8 شهریور 1393
شماره خبر: 128308

ساخت پناهگاه، روندی که سیر منفی به خود گرفت

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ساخت پناهگاه، روندی که سیر منفی به خود گرفت


مسئول آموزش سازمان نظام مهندسی البرز گفت: اوایل دهه 60 با توجه به موضوع جنگ و خساراتی که در شهرها و استان های مختلف کشور به بار آورده بود، ساخت پناهگاه های جمعی در دستور کار قرار گرفت که شهر کرج در این زمینه پیش قدم و پیش رو بود اما این رویکرد با فروکش کردن شعله جنگ و کاهش احتمال خطرات، این حرکت سیر منفی به خود گرفت.
راشدی فرد در جلسه معاونت فرهنگی شهرداری کرج با اعضای کارگروه پدافند غیرعامل سازمان نظام مهندسی البرز این مطلب را عنوان کرد و افزود: این پناهگاه ها در دو مرکز شهر میادین امام خمینی (ره) و شهدا ساخته شد که به مرور زمان تغییر کاربری داده و یکی به مرکز خرید و دیگری به مرکز نمایشگاهی تبدیل شد. وی با بیان اینکه این تاریخچه بیان از توجه مسئولان در سال های نه چندان دور به این موضوع دارد، اضافه کرد: ساخت سنگرهای اضطراری برای منازل از مصوبات سال های گذشته بوده که هنوز به اجرا در نیامده است از این جهت مشکلاتی در حوزه قانونی و مصوبات مورد نیاز وجود ندارد بلکه ضعف اجرایی سبب عدم تحقق قوانین و عدم شکل گیری فضای امنیتی در این بخش شده است.
راشدی فرد تصریح کرد: آنچه موقعیت استان البرز و شهر کرج را در زمینه پدافند غیرعامل خاص تر جلوه می دهد جدید التاسیس بودن این استان است که امکان بسیاری از تحرکات و فعالیت ها را به مسئولان برای برنامه ریزی و دگرگونی طراحی شهری داده و دست آنان را برای انجام اقدامات موثرتر تا اندازه ای باز می گذارد.
از عنوان پدافند غیرعامل نترسیم
عضو کارگروه نظام مهندسی استان البرز با تاکید بر اینکه بسیاری از شهروندان با شنیدن عنوان پدافند غیرعامل دچار واهمه و نگرانی می شوند، بیان کرد: اتخاذ رویکرد فراتر برای مقاومت برابر حملات احتمالی حتی در کشوری چون امریکا که بهره مند از گسترده ترین امکانات تسلیحاتی و نظامی است نیز پیش بینی شده است. از این بابت نباید دچار نگرانی شد بلکه بهتر است با تدبیر به موقع از بروز هر گونه آسیب در آینده دور و نزدیک جلوگیری کنیم. وی تعمیق باورهای شهروندان از طریق فرهنگسازی و اطلاع رسانی به آنان را بسیار در این خصوص مهم و ضروری دانست و ادامه داد: باید مفاهیم جدید را برای شهروندان تبیین کنیم تا شاهد همکاری آنان برای تحقق اهداف پدافند غیرعامل در شهر باشیم. مسئول کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی البرز با برشمردن اصلی ترین ویژگی های جنگ های مدرن امروزی دقت، سرعت، قدرت تهاجم و تسلیحات مدرن و پیشرفته را از مهم ترین این ویژگی ها عنوان کرد که برای مقابله با این گونه تهاجم ها پناهگاه های عمومی پاسخگو نیست. راشدی فر، کارشناسی و تدبیر به منظور پیشی بینی راهکارهای مناسب برای مقابله و مقاومت برابر این گونه حملات نظامی را یکی از اهداف شکل گیری پدافند غیرعامل و لحاظ کردن این تدابیر در اقدامات مهندسی و طرح های عمرانی شهری در سازمان مهندسی و تعامل این سازمان با شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج برشمرد. به گفته وی، انجام این مهم به شرط همکاری مسئولان و درک و باور اهمیت این موضوع برای مدیران و شهروندان دشوار نیست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود