17 تیر 1393
شماره خبر: 125489

بافت های فرسوده فرصت طلایی رشد فرهنگی و اقتصادی شهر هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بافت های فرسوده فرصت طلایی رشد فرهنگی و اقتصادی شهر هستند


رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر کرج گفت: بافت های فرسوده فرصت طلایی رشد و توسعه همه جانبه شهر بویژه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی هستند.
مجید کاویانی در بازدید از ستاد ساماندهی تپه مرادآب که شامگاه دیروز انجام شد، پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و گفت: چنانچه در مراحل تشکیل نواحی مسکونی بر روی ارتفاعات اقدامات بازدارنده لازم صورت می گرفت و مسئولان وقت شهرستان مانع از آن ساخت بناهای ناپایدار و فرسوده در منطقه ای از شهر می شدند، امروز نیازی به هزینه های میلیاردی برای تصحیح یک اشتباه مدیریتی در گذشته نبود که این نشان از خلاء بهره مندی از پژوهش و مطالعه در اداره شهرها دارد. وی با اشاره به هزینه شش میلیارد تومانی نوسازی هر هکتار بافت فرسوده، وجود بیش از یکهزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج را یادآوری کرد و ادامه داد: ساکنان بافت های فرسوده به دلیل مسایل خاص و مشکلات مبتلابه، بیش از سایر نقاط شهر در معرض تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی هستند و از همین رو، بافت فرسوده را باید در قالب یک معضل چند وجهی مورد بحث و بررسی قرار داد.
روند کند نوسازی بافت های فرسوده در کرج
عضو پارلمان شهری کرج با انتقاد شدید از روند کند نوسازی بافت های فرسوده در کرج، خواستار جدیت بیشتر مردم و مسئولان برای خروج بناهای ناپایدار و بی کیفیت از چرخه شهری شد و اذعان داشت: در صورت وقوع زلزله احتمالی در کرج و تهران، بافت های فرسوده بر سر ساکنین آوار می شود و علاوه بر ایجاد خسارت های صدها میلیارد تومانی، جان هزاران نفر را می گیرد و بخشی از کرج را به ویرانه تبدیل می کند. کاویانی، بهره مندی مالکان بناهای فرسوده از تسهیلات بانکی نوسازی، تصویب بسته های تشویقی جهت رونق ساخت و سازها در بافت های فرسوده و توانمندسازی ساکنین بافت های فرسوده را از جمله راهکارها برای کاهش حجم آن خواند و اظهار امیدواری کرد: دولت و مدیریت شهری طرح های خوبی در این زمینه پیش بینی و اجرایی کنند. در این نشست، مدیر اجرائی طرح نیز ضمن خوش آمد گوئی، گزارش جامعی از عملکرد و فعالیت صورت گرفته طرح ساماندهی در شش ماهه گذشته و همچنین تعداد و نحوه تملکات مدیریت ساماندهی در سنوات گذشته ارائه کرد. علیرضا رحیمی با اعلام اینکه شهر کرج اراضی هدف گذاری شده برای آزادسازی بالغ بر 72 هکتار از اراضی ارتفاعات بالای 1400 است، بیان کرد: مدیریت ساماندهی تاکنون قریب به 70 هکتار از املاک فرسوده و ناپایدار از این مساحت را تخریب و جهت توسعه فضای سبز و ایجاد مجموعه گردشگری تحویل شهرداری داده است.
تسریع در بهسازی بافت فرسوده اسلام آباد
کاویانی در پایان با اعلام اینکه کار بزرگی در مجموعه مدیریت ساماندهی صورت گرفته است، خواهان تسریع در بهسازی بافت فرسوده اسلام آباد و استفاده از تجربیات مجموعه طرح ساماندهی در امر نوسازی و بهسازی بیش از 1100 هکتار از بافت فرسوده شهر کرج با ایجاد مشوق های لازم و برطرف نمودن موانع اجرایی شد. وی با اعلام اینکه 70 هکتار اراضی آزاد سازی شده در مرکز کرج دارای پتانسیل مطلوبی جهت اجرای طرح های گردشگری و توسعه سرانه فضای سبز شهر کرج می باشد، مشارکت بخش خصوصی و فراهم نمودن زمینه و مشوق های لازم توسط سازمان های ذیربط را راهگشا دانست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود