29 تیر 1392
شماره خبر: 34565

نگین سبز البرز در حصار سازه‌های غیرمجاز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نگین سبز البرز در حصار سازه‌های غیرمجاز


دست درازی سودجویان و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی ساوجبلاغ طی سال های گذشته موجب تهدید جدی در تخریب بخشی از باغات کشاورزی سبزترین شهرستان البرز شده، به گونه ای که تنها طی یک سال گذشته 547 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در این شهرستان متوقف شد.
شهرستان ساوجبلاغ، نگین سبز استان البرز با 27 هزار هکتار زمین های باغی و زراعی و آب و هوای مناسب در سالهای گذشته همواره مورد توجه سودجویان زمین قرار گرفته است. سودجویانی که بی محابا و بی توجه به نوع کاربری زمینها در کمین نشسته اند تا در پی سودی بیشتر به باغات کشاورزی چنگ اندازی کنند و دست به ساخت و ساز بزنند. ساخت و ساز غيرمجاز به عنوان پديده‌ای مخرب رهاوردی جز برهم زدن سيمای منطقه‌ای، تخريب اراضی كشاورزی، كاهش توليدات كشاورزی و در نهايت فلج كردن صنعت كشاورزی و باغداری چيز ديگري به دنبال ندارد. متاسفانه باید گفت تصرف غیرقانونی اراضی مردم، تغییر کاربری و تخریب زمین های کشاورزی در این شهرستان به طرز گسترده ای افزایش یافته و این امر تهدیدی جدی برای کشاورزی منطقه به شمار می آید. علاوه بر تاثیر مستقیم ساخت و سازها در نابودی مزارع کشاورزی و باغات، توسعه ناموزون شهری و ایجاد مخاطرات زیست محیطی از دیگر تبعات نابهنجار ساخت و سازهای بی رویه و البته غیرمجاز در ساوجبلاغ است.
باید اعتراف کرد خوش آب و هوا بودن شهرستان سبز ساوجبلاغ که مقصد شمار زیادی از مهاجران است، این بار کار دستش داده و امروز یکی از دلایل اصلی توسعه ساخت و ساز غیرمجاز برای سکنی دادن مهاجران اعلام می شود. از طرفی رشد قارچ گونه بنگاه های املاک به ویژه در روستاها و همکاری برخی بنگاهداران با افراد سودجو در خرید و فروش غیرقانونی زمینهای کشاورزی معضل دیگری در همین موضوع است. بماند که تقریبا تمام ساخت و سازهای غیرمجاز فاقد استحکام لازم در برابر بلایای طبیعی بوده و مخاطرات جدی را برای ساکنان آن به ارمغان خواهد آورد. از سوی دیگر همه این عوامل در حالی وجود دارد که یکی از مهمترین وظابف شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا پیشگیری و کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز است. با استناد به گفته مسئولان ساوجبلاغی از ابتدای سال گذشته تاكنون هزار و 877 پرونده مربوط به ساخت و ساز غیرمجاز تشکیل که 800 مورد آن منتج به دريافت اخطاريه دوم و 547 ساخت و ساز غیرمجاز نیز متوقف شده است.
تشدید برخورد با متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز
در این ارتباط معاون امورعمرانی استانداری البرز از تشدید برخورد با متخلفان و ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان ساوجبلاغ خبر داد و بر تشدید نظارتهای فرمانداری بر عملکرد شوراها تاکید کرد.
کاوه حدادپور اظهار داشت: با توجه به مهاجرپذیری و جمعیت رو به رشد شهرستان ساوجبلاغ و نیاز به تهیه مسکن این جمعیت، عده ای افراد سودجو اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرستان کرده اند که مسئولان شهرستان ساوجبلاغ باید برخورد جدی و قانونی با این افراد را در دستور کار خود قرار دهند.
فعالیت شبانه روزی پلیس ساختمان حتی در روزهای تعطیل
وی ادامه داد: در این راستا پلیس ساختمان با گشتهای شبانه روزی در شهرها و روستاها حتی در ایام تعطیل، در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز با متخلفان برخورد خواهد کرد. حدادپور افزود: مسئولان شهرستان ساوجبلاغ به طور جدی به دنبال جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی هستند و با طرح تخلف در کمیسیون ماده صد و دیگر کمیسیونهای مربوطه، با متخلفان به طور جدی برخورد خواهد شد که این برخوردها با توجه به نوع تخلف، شامل جریمه و حتی در برخی مواقع تخریب کامل ساختمان خواهد بود. وی همچنین خواستار ساماندهی به وضعیت املاک موجود در شهر گلسار، تسهیل در امور مراجعان و اخذ تدابیر لازم در این خصوص شد.
ساخت و سازهای غیرمجاز زمینهای کشاورزی را تهدید می کند
فرماندار ساوجبلاغ نیز در خصوص دلایل افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان نزديكی به پايتخت، آب و هوای مناسب، مناطق بکر و طبیعی، وجود مزارع و باغات زیبا و افزايش ارزش افزوده اراضی اين شهرستان در سالهای اخير را از عوامل عمده گرايش سودجويان ساخت و ساز در اراضی اين منطقه دانست. علی حدادی افزود: تخريب اراضی كشاورزی، تفكيك و قطعه بندی آن برای ساخت ويلا و باغچه های ييلاقی خطراتی است كه زمین های كشاورزی و باغی مستعد اين شهرستان را به شدت تهديد می كند. وی گفت: افزايش تعداد بنگاه های املاك در روستاها، بلوك زنی های غيرمجاز و پيمانكاران مدعی ساخت ويلا آن هم به صورت تضمينی در اراضی كشاورزی خارج بافت به ازدياد پديده ساخت و ساز غيرمجاز دامن زده است.
یگان حفاظت از اراضی کشاورزی ساوج آغاز به کار کرد
فرماندار ساوجبلاغ برخورد قاطع با سودجويان و مخربان اراضی كشاورزی و باغی را مستلزم عزم جدی دستگاه های مسئول از جمله جهاد كشاورزی، بخشداري ها، امور آب و منابع طبيعی دانست و از تشکیل يگان حفاظت از اراضی كشاورزی و برخورد با ساخت و ساز غيرمجاز در این شهرستان خبر داد. حدادی با اشاره به آغاز فعالیت این یگان از مدتی پیش و اینکه براساس این طرح هر كدام از پنج شهرداری اين شهرستان موظف شدند با دراختيار گذاشتن سه نفر و خودروی مناسب اين يگان را مجهز كنند، یادآور شد: اين يگان به كمك پليس ساختمان و عوامل برخورد با ساخت و ساز غيرمجاز اداره جهاد كشاورزی آمده و كمبود نيرو در اين زمينه را تا حد زیادی برطرف کرده است. فرماندار ساوجبلاغ همچنین از تخریب و پاکسازی 35 هکتار از اراضی کشاورزی که بناهای غیرمجاز در آنها احداث شده بود خبر داد و تصریح کرد: متخلفان در امر ساخت و سازهای غيرمجاز بدون توجه به اصول و قوانين اقدام به ساخت و ساز می كنند و با از بين بردن زمين‌های كشاورزی و ساخت بنا در اين اراضی مشكلاتی را به وجود می‌آورند.
بنگاههای

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود