27 اردیبهشت 1402
شماره خبر: 284952

با کنترل فشار خون بالا از بروز سکته های قلبی و مغزی و نارسایی کلیوی جلوگیری کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی



اگر بیماری فشارخون بالا دارید، با مراجعه منظم به مراکز بهداشتی درمانی از کنترل فشارخون خود در حد طبیعی، مطمئن شوید.
بیماری فشارخون بالا مهمترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های مزمن کلیه است. براساس گزارش مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (استپس) 1400 ، درصد فشارخون بالا در افراد بالای 18 سال در کشور و استان البرز به ترتیب 32 درصد و 29 درصد است. علیرغم افزایش آگاهی در سال های اخیر درخصوص بیماری فشارخون، 57 درصد بیماران استان از بیماری خود اطلاع داشتند، نیمی از بیماران تحت درمان قرار دارند و 48 درصد بیماران درمان موثر دریافت می کنند.
-فشارخون طبیعی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است. اما فشارخون بالا بیشتر از 140/90 میلی متر جیوه است. فشارخون بر اساس عوامل ایجاد کننده آن به دو نوع تقسیم می شود فشارخون بالای اولیه و ثانویهفشارخون اولیه : فشارخون اولیه شایعتر است گرچه علت آن ناشناخته است. به عنوان فشارخون بالای اساسی هم نامیده میشود. اغلب افراد بزرگسال دارای فشارخون بالا در این گروه قرار می گیرند. به نظر میرسد ترکیبی از عوامل ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی و سن در بروز این بیماری نقش داشته باشند. عوامل سبک زندگی شامل مصرف دخانیات، مصرف الکل، استرس، اضافه وزن، مصرف زیاد نمک و کم تحرکی است.فشارخون ثانویه: این نوع فشارخون چند دلیل اختصاصی دارد و عارضه یک مشکل دیگر است. اگر فشارخون بالا به علت سایر شرایط یا بیماری ایجاد شود به آن نوع ثانویه می گویند. علت فشارخون ثانویه آسیب های کلیوی، دیابت، اختلال غدد فوق کلیه، اختلال غدد تیروئید، وقفه تنفسی در خواب، تومور ها، داروهای تفننی، کوارکتاسیون آئورت، شرایط مربوط به بارداری، افزایش بیش از حد لازم یا مصرف غلط دارو، مصرف الکل، مصرف غذاهای ناسالم و ........... هستند.فشارخون بالا معمولا" هیچ علامتی ندارد. اگر فشارخون بالا بدون درمان باقی بماند یا کنترل نشود، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات را بوجود می آورد. فشارخون بالا اثر زیادی بر هزینه مراقبت های بهداشتی و میزان مرگ در دنیا دارد. در حالی که فشارخون می تواند به سادگی در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه گیری و بموقع شناسایی شود. اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد. افرادی که تشخیص بیماری فشارخون بالا برای آن ها توسط پزشک گذاشته می شود باید برای کنترل بیماری به طور منظم به پزشک مراجعه کنند، تحت نظر پزشک درمان شوند، داروی خود را به صورت مداوم و منظم مصرف کنند و به هیچ عنوان بدون نظر پزشک داروی خود را قطع نکنند یا تغییر ندهند.در مراکز خدمات جامع سلامت در سطح استان البرز مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان کلیه خدمات مشاوره ای پیشگیری از جمله اصلاح سبک زندگی، شناسایی و درمان فشارخون بالا را به کلیه گروه های سنی ارائه می کنند.خدمات پیشگفت در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه به صورت رایگان ارائه می شود. مردم شریف استان در تمامی گروه های سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود از خدمات رایگان مشاوره ای و غربالگری این مراکز در پیشگیری از انواع بیماری های غیرواگیر به ویژه فشارخون بالا بهره مند شوند.
به منظور پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا توصیه می شود:
-عموم افراد خصوصا" جوانان برای حفظ وزن طبیعی، سطح کلسترول خون طبیعی، فشارخون طبیعی، شیوه زندگی سالم، مصرف غذای سالم، فعالیت بدنی منظم و غیره اقدام نمایند.
-افراد عادات و رفتارهای بد مانند نوشیدن الکل، بی تحرکی و تنبلی، رژیم غذایی چرب، رژیم غذایی شور و غذاهای سرخ کرده و مصرف دخانیات را ترک نموده و در صورت داشتن اضافه وزن و چاقی به پزشکان مراکز بهداشت مراجعه نمایند.
به منظور شناسایی بیماری فشارخون بالا، توصیه می‌شود:
-افراد حداقل سالی یک بار فشارخون خود را اندازه گیری کنند. افراد می توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود در سراسر استان از امکانات اندازه گیری فشارخون در قالب برنامه های خطرسنجی و گروه های سنی بهره‌مند شوند.-تمام پزشکان در هر مراجعه بیماران با رعایت کلیه نکات مربوط به اندازه گیری دقیق و صحیح فشارخون، فشارخون بیماران را اندازه گیری کنند و ارائه خدمات درمانی مناسب و پیگیری و مراقبت منظم بیماران خود را مد نظر قرار دهند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود