1 شهریور 1395
شماره خبر: 168808

احیاء450 واحد و جلوگیری از تعطیلی 200 کارخانه دستاورد دولت یازدهم برای البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

احیاء450 واحد و جلوگیری از تعطیلی 200 کارخانه دستاورد دولت یازدهم برای البرز


احیاء 450 واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و جلوگیری از تعطیلی 200 واحد صنعتی عملکرد درخشان دولت تدبیر و امید در بخش صنعت استان البرز است.
سید حمید طهائی استاندار البرز گفت که همراهی بانک ها و دستگاه های استان با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، از تعطیلی 200 واحد صنعتی جلوگیری کرد. وی با اشاره به اینکه رونق چرخه تولید در استان یکی از برنامه های اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، افزود: در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شناسایی واحدهای نیمه فعال در دستور کار قرار گرفته و اهم مسائل به ستاد اقتصاد مقاومتی راه یافته است. طهائی با اشاره به اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی، بازوی اقتصاد مقاومتی در استان است، افزود: سال گذشته این ستاد 322 مصوبه را عملیاتی و مشکلات واحدهای تولیدی متعددی را برطرف کرده است. فرمانده ستاد اقتصادمقاومتی در استان بدهی و معوقات بانکی را اصلی ترین عوامل در از رونق افتادن چرخ صنایع اعلام کرد استاندار البرز افزود: با تلاش هایی که ستاد تسهیل در استان داشته و هماهنگی هایی که با بانک ها و دستگاه های استانی بعمل آمده، تا کنون از تعطیلی 200 واحد صنعتی جلوگیری شده است. وی گفت: این در حالی بود که بانک ها به خاطر معوقات صنایع، امکان تملک واحدهای تولیدی را داشتند که ستاد تسهیل استان مانع این امر شد. طهائی گفت: با وجود اینکه سهمیه اعتباری سیستم بانکی کشور 417 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود در سفر دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی به استان با تشریح شرایط ویژه این استان صنعتی، دستور برداشته شدن سقف تسهیلات به واحدهای تولیدی صادر و با اختیاری که به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان داده شد رقم تسهیلات به واحدهای مستعدتوسعه که نیازمند منابع مالی بیشتر هستند برای بازگشت به چرخه تولید کشور، با سقف بالاتر منابع مالی، بلامانع خواهدبود. وی افزود: علاوه بر 16 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی پیش تر برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته بود منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد داد. استاندار البرز همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام را یکی از راهبردهای اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: تا پیش از این الزامی برای واگذاری طرح های نیمه تمام وجود نداشت اما ستاد فرماندهی کشور این الزام را در منشور راهبردی مورد تأکید قرار داده و دستگاه ها باید طرح های با توجیه اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کنند، ما نیز در استان تمام تلاش را بکار گرفته ایم تا هیچ پروژه نیمه تمامی بلاتکلیف روی زمین باقی نماند. استاندار البرز در محور دیگری با اشاره به اینکه استان تازه تأسیس البرز در بسیاری از شاخص های ملی دچار کمبود بوده است، گفت: جمع آوری اطلاعات استان، استقلال شرکت گاز البرز و آبفای روستایی، با منفک شدن آن از تهران، ساماندهی چارت و تشکیلات نیروی انسانی استان، تکمیل پروژه ملی شهید همت و امتداد آن به آزادراه شهدای البرز، راه اندازی دوباره کارگاه عمرانی مسیر هشتگرد – طالقان از جمله اقدامات عملیاتی دولت در طول دو سال اخیر بوده است.
**احیاء 450 واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل
ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز گفت که در دولت تدبیر و امید 450 واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل استان احیاء شده است. وی افزود: با احیاء این واحدها و تخصیص 16 میلیاردریال اعتبار زمینه اشتغال بیش از هشت هزار و 600نفر فراهم شده است. وی اضافه کرد: هم اکنون در استان البرز سه هزارو 384 واحد تولیدی و صنعتی با حجم سرمایه گذاری 2هزارو 804 میلیون دلار فعال است. وی گفت : همچنین با این تعداد واحد های فعال 121 هزارو 800 نفر مشغول به کارهستند. وی افزود: تعداد واحدهای صنعتی وتولیدی استان البرز 3.84 واحد های کشور است . وی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری دراین استان 4.1 کل کشور و سهم اشتغال نیز دراین استان 4.94درصد ازسهم کشور را به خود اختصاص داده است . موفق یادآورشد : استان البرز ازلحاظ تعداد واحدهای صنعتی رتبه 10 ، سرمایه گذاری رتبه هشت و ازلحاظ اشتغال رتبه پنج کشور را به خود اختصاص داده است . وی گفت : دردولت تدبیر وامید 2هزارو 755جوازتاسیس صادرشده که ازمجموع آن 2 هزارو 559 مورد آن ایجادی و 196 مورد طرح توسعه بوده است . وی خاطرنشان کرد : با راه اندازی این واحد ها 116 هزاررو 300 اشتغال دراستان البرز ایجاد خواهد شد. وی افزود: درطرح سرمایه گذاری ' وی آی پی ' 68واحد با چهارهزارو 590 میلیون دلار حجم سرمایه گذاری ایجاد شده که زمینه اشتغال 25هزارو 850 نفر را فراهم می کند. وی بیان داشت : ازمجموع این 68 طرح سرمایه گذاری 52 مورد پیشرفت فیزیکی زیر 40 درصد ، 6 مورد بین 40 تا 70 درصد و 10 مورد آن بالای 70 درصد است . وی از رشد 30 برابری جذب سرمایه گذاری خارجی در سه سال گذشته دراستان البر زخبرداد وافزود: اکنون 9 سرمایه گذار خارجی دراستان البرز با سرمایه گذاری 300 میلیون دلار امکان اشتغال یکهزارو 80 نفر را فراهم کرده است . وی تعداد معادن استان را در حدود 150 مورد اعلام کرد و افزود: در این زمینه و در راستای رونق این بخش برنامه ریزی لازم صورت پذیرفته که نتایج آن بزودی مشهود خواهد بود. رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان البرز درخصوص صادرات و واردات درسه سال دولت تدبیر و امید گفت : دراین مدت 195 میلیون دلار صادرات انجام شده که 61میلیون دلارمربوط به سال 92، 54میلیون مربوط به سال 93 و 80 میلیون دلار مربوط به سال 94 بوده است. موفق یادآورشد که عمده اقلام صادرشده دراین مدت موادغذایی، کولر آبی، قیرونفت و میوه وتره بار است. وی افزود: درخصوص واردات نیز 734 میلیون دلار واردات انجام شده که 172میلیون دلار مربوط به سال 92، 350 میلیون دلار مربوط به سال 93 و 212میلیون دلار مربوط به سال 94 است . وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای وارداتی ماشین های صنعتی ، ورق برنج ومس و ورق ام دی اف بوده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود