30 شهریور 1393
شماره خبر: 129671

قدمت ادب و فرهنگ در ایران چند برابر کشف امریکاست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

قدمت ادب و فرهنگ در ایران چند برابر کشف امریکاست


شهردار کلانشهر کرج در دیدار صمیمی خود با شعرای آیینی استان البرز شعر را عالی ترین نوع کلام دانست و از قدمت ادبیات فارسی به عنوان یکی از غنی ترین فرهنگ ها و ادبیات جهان یاد کرد.
علی ترکاشوند در روزی که به نام شعر و ادب پارسی مزین شده بود در سالن شهدای شهرداری و در جمع شعرای آیینی استان حضور یافت و به شنیدن اشعار ناب این شاعران پرداخت. ترکاشوند با بیان اینکه ادبیات به صورت مکتوب و رسمی در ایران دارای قدمتی بیش از هزار سال است، اضافه کرد: این در حالی است که قدمت کشف برخی کشورها از جمله امریکا به این میزان نرسیده و این غنای فرهنگ و ادب در ایران را به وضوح نشان داده و بیان می کند. وی عنوان کرد: از اهمیت شعر و ادبیات همین بس که در طول تاریخ ضرب المثل ها و تکیه کلام های رایج بر زبان مردم از دل همین اشعار بیرون آمده و هر کس که می خواهد کلامی را اثبات کند یا آن را به حافظه جامعه تحمیل کند بر آن لباس شعر می پوشاند. ترکاشوند تصریح کرد: از ابتدای پیدایش شعر در این سرزمین شاعرانگی با ارادت به خاندان و اهل بیت رسول خدا(ص) در آمیخت و شعر اهل بیت بوجود آمد. این اتفاق مبارک را می توان در شعر بسیاری از متقدمین مانند فردوسی، جامی، مولوی، نظامی، عطار و ... دید و تا امروز شاعران ایران زمین همواره از ثناگویان و مداحان عترت نبوی(ع) بوده اند. به گفته شهردار کرج، امروز نیز به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعر آیینی در کشورمان برای فتح قله های ادبی خیز برداشته است و شاعران بسیاری از سراسر کشور در این حوزه قلم می زنند.
حمایت شهرداری از انجمن شعر آیینی
وی تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهری کرج در راستای تقویت شعرای آیینی و حمایت از آنان، آمادگی دارد تا با اختصاص یکی از مراکز فرهنگی خود به محل برگزاری جلسات انجمن شعر آیینی استان، نیازهای این حوزه را برآورده نماید. شهردار همچنین به ذکر برخی فعالیت های شهرداری ها نیز پرداخت و اذعان داشت: شهرداری با برخورداری از ماهیت 100 درصد خدماتی، اجرای بیش از 200 وظیفه را به عهده داشته و به نوعی می توان گفت از ولادت تا مرگ با امور شهروندان در ارتباط است. وی افزود: البته اتخاذ رویکرد اجتماعی و فرهنگی با توجه به نیازهای شهروندان و توسعه شهرها، طی سال های اخیر از سوی شهرداری ها با جدیت بیشتری پیگیری شده و می شود؛ از همین حیث شهرداری این کلانشهر با تاسیس سازمان فرهنگی ورزشی زیر نظر معاونت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی نسبت به اجرای اهداف فوق اقدام کرده است. ترکاشوند تنوع قومیتی در شهر کرج را نیز عامل بسیار موثری در شکل گیری یکی از قدرتمندترین و بهترین انجمن های شعر آیینی در استان قلمداد و بیان کرد: وجود فرهنگ های گوناگون که هر یک دارای دید خاص خود به اهل بیت(ع) و شعر است توانسته نقطه ثقل و انتفاعی برای منطقه به شمار آید. شهردار کرج برگزاری این جلسات را مایه توسعه فرهنگ شهری ارزیابی و بیان کرد: برپایی جلسات با فرهیختگانی چون شعرا و ادبای منطقه می تواند منشأیی شایسته برای تدارک و تقویت طرح ها و برنامه های فرهنگی در شهرداری باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود