25 آبان 1402
شماره خبر: 295797

سوپ یک وعده غذایی ساده اما پرفایده

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی



یک کارشناس تغذیه گفت: سوپ‌ها حاوی مقادیر متنوعی از سبزیجات، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و وعده غذایی مهمی برای کمک به بهبود بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ویروسی و تنفسی فصول سرد سال به شمار می‌آیند.
لعیا عرب اظهار کرد: با آغاز فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروسی، مصرف سوپ با توجه به ویژگی‌های تغذیه‌ای آن، به عنوان یک وعده غذایی در بین خانواده‌ها افزایش می‌یابد. مصرف سوپ گرم دمای بدن را در فصل سرما تعدیل کرده و یک غذای مهم در تغذیه سایر بیماران محسوب می‌شود. همچنین سوپ‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در جلوگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و نیز بهبود بیماری‌ها یک وعده غذایی مفید محسوب می‌شوند.وی افزود: اگرچه سوپ به عنوان یک پیش غذا شناخته شده، اما به دلیل اینکه حاوی مقادیر متنوعی از سبزیجات مفید و توصیه شده با کالری مناسب است، یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. بنابراین نباید سوپ را به عنوان یک ماده غذایی مایع کم ارزش در نظر گرفت.‌ از آنجایی که سوپ‌ها عمدتا به صورت مایع تهیه می‌شوند، عامل مهمی برای هیدراته ماندن، تامین آب بدن و رفع مشکلات گوارشی در بدن مثل یبوست هستند.
این کارشناس تغذیه در مرکز بهداشت شرق کرج بیان کرد: اهمیت سوپ به نحوی است که با شروع تغذیه تکمیلی در نوزادان، سوپ به عنوان یک وعده‌ اصلی در برنامه غذایی آنها گنجانده شده است. سوپ‌ها با توجه به تنوع و انعطاف پذیری دستور پخت و هضم راحت آن برای نوزادان در ابتدا با اجزای کمی مثل مرغ، هویج، سیب زمینی شروع و به مرور با رشد کودک مواد غذایی بیشتری به آن اضافه می‌شود. در واقع سوپ‌ به عنوان غذای اصلی و تکمیلی برای نوزادان و کودکان، تامین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز رشد آنهاست . عرب ادامه داد: گروه عمده مواد غذایی که در سوپ‌ها استفاده می‌شود سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، شلغم، هویج لوبیا سبز، کلم، گوجه فرنگی و... هستند. با توجه به شرایط جغرافیایی و عادات و رسوم غذایی هر منطقه ممکن است گرایش به سمت استفاده از سبزیجات خاص یا محلی را هم در سوپ‌ها داشته باشیم. به طور کلی سبزیجات سوپ تامین کننده ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین‌های گروه B،C ، امگا ۳ و ویتامین A که به عنوان پیش‌ساز در سبزیجات زرد و نارنجی یافت می‌شود، است. لذا توصیه می‌شود برای تغذیه در کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه در حال رشد هستند در سوپ‌ها از این مواد و مواد حاوی پروتئین استفاده شود. همچنین می‌توان از غلاتی مثل برنج، جو، گندم، رشته فرنگی در سوپ‌ها استفاده کرد که ترکیب آنها با غلات باعث افزایش کیفیت غذایی در سوپ می‌شود.این کارشناس تغذیه بیان کرد: در ترکیب و افزایش ارزش تغذیه‌ای سوپ استفاده از لبنیات مثل شیر هم متداول است، این کار را می‌توان به عنوان ترفندی برای افرادی که تمایلی به مصرف شیر ندارند، به کار برد. با این روش مصرف لبنیات در برنامه غذایی آنها گنجانده خواهد شد. توصیه می‌شود سبزیجاتی مثل جعفری را در اواخر پخت به سوپ اضافه کرد تا ارزش غذایی آن به دلیل حرارت و پخت بیشتر از بین نرود.عرب افزود: اگر افرادی در خانواده چربی خون بالا یا بیماری قلبی عروقی دارند، برای افزودن آب قلم که چربی بالایی دارد در سوپ‌ها باید احتیاط بیشتری کرد، اگر کودکان کم وزن هستند، می‌توان برای بهبود وزن گیری آنها به سوپ روغن مایع، کره یا آرد اضافه کرد.این کارشناس تغذیه گفت: توصیه می‌شود صرفا از سوپ‌های آماده موجود در بازار برای وعده غذایی استفاده نشود، چرا که سدیم بالایی دارند و می‌توانند افراد را در معرض افزایش فشار خون قرار دهند. بهتر است به جای سوپ‌های آماده، از ترکیب سوپ‌های مقوی خانگی که شامل گروه‌های متنوع مواد غذایی هستند، استفاده شود. وی با بیان اینکه سوپ گرم می تواند به سادگی احساس سیری ایجاد کرده و در افراد چاق از پرخوری جلوگیری کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه تهیه سوپ‌ها آسان بوده و حاوی کربوهیدرات‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، در تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنیم سوپ به صورت کم نمک تهیه و استفاده شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود