26 شهریور 1393
شماره خبر: 129471

منابع درآمدی پایدار شهرداری های جهان بررسی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

منابع درآمدی پایدار شهرداری های جهان بررسی شد


منابع درآمدی پایدار شهرداری های ده ها کشور جهان و نحوه هزینه کرد این درآمدها در جلسه آموزشی بررسی تجارب جهانی در خصوص تامین منابع مالی پایدار مدیریت شهری از سوی مشاور شهردار و از اساتید برجسته رشته شهرسازی دانشگاه بررسی شد.
در این جلسه که در سالن کنفرانس باشگاه میلاد شهرداری برگزار شد، دکتر کرامت الله زیاری به بیان نکاتی در خصوص مباحث درآمدی شهرداری ها به عنوان حکومت های محلی در کشورهای مختلف پرداخت. زیاری با بیان اینکه پیش از این تئوری ها و مدل های جدید شهرسازی نظیر مدل رشد هوشمند شهری در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته است، موضوع این جلسه را تامین منابع مالی پایدار با تاکید بر تجربه های جهانی عنوان کرد و گفت: سیاست های درآمدی در کشورهای مختلف متفاوت است اما در کشورهای پیشرفته مدل درآمدی بیشتر بر مبنای دریافت مالیات و عوارض بسته می شود. وی به ذکر پاره ای از خصوصیات منابع درآمدی پایدار پرداخت و ادامه داد: منابع درآمدی باید دارای خصوصیات و ویژگی هایی باشند که آنها را به سمت پایداری و ثبات پیش می برد. این استاد دانشگاه، استمرار و عدم نابودی این منابع در کنار امکان انتخاب جایگزین را یکی از خصوصیات ویژه منابع عنوان کرد و بیان داشت: قابل وصول بودن پیوسته منابع، عدم برخورداری از نوسان شدید، قابلیت ارتقای درآمدها با توجه به افزایش هزینه ها از دیگر خصوصیات یک منبع درآمدی پایدار است. مشاور شهردار در امور شهرسازی، همچنین یکی از مهمترین شروط استفاده از این منابع را عدم آسیب رسانی به وضعیت و منافع شهر برشمرد و از جمله نمونه هایی که سبب آسیب زدن به شهر شده است را فروش تراکم های زیاد از سوی شهرداری تهران به ساکنان آن شهر ذکر کرد.
مالیات، منبع 50 درصد درآمد پایدار کشورهای پیشرفته
به گفته وی، دریافت عوارض به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی در همه کشورها می تواند منبعی مطمئن برای شهر کرج به شمار آید که در اکثر کشورهای جهان بین 30 تا 50 درصد درآمدهای پایدار شهرداری ها را تشکیل می دهند. زیاری همچنین دریافت کمک بلاعوض از دولت ها را به عنوان دیگر منبع درآمدی شهرداری ها ذکر کرد که این کمک در ایران بسیار ناچیز بوده و مبلغ اندکی را شامل می شود. ی به خدمات شهرداری ها به عنوان حکومت های محلی در این کشورها نیز اشاره کرد و اذعان داشت: خدماتی از قبیل آموزش، تامین امنیت و رفاه، کشاورزی، جنگل کاری، مسائل صنعتی، ترمیم بلایای طبیعی و امور و حوزه هایی از این دست در ازای دریافت مالیات و بهره گیری از منابع پایدار درآمدی، در این کشورها از سوی شهرداری به مردم ارائه می شود که تمامی این روش ها قابل بررسی و الگوگیری است. در این جلسه، علاوه بر معاون معماری و شهرسازی کرج، مدیران و معاونین شهرسازی مناطق، مدیر و کارشناس درآمد شهرداری کرج، کارشناسان املاک، دبیر اجرایی کمیسیون ماده 100، مدیران حوزه معاونت شهرسازی و کارشناسان حضور داشتند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود