11 آبان 1393
شماره خبر: 131136

نان خوب چه نانی است

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

نان خوب چه نانی است


تحقیقات نشان می دهد که اغلب افراد بر این باورند که نان سنگک به دلیل سبوس زیادی که دارد نسبت به بقیه نان ها برتری دارد اما این باوری غلط است.
شاید برای شما هم انتخاب نان غالب به یک دغدغه بدل شده باشد. اما واقعیت این است که 50 درصد کیفیت نان به آرد وابسته است. تحقیقات نشان می دهد که اغلب افراد بر این باورند که نان سنگک به دلیل سبوس زیادی که دارد نسبت به بقیه نان ها برتری دارد اما این باوری غلط است. نان سنگک نانی سبوسدار است كه در 100 گرم آن 258 كالری انرژی نهفته است. خمیر سنگك از آرد كامل بدون كسر مواد آلی، فیبر و سبوس به دست می‌آید بدین سبب رنگ آن تیره‌تر و هضم آن كمی سخت‌تر است. آرد سنگك حاوی بیشترین سبوس بوده در نتیجه از بسیاری از امراض و عوارض عروقی، گوارشی و سرطان جلوگیری می‌‌كند و تنها نان سنتی مطلوب بیماران دیابتی به حساب می‌‌آید.
اما نان لواش از درجه سبوس پایین‌تری برخوردار بوده و در 100 گرم آن 293 كالری انرژی نهفته است. دارای كوتاه‌ترین زمان تخمیر بوده و پخت آن سریع‌تر است و استفاده از جوش شیرین در آن معمول است. فقدان تخمیر كامل و طولانی در برخی از نان‌های لواش و تافتون و استفاده از جوش شیرین كه به شدت قلیایی بوده و سبب تخمیر سریع می‌شود منجر به بروز عوارضی نظیر كم‌خونی،پوكی استخوان،سوءهاضمه،افسردگی، بی‌حالی، افزایش فشار خون، سوزش جدار داخلی معده و سوء جذب آهن و كلسیم در بدن می‌شود.
نان بربری از آرد سفید تهیه می شود البته هنگام پخت به سطح خمیر آن مقداری سبوس می‌زنند تا كمبود سبوس نان تا حدودی جبران شود. در 100 گرم آن 265 كالری انرژی نهفته است و به علت فقدان مصرف جوش‌شیرین در این نان ارزش غذایی بالاتری نسبت به بقیه نان‌هایی كه از آرد سفید تولید می‌شوند، دارد. نان بربری نانی است كه تخمیر آن طولانی بوده و با حرارت ملایم، در مدت زمانی طولانی پخت می‌شود. در اثر تخمیر طولانی و كامل به وسیله مخمر در نان‌های سنگك و بربری تركیبی به نام اسید فیتیك كه در آرد گندم به صورت معمول وجود داشته و مانع از جذب مطلوب آهن و كلسیم در بدن می‌شود،تجزیه شده و از اثر مخرب آن در بدن جلوگیری می‌شود. پزشکان توصیه می کنند در وعده های صبحگاه باید نان سنگک مصرف شود، نان لواش و تافتون هم برای وعده های شام مناسب هستند، همچنین پزشکان توصیه می کنند در وعده های ناهار نباید بیش از حد نان مصرف کرد زیرا باعث کسالت و خمودگی در بدن می شود. نان سنگک اگر از آرد کامل و طبیعی باشد بهترین نان برای صبحگاه است و با احساس سیری که به بدن داده و شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارد. توجه داشته باشید که در حال حاضر استفاده از جوش شیرین در نان ممنوع اعلام شده است اما با این حال هر چه خمیر نان فرصت بیشتری برای تخمیر داشته باشد، هضم آن راحت تر است.

منبع باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود