شهرداری کرج از ورود خودروهای هیبریدی استقبال می کند
سپیدارآنلاین: گروه شهری
شهردار کرج گفت: با توجه به سیاستهای کلان سازمان شهرداریها، کرج در صورت امکان از ورود خودروهای هیبریدی استقبال می کند.
علی ترکاشوند با حضور در برنامه رادیوی شهر من سلام در خصوص ورود خودروهای هیبریدی و حذف تعرفه گمرک این خودروها با بیان اینکه اگر ورود این خودرو ها مورد نیاز نبود، دولت این اقدام بسیار خوب را انجام نمی داد، به تاثیر گذاری این وسایل نقلیه در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث آلودگی هوا گرچه سهم حمل و نقل عمومی یا ماشین آلات با سهم کارخانجات برابری نمی کند و قابل توجه نیست، اما در این زمینه حتی اگر تلاش شود درصدی از آلودگی ها کم شود، بسیار مهم و قابل توجه است.
وی افزود: شهرداری کرج مبتنی بر سیاست کلان وزارت کشور و سازمان شهرداریها و با توجه به اینکه تعرفه گمرکی این خوردوها به صفر رسیده، در صورت امکان از بهره گیری از این خودروها استقبال می کند. این مسئول، مهمترین مشکل شهر کرج در دوره کنونی را معضل ترافیک خواند و با بیان اینکه، حمل و نقل عمومی از زیرساختهای اصلی شهر است، عنوان کرد: به همین دلیل قانون گذار و دولت که البته شهرداری ها در ارتباط با سازمان شهرداریها و وزارت کشور می باشد، در سنوات گذشته در عرصه ساماندهی اتوبوس و تاکسی اقدامات خوبی را انجام داده اند، این در حالیست که طی چند سال گذشته دولت دولت در حوزه حمل و نقل عمومی به صورت تمام و کمال به سهم تعهدات خود نپرداخته و شهرها نیز با توجه به مشکلات خاص خود، انجام اقدامات متعددی را در این زمینه پیش گرفتند. ترکاشوند ادامه داد: در گذشته سازمان شهرداریها به صورت متمرکز اقدام به خرید ناوگان اتوبوسرانی می کرد و شهرها نیز برای خرید این ناوگان بصورت پراکند اقدام نمی کردند، در این راستا دولت پرداخت رقمی بالغ بر 72 درصد از سهم خرید ناوگان را در قالب سوبسید بر عهده می گرفتند و مابقی هزینه ها نیز به عنوان آورده شهرها در این زمینه صرف می شده است. وی اضافه کرد: به منظور ارائه خدمات بیشتر از طریق ناوگان عمومی حمل و نقل با محور اتوبوس، این بخش طبق سیاستگذاری و برنامه ریزی باید به بخش خصوصی واگذرا شود که این مهم نیز انجام شد و هم اکنون نیز بخش عمده از ناوگان اتوبوسرانی کرج به بخش خصوصی واگذار شده و شهرداری نیز مبلغی به عنوان سوبسید را به این بخش پرداخت می کند. این مسئول ادامه داد: در خصوص هزینه بلیط های الکترونیکی اتوبوس نیز باید گفت بخشی از این هزینه ها از طریق شهرداری پرداخت می شود، نیز از طریق شهروندان و سهمی را دولت به عنوان سوبسید به بخش خصوصی باید پرداخت کند که متاسفانه در این بخش نیز نواقصی وجود دارد. ترکاشوند اظهار داشت: با استناد به گفته های خندان دل معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها، برای خرید 17 هزار دستگاه اتوبوس بصورت متمرکز و اختصاص آن به کلانشهرها برنامه ریزی شده است. وی اذعان داشت: در حال حاضر کرج با توجه به حجم سرویس دهی از طریق ناوگان اتوبوسرانی بر اساس استاندارهای خدمات رسانی از طریق این ناوگان به 700 تا 800 دستگاه اتوبوس نیاز دارد، آنچه در خصوص سازمان اتوبوسرانی کرج مطرح می شود، مسیر طولانی سرویس دهی است، خدمات رسانی اتوبوسرانی کرج فقط در این شهر نیست بلکه شهرهای اطراف از جمله محمد شهر، اشتهاد و آسارا را تحت پوشش قرار داده است. ترکاشوند در خصوص طرح احداث مونوریل در کرج با اشاره به مطرح شدن بحث مشابه این مورد در تهران اعلام کرد: در تهران نیز مسیر فلکه صادقیه تا فرودگاه به منظور احداث مونوریل پیش بینی و بنا به سیاست گذاری های صورت گرفته اجرای این طرح در تهران منتفی شد. وی با بیان اینکه احداث مونوریل علاوه بر جابجایی مسافر جنبه و کارکرد گردشگری و تفریحی دارد، یادآور شد: مونوریل در مدیریت گذشته کرج، برای اجرا در مسیر بلوار شورا پیش بینی شد اما مراحل آن برای نتیجه گیری 100 درصد پیگیری نشد، بر این اساس اجرای طرح مونوریل باید به صورت پیشنهاد از سوی شهر کرج به شورای عالی حمل و نقل وزارت کشور منتقل و بعد از تصویب این نهاد برای اجرای آن تصمیم گیری شود. ترکاشوند بیان کرد: در حوزه کاهش آلودگی هوا پیگیری های بسیار خوبی توسط شهرداری از استانداری، سازمان راه و شهرسازی و محیط زیست صورت گرفته که خروجی آن اختصاص هزار هکتار اراضی شمال غرب کرج جهت ایجاد فضای سبز بوده است.