19 تیر 1392
شماره خبر: 28240

با لحظه های ناب رمضان همنفس شویم

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

با لحظه های ناب رمضان همنفس شویم


بوی میهمانی می آید، خیلی ها با شوق انتظار رسیدن این میهمانی را می کشیدند و منتظر بودند تا بر سر این سفره بی پایان با معبود عشق بازی کنند، سفره ای که میزبانش نیز با شوق در انتظار میهمانانش است.
با روئیت هلال زیبای ماه رمضان رنگ و بوی شهر نیز زیبایی خاصی به خود گرفته است، اکثر مردم سعی می کنند در این ماه بیشتر مراقب رفتار و کلام خود باشند، بیشتر یکدیگر را احترام کنند و خلاصه به هر نحوی رفتاری شایسته تر از اوقات دیگر از خود نشان دهند، شاید همه بر این امر متصورند که باید حرمت میهمان را نگه داشت. شوق نشستن بر سر سفره های افطار با صمیمت خاص ایرانی لذتی وصف ناشدنی دارد به طوری هرکس می گوید فقط منتظر هستم دور هم بنشینیم و افطار کنیم، حس و حالش وصف ناشدنی است. همه در مهمانی رمضان دعوتند، برای همه کارت دعوت صادر شده است، اما فرق این مهمانی با دیگر مهمانی ها در این است که میزبانش هیچ گاه میهمانانش را گلچین نخواهد کرد و این بنده ها هستند که انتخاب کنند بر سر این سفره گستره و سراسر رحمت بنشیند یا نه!
هرگاه من را خواندید قطعا به شما نزدیکم
در آیه 186 سوره مبارکه بقره آمده است: "و اذا سالک عبادی عنی فانی قریب" "و هنگامی که بندگان من مرا می خوانند قطعا من به آنان نزدیکم" این است وعده الهی در همه اوقات و به خصوص در ماه میهمانی. خدایا ماه میهمانی تو آغاز شده است ما را یاری ده تا از سفره رحمتت نهایت بهره را ببریم، ما را یاری ده در این ماه رفتاری شایسته میزبانش داشته باشیم و ما را مهربان ترین میهمانانت قرار ده.
رمضان نهمین ماه از ماه های قمری و بهترین ماه از تقویم هجری قمری به شمار می رود، واژه رمضان از ریشه "رمض" و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است. می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه "رمضان" نامیده شد، ولی از همه مهمتر "رمضان" از اسماء الهی است. بر طبق وعده الهی که تخلفی در آن نیست در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، عبادت در یکی از شب‌های آن به خصوص شب های قدر بهتر از عبادت هزار ماه است، خودت را آماده کن باید بهترین استفاده را از این ماه ببری.
رسول خدا "صلی الله علیه و آله و سلم" در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: "ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است، بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید، در این ماه نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است، پس با نیتی درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد، بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد، با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید". آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه ‌داران را برشمرد و از "صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه" سخن گفته است.
در بهار

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود