2 اردیبهشت 1392
شماره خبر: 23890

قصه دنباله دار مشاجره مسافر و راننده

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

قصه دنباله دار مشاجره مسافر و راننده


سپیدارآنلاین: اختلاف بین راننده تاکسی و مسافر بر سر کرایه مسأله تازه‌ای نیست، موضوعی است که همه ما بارها نظاره‌گر صحنه هایی گاه تاسف‌ بار و گاه طنزگونه هستیم؛ مسافر از زیادی کرایه می‌نالد و راننده از کمی آن.
بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی نرخ کرایه در شهرستان کرج طی سال جاری افزایشی 25 درصدی دارد و قرار است برای سهولت تبادل کرایه، سیستم کارت الکترونیک در تاکسی ها نصب شود. برخی رانندگان تاکسی به نرخ تعیین شده توسط مسئولان مربوطه اهمیت نداده و خودسرانه کرایه را افزایش می دهند که این امر مشکلاتی را برای مسافر بوجود می‌آورد. یکی از رانندگان تاکسی گفت: 6 فرزند دارم، 4 دختر دم‌بخت و 2 پسر کوچک. هزینه مایحتاج خانواده و کرایه خانه، من را از پای درآورده است. مجبور هستم نرخ کرایه تاکسی را خودسرانه بالا ببرم. راننده‌ای دیگر گفت: چون تورم است و مخارج زندگی بالاست مجبور به افزایش کرایه ها هستیم. برخی رانندگان برچسب‌های تعیین شده‌ شورای شهر را که روی شیشه خودروی آنها نمایان است به صورت تزئینی چسبانده‌اند. این قبیل رانندگان تاکسی فکر می کنند جیب مسافر می تواند به تمام مسائل و مشکلات زندگی‌شان رسیدگی کند، اما این راه حل نیست باید چاره ای برای حل این معضل اندیشید. از طرفی دست رانندگان باید به تسهیلات و بسته های حمایتی برسد، زیرا این حق آنهاست که از این حمایت برخوردار باشند. محمود دادگو رئیس شورای شهر کرج به بحث جدال بین مسافر و راننده بر سر نرخ کرایه پرداخت و گفت: تاکسیداران موظف به رعایت نرخ تعیین و مصوب شده از سوی سازمان تاکسیرانی هستند. رئیس شورای شهر کرج در ادامه افزود: برخی رانندگان تاکسی خودسرانه و بدون اعمال دستورات و قوانین نرخ هایی را تعیین و به مسافران تحمیل می کنند که این کار آنها نیازمند کنترل دقیق و بیشتر از جانب مسئولین امر است.
جدال همیشگی مسافر و راننده بر سر کرایه، ناشی از عدم نظارت مسئولان است
وی تصریح کرد: عدم شکایت مردم از رانندگانی که بدون پیروی از قوانین سازمان تاکسیرانی نرخ ها را افزایش می دهند از یک طرف و عدم نظارت دقیق مسئولان سازمان از طرف دیگر مسبب جدال بین راننده و مسافر می شود. دادگو همچنین در ادامه تاکید کرد: نرخ های کرایه تاکسی توسط شورای شهر مصوب و تعیین شده و در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است که سازمان تاکسیرانی این نرخ‌ها را به صورت برچسب و مکتوب به رانندگان می‌دهد تا در معرض دید مسافران قرار گیرد. رئیس شورای شهر کرج از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف رانندگانی که خودسرانه نرخ کرایه را افزایش می دهند، موضوع را به سازمان تاکسیرانی گزارش دهند.
افزایش25 تا 30 درصدی نرخ کرایه تاکسی
پرویز اسکندری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج با اشاره به وضعیت نرخ کرایه تاکسی به خبرنگار مهر گفت: با تدبیر و برنامه ریزی سازمان تاکسیرانی و شورای شهر، نرخ کرایه تاکسی قبل از شروع سال جدید کارشناسی شده است. وی همچنین افزود: تعیین نرخ ها با همکاری و هماهنگی هیئت مدیره مصوب شده، شهرداری لایحه آن را تنظیم کرده و مورد تائید فرمانداری درآمده و در نهایت به دست سازمان تاکسیرانی رسیده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج به میزان نرخ کرایه تاکسی اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته نرخ تاکسی در ماه های شهریور و مهر مصوب شد، اما خوشبختانه امسال این نرخ در ابتدای اردیبهشت مصوب می شود که به طور میانگین 25 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، همچنین شیفت شب رانندگان تاکسی هم 10 تا 11 درصد مصوب شده که این مصوبات به صورت برچسب بر روی تاکسی ها نصب می شود.
کرایه را به نفع رانندگان رند کردیم
اسکندری ادامه داد: با آغاز سال 92 به منظور حل اختلاف بین مسافر و راننده نرخ کرایه را رند کرده ایم یعنی مثلا اگر کرایه تاکسی مسیری در کرج 375 تومان بوده است ما این مبلغ را به 400 تومان رسانده ایم.
تاکسی‌ ها به سیستم کارت الکترونیک مجهز می‌شوند
وی در ادامه تصریح کرد: قرار است در آینده به منظور سهولت در پرداخت کرایه و رضایت حال مسافران و رانندگان تاکسی، دستگاه کارت الکترونیک در همه تاکسی های سطح شهر نصب شود. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج به تشریح طریقه کار با دستگاه کارت الکترونیک پرداخت و اذعان داشت: مسافران می توانند بجای پرداخت نقدی کرایه از سیستم کارت‌زنی استفاده کنند، به این صورت که دستگاه کارت الکترونیک در داخل تاکسی و در قسمت عقب و جلوی آن نصب می شود و مسافران با تهیه کارت شارژ از کیوسک‌های مطبوعاتی که شبیه کارت بلیت مترو است و قرار دادن آن به داخل این دستگاه هزینه مسیر خود را به رانندگان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود