18 بهمن 1403
شماره خبر: 319469

ظرفیت تکمیل نیمکت های البرز، سوغاتی مهاجرت بی رویه

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



تلاش بی وقفه مسوولان وهمکاری خیرین برای ساخت مدارس جدیدطی سه سال گذشته در استان البرز از جمله اقداماتی است که با انجام آن انتظار می رفت مشکلات در بخش سرانه های آموزشی این استان کاهش یابد اما با اضافه شدن سالانه سه درصد به جمعیت دانش آموزی البرز در نتیجه مهاجرت کمبودها همچنان در این زمینه به قوت خود باقی است .
با توجه به اینکه سالانه ۱۳ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی این استان اضافه می شود به رغم اضافه شدن ۲۶۰ مدرسه طی چهارسال گذشته اکنون نیاز به ۴۰۰ مدرسه دیگر دراین استان است تا قدری از تراکم بالای دانش آموزی آن که سوغات سالانه مهاجرت است کاسته شود .آموزش و پرورش به عنوان شاکله اصلی فکری جامعه که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخش ها می شود یکی از مهمترین نیازهای کشور است اما ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی در البرز محسوس تر است، زیرا بیشترین مدارس آن ۲ نوبتی و تراکم بالای دانش آموزی را در کشور دارد.
سالانه حدود ۳۰ هزار دانش آموز استان البرز از پایه ۱۲ خارج می شوند
همچنین سالانه حدود ۳۰ هزار دانش آموز استان البرز از پایه ۱۲ خارج می شوند در مقابل ورودی پایه اول ابتدایی در این استان حدود ۴۲ هزار دانش آموز است؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه نخست سال جاری در مجموع یک هزار و ۱۲ کلاس درس در قالب ۱۱۰ پروژه در سطح استان ساخته و به دانش آموزان البرزی هدیه شد اما به رغم این جهش قابل توجه در سه سال گذشته مشکل کمبود سرانه فضاهای آموزشی استان به قوت خود باقی است و فاصله ای قابل توجه با میانگین سرانه آموزشی کشور دارد .این فاصله زمانی معنا پیدا می کند که بدانیم باوجود تلاش های صورت گرفته سرانه آموزش استان البرز در پایان سال گذشته به عدد ۳.۳۴ مترمربع به ازای هر دانش آموز رسید حال آنکه میانگین سرانه کشوری ۵.۲ مترمربع می باشد.سرانه فضاهای آموزشی استان البرز ۳.۲ مترمربع است، و ازاین لحاظ رتبه ۳۱ کشور را با ۵۲۰ هزار دانش آموز داریم، اکنون تراکم دانش آموزی در کلاس های مدارس استان البرز ۴۰ نفر است در حالی که باید ۲۱ نفر باشد اما شرایط بحرانی تشریح شده استان البرز زمانی نمود پیدا می کند که بدانیم به منظور جبران کسری سرانه فضای آموزشی استان تا رسیدن به میانگین کشوری ،نیازمند احداث ۴۰۰ مدرسه جدید است .
فرسودگی ۴۰ درصد فضاهای آموزشی البرز
بنا به گفته دست اندرکاران آموزشی استان البرز البرز از نظر سرانه فضای آموزشی حتی از استان سیستان و بلوچستان پایین تر است و حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی البرز نیز فرسوده است بنابراین به طور قطع بودجه‌ و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود نیست، به همین دلیل انسان‌های خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه درتلاش هستند تا قدری از این تراکم بالای با ساخت مدرسه بکاهند.عضو هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز با بیان اینکه اکنون جمعیت دانش آموزی این استان ۵۵۰ نفر است گفت: ۸۰ درصد توسط خیرین ساخته شده است.«محمدرضا اسپرورین» افزود: مشکل فضای آموزشی البرز به مهاجرت پذیری آن بازمی گردد که سبب شده تا با تراکم بالای دانش آموزی و کمبودها در این زمینه مواجه شویم.
البرز سالانه به ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد
عضو هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز بیان کرد: با توجه به مهاجرت پذیری استان البرز و رشد جمعیت دانش آموزی آن سالانه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز داریم .وی گفت: اکنون عملکرد حوزه خیرین و همراهی ها برای ساخت مدرسه با رشد ۳۰۰ درصدی مواجه هستیم.اسپرورین یاد آورشد: امسال میزان کمک های خیرین در بخش مدرسه سازی البرز به پنج هزار و ۸۰۰میلیارد ریال رسید و البرز رتبه اول کشوری در رشد کمک های خیرین مدرسه ساز را دارد و بالاترین جنبه مشارکت مردمی را شاهد هستیم .وی گفت: برای جبران کمبود ها با توجه به تراکم جمعیتی به ۶ هزار کلاس درس در البرز نیاز است.استاندار البرز با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مدرسه طی سه سال گذشته در این استان ساخته شده است، گفت: با این وجود سرانه فضای آموزشی البرز به پایین است و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای رفع این شکاف انجام شود.《مجتبی عبداللهی» افزود: این استان به ۴۵۰ مدرسه جدید نیاز دارد تا به متوسط کشوری نزدیک شود.وی از برنامه‌ریزی‌ برای ایجاد فضاهای آموزشی جدید و بازسازی مدارس قدیمی خبر داد و گفت: در این راستا تلاش خواهیم کرد تا ضمن ارتقای کیفیت آموزش، عدالت آموزشی را برای تمام دانش‌آموزان استان فراهم کنیم.عبداللهی با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در استان، ادامه داد: برای تحقق این هدف، باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها، از جمله مشارکت خیرین، بهره‌برداری شود.
خیرین نقش بسیار مهمی در توسعه مدارس و فضاهای آموزشی دارند
استاندار البرز گفت: خیرین نقش بسیار مهمی در توسعه مدارس و فضاهای آموزشی دارند و تاکنون توانسته اند به عنوان موتور محرکه این حرکت در استان عمل کنند.وی همچنین بر لزوم شناسایی اراضی مناسب از سوی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید به سرعت اراضی مناسب برای احداث مدارس جدید شناسایی و در اختیار پروژه‌های آموزشی قرار دهند. این اراضی می‌توانند کمک شایانی به حل مشکلات کمبود فضای آموزشی کنند.عبداللهی اضافه کرد: اگرچه استان البرز به دلیل جمعیت بالای خود نیازمند توجه ویژه در زمینه توسعه فضاهای آموزشی است، اما نباید فراموش کنیم که از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این موضوع نیازمند همکاری نزدیک و وفاق تمامی نهادهای دولتی، شهرداری‌ها، خیرین و حتی بخش خصوصی است.استاندار البرز با اشاره به پایین بودن سرانه آموزشی این استان اعلام کرد: نهضت مدرسه سازی البرز با حمایت قاطع دولت چهاردهم ادامه دارد.وی با اشاره به تاکیدات رییس جمهور مبنی بر ضرورت تولید برق از طریق انرژی خورشیدی و مدرسه سازی در البرز، افزود: این استان برای تحقق این اهداف ریل گذاری و برنامه ریزی دقیق کرده است.وی از دستگاههای اجرایی استان خواست هر چه سریع تر نسبت به شناسایی اراضی آموزشی و کمک به نهضت مدرسه سازی پای کار بیایند.استاندار البرز گفت: باید از ظرفیت های بخش خصوصی و خیرین برای ساخت مدرسه بهره برداری شود و طی نشست های ویژه، اهمیت ساخت مدرسه در استان با توجه به ضعف در سرانه ها تشریح و تبیین شود.
عبداللهی افزود: تقویت آموزش و پرورش یکی از برنامه های اصلی و اولویت دار دولت چهاردهم و شخص رییس جمهور است.وی با اشاره به رفع موانع فعالیت مدارس پرورش و میثم تمار در محمدشهر کرج، گفت: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل بودند که این روند دچار مشکل و منجر به پلمب این مدارس شده بود.استاندار البرز افزود: طی اقدامات صورت گرفته و توافق با مالکان مدعی این مدارس، مشکلات حل شد و مدارس پرورش و میثم تمار در محمدشهر به فعالیت ادامه می‌دهند.
حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد مدارس فرسوده قابل مقاوم‌سازی نیست
"حمید مسعودی "مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز در ادامه گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ پروژه آموزشی ، تحویل آموزش و پرورش این استان شده و ۴۸ پروژه نیز امسال در دست اقدام است.وی افزود:حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد مدارس فرسوده البرز قابل مقاوم‌سازی نیست و باید تخریب یا بازسازی شوند و ارزش بهسازی ندارند.مسعودی به ماده ۱۸ قانون مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: ماده ۱۸ قانون مدرسه‌سازی که بر اساس آن به ازای هر ۲۰۰ واحد باید یک مدرسه ساخته شود تا حدودی در استان البرز اجرایی نشد و بر اساس‌ آن آموزش و پرورش، شاکی و تشکیل پرونده قضایی داده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود