9 مهر 1392
شماره خبر: 107100

آقازاده ای که جسارت ریسک داشت

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

آقازاده ای که جسارت ریسک داشت


کرج، برای توسعه و آبادانی باید، مجموعه ای از ریسک های مدیریتی را تجربه میکرد که در چهارسال اخیر این ریسک ها را تحت اجرای عملیات های بزرگی که با مدیریت آقازاده در سطح شهر اجرا شد، تجربه کرد.
صحبت از تعریف و تمجید نیست، حرف از هویدا شدن هویت ها و از تولد استعداد های بالفعل شهری است. اگر دیروز کرج صرفا باغشهری آباد بود، امروز کلانشهری است که ساخت تقاطعات غیر همسطح را بومی کرد. دیگر کرج برای رهگذران و مسافران، شهری تازه از آب و گل در آمده نیست بلکه، کلانشهری است که میزبان رویدادهای بین المللی و کلان کشوری می شود و الگویی برای ارائه ایده و طرح های اجرایی بزرگ. چگونه می توان تحقق رویداد های خوب و مثبت را برای کرج تعریف و تفسیر کرد! بی شک برای بروز و ظهور رویدادهای خوب و شایسته جز متوسل شدن به اعتبار و منابع تخصصی به گزینه ای دیگر نیاز است و آن نفوذ، اندیشه و تدبیر مدیریتی است، بگونه ای که بتوان با طیب خاطر سکان هدایت امور را به دست مدیر مجموعه سپرد و فارغ از نگرانی و ناپختگی های مدیریتی، امور را واگذار کرد و در نهایت نیز از نتایج و حاصل آن بهره برد. کرج، شهری کلان است که در دوره های گذشته، کلانشهر بودنش آنچنان که باید مطرح نبوده اما این روزها از شهری که صرفا باغشهر است، بسیار فاصله گرفته و با ساختارهای نوین پیوند خورده است. کرج طی چهار سال و نیم گذشته تا کنون با بهره گیری از تجارب و اقتدار سید علی آقازاده به عنوان " شهردار کرج " از اغماء مدیریتی و خلاء کارهای عمرانی بیرون آمد و با شتابی قابل تامل راه های آبادانی و توسعه را پیمود.با نگاهی به کارنامه کرج در دوره مدیریت آقازاده می توان گفت، آنچه کرج را در نظر همگان مطرح کرد، کلان نگری وی به مسائل و موضوعات مختلف بوده است. نگاه آقازاده به مسائل و موضوعات شهری فراتر از نگاه محلی بود، بگونه ای که در این دوره برنامه های اجرایی علاوه بر اینکه، رفع مشکلات شهری را هدف می گرفت، به دنبال رسیدن به ساختاری سازنده برای ریشه کن کردن مشکلات برای آینده نیز بود. به قولی برنامه ها در این دوره مقطعی و مسکن وار تدوین نشدند و این همان نکته مثبتی است که سازندگی را در پی دارد.
ثبت بيش از 1377 ملاقات مردمي
شهرداری از آن مردم است جمله ای ساده اما در عین حال پر معنا... چگونه شهرداری از آن مردم می شود! سوالی است که پاسخ به آن، عملکرد سازمان عریض و طویلی چون شهرداری را به سادگی نشان می دهد. شهرداری کرج و مناطق تحت پوشش آن در دوره آقازاده بیش از هر دوره ای میزبان شهروندان بود و این میزبانی به تاکید وی به صورت روتین و مستمر انجام می گرفت. اعتقاد و باور این مدیر شهری در برپایی ملاقات های مردمی، گوش فرار دادن به گفتنی های شهروندان، آشنایی با جنس مشکلات مردمی و در نهایت رسیدن به راه حلی کارا در خصوص رفع مشکلات بود. این اقدام مصداقی از مشارکت مستقیم شهروندان در اداره امور شهرداری بود که در این دوره نمود عینی یافت. بی شک نشستن پای حرف های مردم، انگیزه ای برای توافق، اتحاد و وحدت رویه بین مردم و مسئولین می شود. هزار و 377 ملاقات ثبت شده با مردم بي ترديد نشان از توجه به مردم سالاري و تكريم ارباب رجوع است.
تولد دو منطقه جديد در كرج
سالهاي نه چندان دور، كرج شهري با ابعاد و مناطقي كوچك را تشكيل ميداد كه سيل يكباره جمعيت، ناخودآگاه اين شهر را به سمت توسعه جغرافيايي پيش برد. مناطق شهرداري شكل گرفتند و ده منطقه نقشه شهر كرج را تشكيل داد.توسعه روز افزون كرج و تبديل آن به شهر خوابگاهي پايتخت مسيرخدمات رساني به تمام نقاط را محدود مي كرد و جرقه هاي تولد دو منطقه جديد كم كم زده شد. مديريت شهري كرج در سالهاي اخير با اذعان بر اين مطلب و براي توزيع عادلانه خدمات و عدالت محوري تصويب دو منطقه جديد را در دستور كار قرار داد.مناطق 11 و 12 كرج در محدوده كلاك و مهرشهر يعني درست در مناطقي كه بيشترين محروميت را به لحاظ حاشيه نشيني داشت شكل گرفت و با استقرار شهرداري در اين مناطق روند خدمات رساني تسريع شد.
آقازاده، مرد تقاطعات غیرهمسطح کرج
وقتی تصاویر بی هیچ کلام و نوشتاری از حقایق سخن می گویند، پی بردن به آنچه در گذشته بوده و آنچه در حال وجود دارد، آسان است. کرج در دوره اخیر تحولات عمیقی را در ساختارهای شهری تجربه کرده است که این تحولات به شیوایی و رسائی در تصاویر موجود از کرج مشاهده می شود. کلانشهری که امروز موفق شد، صنعت ساخت تقاطع غیرهمسطح را بومی کند. آقازاده در دوره تصدی بالاترین مقام اجرایی در شهر کرج، برنامه ریزی برای احداث سالانه 10 تقاطع دراین کلانشهر را برنامه ریزی کرد تا در پروسه 10 ساله شاهد احداث رینگ ترافیکی برای کرج باشیم و با بهره گیری از خروجی های این تحول عمرانی، بار ترافیکی در این کلانشهر شاهد باشیم. این درحالی است که کرج در گذشته فاقد ساختارهای کلان عمرانی ترافیکی به نحوی که امروز شاهد آن هستیم، بود و مستندات تصویری بر این گفته صحه می گذارند.
هویت بخشی به کرج
هویت بخشی به کرج و تقویت شاخص های این مهم از برترین اقدامات صورت گرفته در دوره آقازاده بوده است. در این دوره با اشراف بر تاثير هويت دار بودن یک جامعه، اقداماتی صورت گرفت که نتیجه آن علاوه بر باز کردن پای کارشناسان و صاحبان اندیشه از جای جای کشور به این کلانشهر، منجر به شکل گیری " نقش ملی کرج " در کشور شد. برگزاری نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، برپایی همایش های کلان کشوری با موضوعات مختلفی همچون حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی و... از اقداماتی بود که در این دوره محقق و سبب شد، کرج جایگاه متفاوتی میان کلانشهرها بیابد.
مهربانی شهرداری کرج با دانش آموزان
آقازاده در دوره مدیریت خود در عرصه های مختلف حضوری پررنگ داشت. نخبگان، قهرمانان ومدال آوران مسابقات، هنرمندان، همه و همه پشتیبانی و حمایت وی را به یادگار دارند. دانش آموزان و محصلین کرجی نیز از دایره توجه و حمایت آقازداه دور نماندند چرا که وی ارائه تمهیدات برای مدارس را به رغم خارج از حیطه بودن فعالیت شهرداری در دستور کار قرار داد و برای شکوفایی هرچه بیشتر پتاسیل ها و ظرفیت های علمی دانش آموزان کرجی از طریق ارائه برخی خدمات، اقدام کرد.
نقش پررنگ شهرداری در مناسبات استانی
کرج به منظور ارتقاء ساختارهای شهری همچنین بهره گیری از سیستم های نوین، علاوه بر اجرای طرح های عمرانی که با نظارت و مسئولیت مدیریت شهری به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی انجام می شود، نیاز به اقداماتی دیگر دارد که از دایره مسئولیت شهرداری خارج است، این در حالیست که مجموعه مدیریت شهرداری کرج خود را از ورود به مسائل ومناسبات استانی دور نکرده و نهایت همکاری را با مسئولین استانی به منظور تحقق برنامه های کلان استانی داشته است. حمایت یک میلیاردی شهرداری کرج به منظور تسهیل در راه اندازی شبکه استانی " البرز " حاکی از اراده این مدیر برای شکل گیری فضاهای متنوع فرهنگی است.
توزیع و پخش آسفالت نهضتی که در کرج ماندگار شد
خداحافظی کرج با خیابان های خاکی و ناهموار برنامه ای بود که در دوره مدیریت آقازاده در قالب شعار " تحقق نهضت آسفالت " آغاز شد. گرچه هنوز خیابان هایی وجود دارد که توزیع آسفالت اقدامی مهم و ضروری برای آنها محسوب می شود اما باید اذعان داشت در سایه راه اندازی کارخانه آسفالت بخش اعظمی از معابر و خیابان های کرج تحت پوشش عملیات بازسازی و ترمیم، آسفالت قرار گرفتند. هدف آقازاده در زمینه توزیع و پخش آسفالت، توزیع سالانه یک میلیون تن آسفالت توسط کارخانه آسفالت شهرداری کرج است، کارخانه ای که در دوره مدیریتی وی راه اندازی شد و اکنون نیز در آستانه رکورد بی نظیر در تولید آسفالت در کلانشهر کرج است.
افزایش

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود