13 بهمن 1401
شماره خبر: 279850

شکوه سازندگی روستاهای البرز در پرتو انقلاب

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



سیمای بیشتر روستاهای البرز را که در قاب عکس های تاریخی و کنونی می نگری تفاوت ها به خوبی آشکار است، روستاهایی که دوران کاهگلی و کوچه های خاکی را پشت سرگذاشته و اینک حال و هوای دیگری دارند.
کوچه ها و خیابان های سنگفرش و آسفالت شده و برخورداری از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ، برق ، گاز ، تلفن ، اینترنت و امکانات دیگر وصف حال روستاهایی است که از دوران پیش از پیرورزی انقلاب فاصله گرفته اند و وارد عصر جدید شده اند هرچند هنوز هم مطالبات روستائیان از مسوولان امر کم نیست.
یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحولات عظیم در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که به رغم تحریم ها و حوادث تحمیلی مانند جنگ هشت ساله در روستاهای کشور و البرز دیده می شود و اینک تلاش ها بر آن است که حال و روز اهالی روستا بهتر و بهتر شود تا جائیکه ضرب آهنگ مهاجرت ها به روستاها معکوس شود.پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال ۵۷ خدمات رسانی در قالب تامین آب آشامیدنی لوله کشی ، راه سازی، برق رسانی ، گاز رسانی ، احداث خانه بهداشت و اجرای طرح هادی در روستاها و مناطق محروم روند شتابانی به خود گرفت که اینک آثار این خدمات در ۳۰۰ روستای البرز به خوبی نمایان است .
نوسازی و مقاوم سازی ۲۲ هزار واحد روستایی
طبق آمار اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز ، از مجموع حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی روستایی این استان ، تاکنون ۲۲ هزار واحد مسکونی آنها به برکت استقرار نظام اسلامی و مشارکت مردم نوسازی و مقاوم سازی شده و نوسازی هشت هزار واحد دیگر نیز در قالب یک برنامه ۱۰ ساله هدفگذاری شده است.آسفالت، سنگفرش و جدول کشی در کنار بازسازی و مقاوم سازی مسکن و زیبا سازی محیط عمومی مهمترین رهاورد طرح هادی در بیشتر روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان البرز است. امروزه کمتر روستای بالای ۲۰ خانوار در استان البرز را می توان دید که در بافت مسکونی، معابر و امور زیرساختی آن تغییری حاصل نشده باشد، تحولی شگرف که زیر چتر طرح هادی و نگاه بلند و عدالت محور مسوولان نظام اسلامی به ارمغان آمده است.با اینکه اکنون هم تعدادی از روستاهای استان البرز محرومیت از امکانات را یدک می کشند اما بخش عمده روستاها از این وضعیت گذر کرده اند تا جائیکه سیمای روستا و امکانات آن در نگاه شایسته گردشگری قرار گرفته است.
توسعه فضاهای سبز و امکانات بازی کودکان در کنار امکانات زیر ساختی از قبیل مخابراتی، بهداشتی درمانی، آموزشی و فرهنگی همه از هماهنگی دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی به این روستا و مناطق مشابه حکایت دارد.گرانی قیمت واحد های مسکونی و اراضی روستایی البرز نشان می دهد که بافت روستایی استان در تمام جهات ارزش افزوده پیدا کرده و روستائیان که در کنار باغداری و کشاورزی از خوان گردشگری بهره می برند.
روستاهای بالای ۲۰ خانوار البرز هدف طرح هادی
طبق آمار رسمی طرح هادی در بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان انجام شده است؛ امسال نیز ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پارک کودک، پیاده راه سازی و بهسازی معابر روستاهای البرز اختصاص یافته است.اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با اجرای طرح هادی و مقاوم سازی خانه های روستایی درصدد رونق صنعت گردشگری و تولیدات روستائیان است. تولید و فروش محصولات باغی ، کشاورزی ، صنایع دستی در کنار خدمات گردشگری مهمترین منابع درآمدی روستاییان استان البرز به شمار می رود.
البرز استان برتر در مهاجرت معکوس
مدیرکل امور روستایی استانداری البرز می گوید: میزان مهاجرت به شهرها از روستاهای استان به دلیل توسعه خدمات رفاهی کاهش یافته است. اکنون مهاجرت معکوس از شهر به روستا در البرز ۱۳ درصد افزایش یافته است .فرشاد قدوسی ادامه داد: از روستا های هدف گازرسانی البرز ۱۷۰ روستا از این نعمت برخوردار شده اند که تا بهار ۱۴۰۲ تمام روستاهای استان البرز از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.مدیرکل امور روستایی استانداری البرز با بیان اینکه ۱۶۳ کیلومتر از راه های روستایی این استان در حال بهسازی و احداث است یاد آورشد: در مجموع یک هزار و ۷۲ کیلومتر راه روستایی داریم که ۷۹۲ کیلومتر آن آسفالته و مابقی خاکی اما قابل تردد است .وی با بیان اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰ درصد روستاهای استان البرز برق داشتند که آن هم از طریق ژنراتورهای خصوصی تامین می شد، گفت: اکنون تمام روستاهای این استان از نعمت روشنایی برق برخوردار هستند.
افزایش شمار خانه های بهداشت روستایی البرز به ۷۵ خانه
مدیرکل امور روستایی استانداری البرز همچنین با اشاره به اینکه خانه های بهداشت در روستاهای البرز تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط ۱۵ مورد بود ، افزود: اکنون شمار این خانه ها که نقش موثری را در سلامت مردم ایفا می کنند به ۷۵ مورد رسیده است .قدوسی ادامه داد: همچنین در بحث ارتباطات و فناوری هیچ نوع امکاناتی برای روستاهای استان البرز فراهم نشده بود اما اکنون تمام ۳۰۰ روستا دارای تلفن ثابت و ۲۵۲ روستا دارای اینترنت ای دی سی ال هستند.وی یاد آورشد: اکنون ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین ، نیمه سنگین و سبک برف روب ، آتش نشانی ، اورژانس و حمل زباله در مناطق روستایی استان استقرار دارند.
مدیرکل امور روستایی استانداری البرز گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی شمار این نوع تجهیزات به ۵۰ دستگاه هم نمی رسید که این تجهیزات به دلیل فرسودگی قابل استفاده نبودند .
وی درادامه به اقدامات ویژه عمرانی در حوزه روستایی در استان البرز از سال ۹۸ تاکنون اشاره کرد و افزود: اکنون ۱۵۰ پروژه عمرانی در روستاهای این استان توسط دستگاه های اجرایی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است.قدوسی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۹۱۳ فقره طرح تولیدی در حوزه های کشاورزی ، گردشگری ، صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشتغالزایی سه هزار و ۹۰۰ نفر در روستاهای استان اجرا شده است.مدیرکل امور روستایی استانداری البرز با اشاره به اینکه روستاهای این استان به دوربین های مدار بسته یا پایگاه های مقاومت بسیج مجهز شده اند تا در بحث های امنیتی کنترل شوند گفت: بنابراین روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی از هرجهت برای زندگی آماده شدند .
البرز دارای ۲۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۴۸ روستا و آبادی زیر ۲۰ خانوار است .جمعیت روستایی استان حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده است . ۲۳۹ روستا در استان البرز دارای دهیاری و شورای اسلامی است .همچنین بیش از ۲۰۰ روستای استان البرز هدف گردشگری هستند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود