23 اسفند 1391
شماره خبر: 22357

طالقان نگین زیبایی‌ های البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

طالقان نگین زیبایی‌ های البرز


سپیدارآنلاین: طالقان سرزمینی در دوره‌ی تاریخی قلمروی آماداها و در دوره‌ی اسلامی سرزمین آل كیا و مرعشیون بوده است.
این منطقه آثار تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای دارد كه می‌توان به عبدالمجید طالقانی خطاط معروف و آیت‌الله طالقانی و جلال آل احمد اشاره كرد. هرچند طالقان به لحاظ وجود آثار تاریخی و طبیعی نیز غنی است. در مجموع در شهرستان طالقان 112 جاذبه‌ی تاریخی، فرهنگی و طبیعی شناسایی شده كه 67 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سد طالقان
یكی از بزرگترین سدهای ایران سد طالقان است كه بر روی رودخانه‌ی شاهرود بنا شده است. رودی كه سرچشمه آن از كوه‌های مازندران است و در مسیر جریان، دره‌ی طالقان را سیراب می‌كند. دریاچه‌ی پشت سد با حجم ذخیره‌ی آب فوق‌العاده منظره بسیار زیبایی به وجود آورده و جلوه‌ی طبیعی خاصی به آن بخشیده است.
روستای گلیرد
این روستا جزو روستاهای هدف گردشگری شهرستان طالقان است كه در بخش بالا طالقان واقع شده و زادگاه شخصیت بزرگ انقلاب آیت‌الله طالقانی است. در جوار این بنا یك حمام تاریخی واقع شده است. این روستا، جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی دارد.
خانه‌ی آیت‌الله طالقانی
روستای تاریخی و گردشگرپذیر گلیرد زادگاه آیت‌الله طالقانی است شخصیتی كه در تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی نقش و تأثیر بسزایی داشته است. خانه‌ی ایشان فرم و شكل حدوداً یك‌صد ساله خود را حفظ كرده است و محیط بسیار زیبایی دارد كه هم‌اكنون بخشی از كتاب‌ها و وسایل شخصی ایشان در آن نگهداری می‌شود. بخش‌هایی از این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرمت شده است.
روستای روشنابیدر
پس از سد طالقان در منطقه‌ی پایین طالقان روستایی به نام روشنابیدر وجود دارد. این روستا در مسیر پایین طالقان هم‌چون كش، كلا رود، شهر اسر و میر و ... قرار دارد. در این منطقه منظره‌ی زیبایی از دیواره‌ی سد و رودخانه‌ی شاهرود و مناظر طبیعی اطراف آن به چشم می‌خورد.
روستای گته ده
روستای گته ده یكی از شرقی‌ترین روستاهای طالقان است. مسیر دسترسی به این روستا جاده‌ایست كه در بالا طالقان از روستاهای جوستان، خچیره و سه راهی آسكان عبور می‌كند كه همه‌ی مكان‌های یاد شده از روستاهای گردشگری و تاریخی هستند. در این روستا خانه‌ها از سنگ با ملات گل بنا شده كه این امر سبب هماهنگی در بافت روستا شده است. رودخانه‌ی پر آب شاهرود از میان این روستا می‌گذرد و به زیبایی آن افزوده است. در این روستا آیین سنتی مانند جشن نوروز برگزار می‌شود.
روستای كجیران
روستای كجیران كه یكی از روستاهای كوهستانی در غرب منطقه طالقان است، از روستاهای ییلاقی و بكر پایین طالقان است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مسیر عبور در منطقه دوری قرار گرفته و بكر مانده است وضعیت گسترش آن به صورت پلكانی است و در سمت شمال روستا و پس از دره‌ی عمیق روستای اسفاران قرار دارد.
روستای جوستان
در منطقه‌ی بالا طالقان و دره‌ای سرسبز كه رودخانه‌ی شاهرود از میان آن می‌گذرد روستایی با باغ‌های انبوه گردو و میوه قرار گرفته كه روستای جوستان نام دارد. این روستا آثار تاریخی مانند امامزاده هارون و تكیه قاجاری را دارد كه در مجموع یكی از روستاهای بسیار زیبای طالقان است. طبیعت روستا نیز، ویژگی‌های خاصی دارد چنانچه آمیختگی طبیعت و روستا از هماهنگی خاصی پیروی می‌كند.
حمام میر
در پایین طالقان روستایی وجود دارد كه بنام «میر» معروف است در این روستا حمامی تاریخی وجود دارد كه تاریخ ساخت آن به دوره‌ی صفوی بر می‌گردد. این حمام، تون خانه و خزینه سرد و گرم دارد. طاق‌ها و گنبدها دارای توازن زیبایی هستند. این بنا به‌طور كامل توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری احیاء و مرمت شده است.
حسینیه جوستان
در روستای جوستان حسینیه‌ای وجود دارد كه با استفاده از شیوه‌های معماری سنتی منطقه احداث شده است. این بنا، سابقه و قدمتی طولانی دارد هرچند امروزه بنای جدید با طرح قدیم به جای بنای اصلی طراحی و ساخته شده است.
امامزاده هارون(ع) جوستان
بنای امامزاده هارون(ع) در روستای جوستان بخش بالا طالقان واقع شده است. بنای این امامزاده، گنبد رك و پلان مدور دارد. در داخل بنا كتیبه‌ای سنگی واقع است كه در آن فرمان شاه طهماسب صفوی به خط ثلث حك شده است.
پیر و شته
مقبره‌ی پیر وشته یا پیر نمیر در روستای وشته از آثار معماری دوره‌ی اسلامی و مربوط به قرن 7 و 8 ه.ق است. مقبره‌ی تاریخی پیر وشته در فاصله‌ی 1200 متری ضلع غربی روستای وشته قرار دارد. این بنا از نوع برج مقبره است، دارای تزیینات كاشی فیروزه‌ای و محراب گچبری و گنبد آن رك است. روستای وشته غار تاریخی و امامزاده‌ای بنام یوسف(ع) دارد.
رودخانه

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود