8 آذر 1402
شماره خبر: 296682

گیاهی پرخاصیت اما فراموش شده؛اسفناج را به سفره غذایی خانواده اضافه کنید

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی



یک کارشناس تغذیه گفت: هر ۱۰۰ گرم اسفناج، ۲۳ کیلوکالری انرژی، ۲.۹ گرم‌ پروتئین، حدودا ۴۶ گرم ویتامین C و ۱۵ گرم آهن، کلسیم و منیزیم دارد. اسفناج مانند سایر سبزیجات برگ سبز چون فیبر بالایی دارد، به دفع سموم و سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند.
لادن خیابانی ، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز : اسفناج یکی از مفیدترین و شناخته‌شده‌ترین سبزیجات برگ سبز است. اسفناج با توجه به محبوبیت دیرینه و ارزش تغذیه‌ای آن، در بیشتر غذاهای ایرانی، انواع آش‌ها، بسیاری از خوراک‌ها و در ترکیب با تخم‌مرغ به کار می‌رود. این در حالی است که با توجه به تغییر سبک غذایی خانواده‌ها اخیرا به مصرف اسفناج در سبد غذایی خانواده توجه کمی می‌شود.وی افزود: به نظر می‌رسد این کم توجهی به این علت اتفاق افتاده که مصرف سبزیجات و همین طور اسفناج مورد علاقه کودکان نیست، از این رو با توجه به انتخاب‌های غذایی، در برخی از خانواده‌ها استفاده از آن مانند گذشته رواج نداشته و جذابیت خود را از دست داده است. با توجه به ضرورت تغییر فرهنگ تغذیه‌ای به سمت سبک تغذیه سالم، باید خانوادها و به ویژه کودکان را به استفاده از این سبزیجات برگ سبز پرخاصیت تشویق کنیم.خیابانی درباره ارزش غذایی اسفناج بیان کرد: هر ۱۰۰ گرم اسفناج، ۲۳ کیلوکالری انرژی، ۲.۹ گرم‌ پروتئین، حدودا ۴۶ گرم ویتامین C و ۱۵ گرم آهن، کلسیم و منیزیم دارد. اسفناج مانند سایر سبزیجات برگ سبز چون فیبر بالایی دارد، به دفع سموم و سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. همین طور ویتامین K بسیار بالایی در اسفناج وجود دارد. این ویتامین علاوه بر اینکه روی انعقاد خون تاثیر دارد، می‌تواند بر روی کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان در سالمندان تاثیر مثبتی داشته باشد. براساس تحقیقات جدید مصرف اسفناج احتمال آلزایمر را در افراد کمتر کرده و می‌تواند بر جلوگیری از پیری زودرس سلول‌های پوستی موثر باشد.وی ادامه داد: مصرف اسفناج سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که عروق سالم‌تری داشته باشیم. به دنبال کارکرد عروق، فشار و جریان خون بهتر تنظیم می‌شود. اسفناج مقادیر بالایی پتاسیم دارد که روی کاهش فشار خون افراد تاثیر زیادی خواهد داشت.این کارشناس تغذیه ادامه داد: فلاونوئیدهایی که داخل اسفناج است روی پیشگیری از سرطان‌ها تاثیر مثبتی دارد. ویتامین C موجود در آن روی بیماری‌های غیرواگیر موثر بوده و با افزایش مصرف این ویتامین احتمال ابتلا به سرماخوردگی‌های فصلی و بیماری‌هایی که با ضعف سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند، کمتر می‌شود. هم‌چنین ویتامین A موجود در اسفناج می‌تواند خطر عفونت‌های روده و دستگاه تنفسی را کاهش داده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. این سبزیجات پرخاصیت را برای سلامت و تندرستی خانواده خود به سفره هایتان دعوت کنید.
خیابانی درباره روش پخت و استفاده از اسفناج گفت: بهتر است که اسفناج به صورت خام نگهداری شود و نگهداری آن به صورت پخته توصیه نمی‌شود، بهترین روش پخت اسفناج بلانچ کردن است و باید به صورت تازه و روزانه تهیه و استفاده شود. هم‌چنین مصرف بیش از اندازه اسفناج برای کسانی که مشکلات سنگ کلیه و نقرس دارند می‌تواند مضر باشد بنابراین در افراد مستعد و یا بیمار بهتر است با احتیاط مصرف شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود