضعیت خرید و فروش و اجاره مسکن دراین منطقه گفت: بازار مسکن در شاهین ویلا نیز همانند سایر مناطق کرج در رکود به سر می‌برد و معامله چندانی به ثبت نمی‌رسد.
معیشت فعالان صنف مشاورین املاک به خطر افتاده است
وی با اشاره به این که وضعیت نامناسب بازار مسکن معیشت بسیاری از فعالان این صنف را به خطر انداخته ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته بسیاری از فعالان این صنف در منطقه شاهین ویلا واحد خود را تعطیل و به کار دیگری مشغول شده‌اند. کریمی اضافه کرد: دراین بازار رکودی، تامین هزینه‌های زندگی برای فعالان صنف مشاور املاک بسیار مشکل شده است.
میدان اسبی و مهران گران‌ترین مناطق عظیمیه
یکی از مشاورین املاک در منطقه عظیمیه کرج گفت: قیمت مسکن درکرج نیز مثل سایر شهرها بسته به موقعیت جغرافیایی منطقه و نوع ملک تفاوت دارد.رضا روحی در رابطه با قیمت آپارتمان‌های نوساز دراین منطقه گفت: قیمت هر متر مربع از آپارتمان‌ در این محله از سه میلیون تومان شروع می‌شود و تا هفت میلیون تومان نیز ادامه دارد. وی ابراز کرد: که این قیمت‌ها به ساختمان مورد نظر و موقعیت مکانی آن بستگی دارد برای مثال میدان مهران و میدان اسبی از مناطق گران‌قیمت در عظیمیه کرج به شمار می‌روند و قیمت خانه‌ها دراین دو میدان به سقف اعلام شده نزدیک است. روحی افزود: در حال حاضر که بازار مسکن در رکود است وکسی حاضر نیست که با قیمت واقعی مسکنی را خریداری کند.
حرکت نمودار خرید و فروش مسکن در کرج محسوس نیست
رئیس اتحادیه املاک کرج در باره وضعیت بازار مسکن گفت: بیش از چهار سال است که نمودار خرید و فروش و رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کرج به صورت یکنواخت حرکت می‌کند. محمد قمی افزود: با آغاز فصل جابه جایی‌ها این نمودار تا حدودی سیر سعودی داشته ولی چندان محسوس نیست. وی در خصوص بهترین زمان خرید خانه اظهار کرد: خرید مسکن از اسفند ماه هر سال اوج می‌گیرد و تا تیر یا مرداد ماه سال بعد ادامه پیدا می‌کند.
آپارتمان‌های 70 متری خوب فروش می‌روند
قمی در خصوص واحدهای مسکونی پرطرفدار ابراز کرد: واحدهای مسکونی که متراژ آنها بین 70 تا 120 متر است بیشترین طرفداران خرید را دارند. ای مسئول تصریح کرد: هرچند بازار مسکن درکرج نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است اما نمی‌توان گفت که به طور کامل از رکود خارج شده است. قمی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال وضعیت بازارمسکن بهبود یابد تا چرخه اقتصادی فعالان این صنف نیز رونق بگیرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود