13 شهریور 1395
شماره خبر: 169534

آزمایشی برای سلامتی نسل ها

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

آزمایشی برای سلامتی نسل ها


دولت یازدهم از ابتدا موضوع سلامت را با حساسیت وی‍ژه ای دنبال کرده و طرح تحول سلامت آثار ارزشمندی برای کشور به همراه داشته و این بار نیز تصمیم دارد با اجباری کردن آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج گام اساسی در سلامت نسل امروز و فردای کشور بردارد.
جمعیت هموطنانی که از معلولیت رنج می برند همه ساله رو به افزایش است و بخشی از این معلولیت ها مادرزادی و ناشی از اختلالات ژنتیک بوده که هزینه های گزافی از لحاظ مادی و روحی و روانی به خانواده ها و کشور تحمیل می کند. بر اساس اعلام مسئولان سازمان بهزیستی سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول در کشور با اختلالات شدید جسمی و حرکتی متولد می شوند. در حالی که می توان با مشاوره های الزامی ژنتیک مانع از بروز چنین وضعیتی در کشور شد. دو سال گذشته از تولد 900 جنین مبتلا به معلولیت شدید در کشور جلوگیری شده است که این افراد پس از این پایان حاملگی مورد حمایت مشاوره ای برای بارداری های بعدی قرار می گیرند. با تصمیم دولت یازدهم قرار است انجام آزمایش های ژنتیکی و مشاوره برای این افراد رایگان صورت گیرد تا با علم وارد بارداری بعدی شوند.
بنا به تاکید رئیس جمهوری باید شرایطی فراهم شود تا معلولی در کشور نباشد تا وسیله توانبخشی در اختیار نداشته باشد. دولت برای تحقق این هدف ارزشمند برغم مشکلات اقتصادی و اعتباری، اعتبارات مربوط به این بخش را 2.5 برابر افزایش داده است. مسئولان بهزیستی ارتقاء کیفیت خدمات توانبخشی در حوزه توانمندسازی موسسه هایی که با بهزیستی همکاری دارند، نظارت علمی و تخصصی و ارتقاء دانش همکاری را از مهمترین رویکردهای این سازمان عنوان کرده اند. قوه مقننه نیز با پشتیبانی از اجرای این برنامه کلان که سلامت نسل های حال و آینده ایران اسلامی را هدفگذاری کرده است، می تواند تحقق این اهداف را آسان تر کند. از سویی سازمان های مردم نهاد و رسانه ها نیز باید وارد میدان شوند تا فرهنگ سازی در خصوص آزمایش های ژنتیک و مشاوره های پیش از ازدواج صورت گرفته و این طرح با موفقیت کامل به اجرا در آید. دولت یازدهم با شناخت دقیق نسبت به این موضوع اکنون سیاست معلول زدایی را در دستور کار قرار داده و تصمیم دارد با اجباری کردن آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج گام مهم خود را برای سلامت نسل ها در کشور بردارد که آثار این اقدام در میان مدت و بلندمدت بسیار کشور پربها خواهد بود. اکنون در قالب برنامه ششم توسعه انجام آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج و مشاوره های اجباری مربوط به این موضوع به تصویب رسیده و دولت مصمم است از این طریق تعداد کودکانی را که با معلولیت متولد می شوند، به حداقل برساند. انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه این سازمان همه تلاش و هدف سازمانی خود را بر اساس محور پیشگیری بروز و شیوع معلولیت ها قرار داده، گفت: هنوز معضل معلول زایی در کشور وجود دارد و آمار مربوط به معلول زایی ژنتیکی در کشور بالا است. وی خاطرنشان کرد که در مراقبت های حین بارداری غفلت داریم که این غلفت منجر به معلول زایی می شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت هم اکنون به طور مستند موارد مربوط به آزمایش ژنتیک ابتدا از استان کرمان به صورت پایلوت آغاز شده و سپس استان یزد و مازندران نیز به آن اضافه شده اند. مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز با تاکید بر ضرورت مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج، گفت: 50 درصد معلولیت ها دراین استان همانند کشور ناشی از اختلالات ژنتیکی است. داریوش بیات نژاد افزود: کاهش بخش وسیعی از معلویت ها با مشاوره و اجرای طرح آموزشی پیشگیری امکان پذیراست. وی ادامه داد: براین اساس سال گذشته یک هزار و 500 زوج و تعداد قابل توجهی از دختران 15 تا 28 سال از آموزش های لازم دراین زمینه برخوردار شدند. بیات نژاد گفت: در سالجاری نیز میزان آموزش های ژنتیکی به دو برابر افزایش خواهد یافت و دراین بین نقش موثر فرهنگ سازی را نباید به دست فراموشی سپرد. وی اضافه کرد: امروز مشکل اصلی بروز بسیاری از معلولیت های ژنتیکی نشات گرفته از جدی نگرفتن این موضوع مهم علمی ازسوی جوانان است که باید آموزش های لازم را در این زمینه داشت. مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: با توجه به اهمیت موضوع بهزیستی تا سقف 9میلیون ریال هزینه برای افراد دارای مشکل ژنتیکی در مراکز مشاوره بصورت رایگان قرار داده و حتی اگر هزینه هم بیشتر شود این نهاد حمایتی با هدف کاهش معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی همراه جامعه هدف خواهد بود . وی با اعلام اینکه 2.4رصد جمعیت استان البرز را معلولان تشکیل می دهند گفت: امروز شمار معلولان زیر پوشش بهزیستسی 27هزار و 303 نفر است.
مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری البرز نیز در گفت و گو با ایرنا، خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه دراین بخش به خوبی صورت نگرفته و زوج های جوان نسبت به موضوعات مهم باید آشنایی بیشتری پیدا کنند تا علاوه بر جلوگیری از معلولیت ها، آمار معضلات اجتماعی و طلاق نیز کاهش یابد. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات ناشی از آگاهی نداشتن خانواده ها به وجود می آید و ارائه مشاوره پیش از ازدواج می تواند گام موثری برای کاهش این مشکلات در جامعه باشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود