28 خرداد 1393
شماره خبر: 124250

آرامستان در شهرهای اسلامی باید انعکاسی از نگاه دین و شرع به پدیده مرگ باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

آرامستان در شهرهای اسلامی باید انعکاسی از نگاه دین و شرع به پدیده مرگ باشد


مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کرج اظهار داشت: طراحی، چیدمان و احداث «آرامستان» در شهرهای اسلامی باید انعکاسی از نگاه دین و شرع به پدیده «مرگ» به عنوان پل و گذرگاهی به جهان آخرت باشد.
مجتبی اسکندری در حاشیه بازدید از روند پیشرفت فیزیکی پروژه احداث آرامستان جامع استان با بیان اینکه «آرامستان» در سبک زندگی اسلامی نمادی از خانه ابدی و آرامگاه همیشگی افراد پس از کوچ به جهان آخرت است، اذعان داشت: با توجه به جایگاه مهم این مکانِ مقدس در پازل دینی، حساسیت طراحی و احداث فضاهای عمومی، سایت فضای سبز و احداث معابر و پیاده روها در آرامستانها کمتر از فضای داخلی شهرها نیست و چه بسا در مواردی، نیازمند تعامل و همفکری کارشناسان شهری و مذهبی است. این مسئول با تاکید بر پیوند آرامستانها با فضای سبز و درختکاری، آن را نماد رویش و حیات و تلطیف گر روح و روان مراجعه کنندگان دانست و بیان کرد: بر اساس نقشه راه و مسیر حرکت سازمان آرامستانها، باید به سمتی حرکت کنیم که زیارت کنندگان قبور در درجه نخست و کارکنان و پرسنل سازمان در اولویت دوم، با حضور در آرامستانها احساسات مثبت و نشاط خود را از دست ندهند و به جای غم و یاس، حسی آمیخته از معنویت، عبرت و آرامش را تجربه نمایند و تصورشان نسبت به مرگ مطابق با دیدگاه بزرگان دین و روایات کتاب های آسمانی باشد.
استانداردسازی محیط آرامستان بهشت سکینه (س)
اسکندری، باز طراحی معابر و پیاده روها، احداث سایت بازی کودکان، نصب المان و تندیس شهداء، احداث سالن چند منظوره اجتماعات و برگزاری آیین بزرگداشت اموات، ایجاد عرصه های فضای سبز و درختکاری، بهسازی فضاهای اداری، اجرای تکریم ارباب رجوع، اخذ مصوبه افزایش 20 درصدی حقوق غسالان، برگزاری جشن های باشکوه در آیین های ملی – مذهبی، ایجاد راههای جدید دسترسی، کانال کشی و هدایت آبهای سطحی، ایجاد پارکینگ های موقتی و... را گام های عملی سازمان متبوع خویش برای استانداردسازی محیط آرامستان بهشت سکینه (س) و تقویت روحیه پرسنل و کارکنان برشمرد. وی، حرکت رو به جلو و پیوند «عزم ملی» و «مدیریت جهادی» در ارایه خدمت رسانی به شهروندان در سازمان آرامستانها را مرهون گذر از دیدگاه سنتی به مدرن، همراهی شورا و شهرداری، استانداری و فرمانداری، نمایندگان مردم در خانه ملت و سایر ادارات کل و همچنین دلسوزی معاونین و کارکنان و در نهایت اعتماد شهروندان دانست و خاطر نشان کرد: احداث آرامستان جامع البرز به عنوان یکی از پروژه های عظیم عمرانی مدیریت شهری طی یک دهه اخیر بزرگ ترین ماموریت سازمان از بدو تاسیس تاکنون به شمار می رود که از بُعد اجرا در خارج محدوده کرج، بر اهمیت آن می افزاید. این مسئول شهری، موقعیت جغرافیایی احداث آرامستان جامع را مرز بین شهرهای ماهدشت و اشتهارد اعلام و تصریح کرد: بر اساس دفاعیات صورت گرفته و بیان ضرورت های احداث آرامستان جامع استان به منظور یکپارچه سازی آرامستان های کوچک، دولت تدبیر و امید با واگذاری بیش از 224 هکتار از اراضی تحت مالکیت منابع طبیعی به سازمان آرامستانها موافقت کرد و مضاف بر این، با فریز 500 هکتار از اراضی همجوار به منظور اجرای طرح های توسعه ای در آتی موافقت به عمل آمد. بر اساس دفاعیات صورت گرفته و بیان ضرورت های احداث آرامستان جامع استان به منظور یکپارچه سازی آرامستان های کوچک، دولت تدبیر و امید با واگذاری بیش از 224 هکتار از اراضی تحت مالکیت منابع طبیعی به سازمان آرامستانها موافقت کرد و مضاف بر این، با فریز 500 هکتار از اراضی همجوار به منظور اجرای طرح های توسعه ای در آتی موافقت به عمل آمد...
پاسخگویی به نیازها تا دو قرن آتی
اسکندری گفت: با بهره برداری از آرامستان مذکور که قادر به تامین نیاز شهرهای البرز و بخشی از استانهای تهران و قزوین به محل دفن اموات تا دو قرن آینده است، بخش عمده دغدغه های محیط زیستی کارشناسان مرتفع می گردد و پراکندگی آرامستان های کوچک در البرز و شهرهای همجوار نیز جلوگیری به عمل می آید. به گفته وی، سازمان آرامستانها از زمان تنظیم صورتجلسه و تحویل زمین مذکور نسبت به دایر کردن کارگاه عمرانی و استقرار نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات در آن اقدام کرده و با همکاری قرارگاه سازندگی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان نسبت به ایجاد مسیر دسترسی به عرض 8 مترمربع در دورادور زمین اقدام کرده است که جزو با روحیه جهادی در کوتاه مدت قابل انجام نبود.
آغاز مطالعات و جانمایی احداث فضاهای عمومی
مدیرعامل سازمان بهشت سکینه (س) از آغاز مطالعات و جانمایی احداث فضاهای عمومی نظیر: غسالخانه، نمازخانه، مسیرهای دسترسی و معابر اصلی و فرعی، محل استقرار قطعات، ساختمان اداری و مدیریت، سالن اجتماعات، سایت فضای سبز و... در آینده ای نزدیک خبر داد و زمانِ آغاز عملیات اجرایی را منوط به تخصیص بودجه مورد نیاز از محل اعتبارات استانی و شهری دانست. اسکندری گفت: اکنون بخشی از اراضی آرامستان زیر کشت درختچه و فضای سبز قرار گرفته است و با مشخص شدن عناوین پروژه های قابل اجرا در سایت آرامستان، مراحل مناقصه گذاری و جذب پیمانکاران واجد شرایط اطلاع رسانی می شود.
خرد جمعی را سنگ زیرین آسیاب قرار داده ایم
وی از قول مساعد فرمانداران کرج و اشتهارد جهت تسریع در روند اجرایی آرامستان جامع خبر داد و با بیان اینکه مشکلات و موانع پیش روی احداث این آرامستان طی جلسات کارشناسی و با حضور مسئولان ارشد استان و کرج مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: مقامات ذیصلاح به صورت کامل در جریان مراحل احداث آرامستان جامع قرار دارند و خرد جمعی و بهره مندی از مشورت و نظرات بزرگان را مبنا و سنگ زیرین آسیاب قرار داده ایم؛ چرا که باور داریم انجام کار به این بزرگی بدون حمایت بزرگان قابل انجام نیست.
تخصیص حق آبه از پساب فاضلاب کرج
این مدیر، تخصیص حق آبه از پساب فاضلاب کرج و رودخانه آب شور اشتهارد جهت تامین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز، غسالخانه و سایر بخش های آرامستان را ضروری خواند و بر همکاری شرکت آب منطقه ای، آبفای البرز و فرمانداری اشتهارد جهت تحقق این مهم تاکید کرد. اسکندری، با توجه به قرار گرفتن آرامستان در خارج از محدوده شهری، از شهرداریهای کرج، ماهدشت و اشتهارد درخواست کرد به منظور ایجاد راههای دسترسی از مسیرهای اصلی و همچنین زیباسازی اطراف آرامستان، اقداماتی را در دستور کار قرار دهند و در فرایند خاکبرداری، انتقال نخاله ها و استقرار کارگاه های عمرانی همکاری لازم را برای اجرای این پروژه فرا استانی داشته باشند. وی در پایان افزود: با احداث آرامستان جامع، نیاز استان به چند هزار قبر خالی جهت شرایط احتمالی تامین می شود و همچنین به دلیل لحاظ استانداردهای روز جهان در خرید، نصب و ساخت تجهیزات و فضاهای خدماتی، نگرانی های زیست محیطی و مباحث مرتبط با آلودگی آب های زیر زمینی و... نیز مرتفع می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود