5 بهمن 1390
شماره خبر: 4379

عدم بهره گیری شهرداری از منابع دولتی/ضرورت فعال سازی منابع درآمدی پایدار

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 عدم بهره گیری شهرداری از منابع دولتی/ضرورت فعال سازی منابع درآمدی پایدار

سپیدار آنلاین: رئيس كميسيون برنامه، بودجه و حقوقي شوراي شهر كرج با بیان اینکه شهرداری از منابع دولتی بی بهره است گفت:برای رسیدن به سرانه های مطلوب شهری لازم است تا به سمت فعال سازی کدهای درآمدزایی پایدار حرکت کرد.
رضا شریفی در گفتگو با پایگاه خبری مدیرت شهری کرج با بیان این مطلب افزود: سازمان قطار شهری از سازمان های شهرداری کرج است که طبق قانون 50 درصد بودجه اجرای پروژه ها را باید از طریق دولت تامین کند. وی به کمک های مطلوب و چشمگیر دولت در خصوص پروژه قطار شهری کرج اشاره و عنوان کرد: این درحالیست که در موارد دیگر شهرداری از حمایت های مالی دولت بی بهره است. وی با اشاره به درآمد ارزش افزوده بیان کرد: میزان این درآمد در گذشته چهار درصد بوده است که از این میزان دو درصد مالیات و دو درصد نیز عوارض شهرداری بوده است. این مسئول با اشاره به تغییر صورت گرفته در ارزش افزوده عنوان کرد: با تغییرات صورت گرفته میزان مالیات به 2.2 و میزان درآمد شهرداری 1.8 درصد شده است. شریفی با تاکید بر اینکه بودجه باید رقم واقعی داشته باشد، افزود: این مهم نقش بسزایی در تدوین برنامه های صحیح و اصولی پروژه های شهرداری ایفا می کند ضمن آنکه واقعی بودن بودجه به طرح های عمرانی قابلیت اجرایی بودن می دهد. رئيس كميسيون برنامه، بودجه و حقوقي شوراي شهر كرج با اشاره به چگونگی منابع مالی شهرداری بیان کرد: در گذشته دولت بخشی از درآمد ها و منابع مالی شهرداری را تامین می کرد و بر این اساس بودجه دولتی نسبت به سرانه جمعیتی در اختیار شهرداری قرار می گرفت.
شریفی اظهارداشت: از سال 62 به موجب قانون شهرداری ها خودکفا شدند و بودجه هایی که بر اساس سهم سرانه به شهرداری ها تعلق می گرفت نیز لغو شد. وی اظهارداشت: تنها درآمد 12 در هزار ارزش گمرکی و عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تعلق گرفت و این امر لزوم فعال کردن کدهای درآمدزایی پایدار را دو چندان می کند. شریفی با اشاره به اجرای برخی پروژه های اختصاصی که شهرداری تلاش می کند آن را با همکاری مسئولین استانی به انجام برساند، عنوان کرد: بودجه های اجرای این پروژه ها در ردیف بودجه های عمومی قرار می گیرد. وی با اشاره به اجرای ادامه بزرگراه همت که به عنوان یکی از شریان ها و شاهرگ های اصلی کرج گفت: قرار بود اجرای این پروژه تا محدوده قانونی شهر بر عهده شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. این مسئول عنوان کرد: شهرداری کرج نیز مسئول اجرای مابقی طرح بود که با رایزنی های انجام شده اجرای طرح که در داخل محدوده کرج به دو بزرگراه شمالی و جنوبی تقسیم می شود بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرا گرفت. شریفی یادآور شد: طبق وعده های مشخص شده تملک هایی که در اراضی دولتی است بر عهده استانداری و تملک هایی که در اراضی ملکی مردم است بر عهده شهرداری قرار گرفت.
معرفی منابع درآمدی شهرداری
رئيس كميسيون برنامه، بودجه و حقوقي شوراي شهر كرج در معرفی منابع درآمدی شهرداری بیان کرد: درآمدهای شهرداری طبق ماده 29 به شش طبقه تقسیم می شوند.
شریفی با اشاره به درآمد های ناشی از عوارض عمومی با بیان اینکه این درآمد از درآمدهای مستم رشهرداری است، گفت: درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی از دیگر درآمدهای تعیین شده این دستگاه خدمات رسان است. وی بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری را یادآور شد و عنوان کرد: درآمد های حاصل از وجوه اموال و املاک شهرداری نیز از دیگر منابع درآمدی شهرداری می باشد. این مسئول کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی و اعانات و کمک های اهدایی اشخاص و سازمان های خصوصی را از دیگر منابع درآمدی شهرداری خواند وبیان کرد: اموال و دارایی که به موجب قانون و یا اتفاقی در اختیار شهرداری قرار می گیرد نیز جزء منابع مالی و درآمدی شهرداری محسوب می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود