12 آذر 1393
شماره خبر: 132964

معلولیت، عرصه ناتوانی نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

معلولیت، عرصه ناتوانی نیست


شهردار کرج گفت: معلولیت، ناتوانی در اجرای امور نیست بلکه ناتوانی از به کارگیری نعمتهای خداوند در راه تحقق اهداف و آرزوهاست، از این منظر کسانی که ضعفی در بدن دارند را نمی توان معلول تلقی کرد چرا که آنان برغم همه محدودیتها، راه رسیدن به آرمانهای شان را هموار کرده اند.
علی ترکاشوند اظهار داشت: بهسازی فضای زندگی برای معلولان نه یک وظیفه که یک اصل قانونی است چرا که طبق اصل قانون اساسی، همه افراد باید از حقوق یکسان و مساوی برخوردار باشند، زمانی که سازه های شهری تنها برای اقشار سالم پیش بینی شده باشد یعنی یک بخش از جامعه مورد توجه قرار نگرفته و به حقوق مساوی آنان با دیگر شهروندان رسیدگی نشده، این با اصل عدالت در جامعه ناهمگون بوده و باید با بازنگری در اجرای همه طرح ها، نیاز این قشر را نیز مد نظر قرار داد. وی با بیان این مطلب، به اقداماتی که می توان برای تسهیل زندگی و ایجاد آرامش در مسیر رسیدن به آرمان های این افراد صورت داد، اشاره و یکی از مهمترین مسئولیت های شهرداری در قبال افراد با محدودیت های جسمی و حرکتی را مناسب سازی معابر عنوان کرد. ترکاشوند اضافه کرد: متاسفانه طراحی فضاهای شهری و کیفیت مهندسی معابر در شهر کرج همانند بسیاری از نقاط کشور طی سال های گذشته، بر اساس ذهنیت مهندسانی طراحی شده که کمتر از ضعفی در اندام حرکتی خود رنج می برده اند، به همین علت در اجرای بسیاری از طرح های شهری و عمرانی، نیازهای این قشر کمتر لحاظ شده و مورد توجه قرار گرفته است. این مسئول اظهار داشت: این کم توجهی گاه معلولان را برای انجام کمترین و ساده ترین امور خود دچار مشکل کرده چنانکه یک پیاده روی ساده یا استفاده از عابر بانکهایی که به فعالیتی روزمره برای ما تبدیل شده، برای آنان با دشواری های خاص خود مواجه باشد.
کلیددار شهر کرج خاطرنشان کرد: وقتی عصای سفید به تنهایی نمی تواند زن یا مرد روشن دل را به راحتی از خیابان عبور دهد چرا که فاصله سطح خیابان با پیاده راه و نیز لچکی فضای بین دو مسیر در یک بلوار متفاوت است، یعنی این شهر برای یک معلول یا نابینا طراحی نشده است. ترکاشوند اعلام کرد: از این منظر وظیفه شهرداری، تسریع در اصلاح مسیرها و معابر است که از سال گذشته این مهم با دعوت و حضور تیمی از اساتید ژاپنی به منظور آموزش بهترین شیوه های مناسب سازی معابر در کرج برای مهندسان این مجموعه آغاز شد. وی یادآور شد: طراحی و مناسب سازی شهری نزدیک به یک دهه است که در کشور مطرح و گام های خوبی در این عرصه برداشته شده اما هنوز مشکلات متنوع و متعددی در این حوزه وجود دارد که باید در طول زمان نسبت به اصلاح آن اقدام شود. به گفته شهردار کلانشهر کرج، هم اکنون در سازه های جدید شهری از جمله پارک ها، نکات مربوط به مناسب سازی معابر با دقت بیشتری به اجرا در می آید؛ همچنین وسایل تندرستی ویژه معلولان در پارک های مذکور نصب شده که از این جمله باغ فاتح را می توان نام برد. شهردار کرج از معاونین و مسئولان تحت امر خود خواست با جدیت نسبت به پیگیری نیاز این قشر اقدام کرده و در بهسازی معابر که البته اقدامی دشوار و زمانبر است، تسریع کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود