24 خرداد 1393
شماره خبر: 123865

طراحی شهرها بر مبنای سواره رو ها یک ضعف جدی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

طراحی شهرها بر مبنای سواره رو ها یک ضعف جدی است


علی اصغر کمالی زاده یکی از ضعف های طراحی شهری در ایران و به تبع آن استان البرز و شهر کرج را طراحی بر مبنای سواره رو دانست و گفت: اولویت طراحی شهری در کشور ما و شهر کرج پیاده رو نیست که سواره روها هستند و این یک ضعف جدی است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در نخستین روز از کارگاه مناسب سازی معابر شهری که امروز با حضور هیاتی از طراحان شهری ژاپنی و مسئولان و مهندسان واحد فنی و عمرانی در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، با اعلام این مطلب، تصریح کرد: این در حالی است که سطح تردد در پیاده راه ها آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. کمالی زاده تصریح کرد: در یک خط عبوری آزادراه با سرعتی معادل 120 کیلومتر، به طور میانگین یک و نیم سرنشین تردد دارد که بر اساس این رقم، طی یکی ساعت، میزان جابجایی در مسیر فوق هزار و 800 نفر خواهد بود. این امر در شرایطی رخ می دهد که در یک پیاده راه مناسب، میزان جابجایی در ساعت پنج هزار و 600 نفر است. وی با انتقاد از اینکه در کشور ما رایج است که برای جبران معضل ترافیک و کاهش عوارض و مشکلات ناشی از آن، از عرض پیاده راه برای عریض کردن خیابان استفاده کرده و مسیر عابران پیاده را محدود می کنیم، اضافه کرد: باید برای مسیر تردد را برای عابران هموار کرده و امکانات عبوری آنان را فراهم آوریم.
یک دهه گفتمان مناسب سازی معابر
به گفته کمالی زاده طرح و گفتمان طراحی و مناسب سازی معابر شهری برای معلولان و کم توانان جسمی و حرکتی، نزدیک به یک دهه است که شکل گرفته و ادبیات آن در طراحی معابر شهری لحاظ شده است که از این منظر کشور ما کشوری جوان در زمینه مطالعات و مباحث مربوط به این امر به شمار می آید. وی اذعان داشت: با این همه در سال های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است که به دلیل طراحی گذشته شهری هنوز مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارد. معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج با بیان اینکه ضروری است در این خصوص از تجربیات جهانی بهره بگیریم، حضور هیات ژاپنی در کرج و برگزاری کارگاهی به این منظور را با همین هدف ارزیابی کرد. کمالی زاده اظهار داشت: استانداردهای جهانی واحد است و برای دستیابی به آن به کار بستن همتی جدی در کنار اجرای یک کار معماری لازم است که امیدواریم با برگزاری این کارگاه و لحاظ کردن این آموزه ها و ملاحظات در اصول طراحی شهری، بتوانیم شهر را برای استفاده برابر همه شهروندان از امکانات مهیا کنیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود