اطلاعرساني به روز، رسالت دستگاههاي امدادي
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
مرد بي محابا به رودخانه ميپرد؛ حادثه باز بي خبر سر زده. كالبد زن روي موج رودخانه روان شده و عمق زياد آب، مهياي فرو خوردن هر غريبهاي است كه براي مهار خروش موجها و باز پس گرفتن جان زني كه به قلب رودخانه سقوط كرده، به آب ميزند...
شاهدان هراسان تماسهاي مكرر خود را آغاز ميكنند: آتشنشاني، هلال احمر، اورژانس... دقايقي بعد صداي آژير يكي از واحدهاي امدادي شهر، اميد نجات را در دل شهروندان زنده مي كند و اينجاست كه مردم به اهميت و نقش اين واحدهاي امدادي پي مي برند. حوادثي از اين دست و رويدادهايي همچون تصادف و آتشسوزي، سقوط در چاه، سقوط از بلندي و امثال آن در شهرها موضوع رايجي است كه به كرات رخ ميدهد. از اين رو سازمانها و مراكز امدادي، همواره همت خود را براي حضور به موقع در محل حوادث به كار ميبندند؛ به گونه اي كه يكي از گزينههاي سنجش سلامت كار اين دستگاهها سرعت عمل و فاصله زماني حضور در صحنه است. اما نقش سرعت در اين ميان تنها متعلق به موارد ذكر شده نيست؛ كه يكي از نكات بسيار مهم در حوادث، رويدادها و فجايع طبيعي و انساني، سرعت عمل در اطلاعرساني و ارائه اطلاعات صحيح و واقعي به شهروندان است؛ نقشي كه روابط عموميهاي اين دستگاهها به عهده دارند و با توجه به حساسيت رويدادها، وظيفهاي بسيار دشوار و سنگين به شمار ميآيد.
آگاهي؛ تنها فاكتور ايجاد آرامش در حوادث است
يك حادثه زماني مي تواند خيزش موج نگراني را از جان جامعه دور كند كه مردم نسبت به ميزان خسارات مالي و جاني آن آگاهي يابند. براي نمونه در پي تصادف جادهاي يك دستگاه اتوبوس، احساس آرامش تنها زماني ميتواند بر بستر شهر بنشيند كه ميزان آسيبديدگي و سلامت سرنشينان به شهروندان و خانوادههاي آنان به خوبي و به سرعت اطلاعرساني شود. در غير اين صورت شاهد جمعيت هراسان و ولوله پريشان مردمي خواهيم بود كه هر يك به اين گمان كه خويش و آشنايي در خودروي حادثه ديده دارند در صحنه حضور يافته و مخل امدادرساني به موقع و مناسب به مصدومان خواهند بود. سازمان آتشنشاني از جمله دستگاههاي امدادي است كه به دليل تسلط بر حوادثي چون حريق و امداد و نجات، در عمده حوادث شهري حضوري فعال دارند. بر همين اساس اطلاعرساني به موقع در اين سازمان نيز از ارزش و حساسيت مضاعفي برخوردار است. مدير روابط عمومي سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهرداري كرج، ضمن تاييد اين امر اظهار داشت: دستگاههاي امدادي اصليترين منابع اطلاعاتي در زمان وقوع حادثه به شمار ميآيند. چه در وقايع كوچك همچون يك تصادف سبك يا حوادثي بزرگ چون زلزله و مانند آن. امير رنجي با بيان اينكه اطلاعرساني در روابط عمومي يك سازمان يا دستگاه امدادرسان به هيچ روي با فعاليت واحدهاي مشابه در ديگر دستگاهها و بخشها قابل قياس نيست، خاطرنشان كرد: "خدمات آتشنشاني مشتمل بر طيف گستردهاي از حوادث است كه سبب مي شود مامورين اين سازمان در غالب حوادث و وقايع حضور داشته باشند و نقشي جدي ايفا كنند. ضمن اينكه احتمال بروز خطر و مصدوميت همواره آنان را تهديد مي كند. از اين رو آگاهي رساني برخط و سريع به شهروندان در خصوص حوادث از سوي روابط عموميهاي اين دستگاهها و ارگانها از درجه اهميت بالايي برخوردار است.
اطلاعرساني برخط و به روز، رسالت دستگاههاي امدادي است
همچنين روابط عموميهاي دستگاههاي امدادي، مي توانند سياستگذاران بسيار خوبي در زمينه اطلاعرساني و هشدار به شهروندان براي جلوگيري از وقوع حادثه و افزايش ايمني باشند. رنجي، ايدهپردازي و توسعه فرهنگ ايمني از طريق روابط عموميهاي اين دستگاهها را در