27 آذر 1393
شماره خبر: 133883

فاصله بین بخشهای آکادمیک و اجرایی مانعی برای رفع مشکلات شهری است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

فاصله بین بخشهای آکادمیک و اجرایی مانعی برای رفع مشکلات شهری است


رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج، وجود فاصله بین بخش آکادمیک و حوزه اجرایی را مانعی برای رفع مشکلات شهری ذکر کرد.
مجید کاویانی افزود: پژوهشگران، محققان و نخبگان به عنوان افرادی که دغدغه مشکلات شهری و رفع آن را دارند، باید تصمیمی اتخاذ کنند تا همگان به ویژه مسئولان ذیربط در حوزه اجرایی به حرف، تفکرات و ایده های این قشر گوش فرا دهند. وی، اظهارداشت: بیشتر همایشها و سمینارهای مهم شهری به صورت دو قطبی برگزار می شود؛ اینگونه که دو بخش اجرایی و آکادمیک حرفهای هم را نمی شوند؛ این رویه موجب می شود، فاصله بین این دو بخش مهم که عملکردی مکمل دارند، باقی بماند. این عضو شورای اسلامی شهر کرج، اذعان داشت: متاسفانه بخش اجرایی ایده ها و افکار محققان و ایده پردازان را آنطور که باید باور ندارند و پذیرای آن نیستند و معتقدند این ایده آلها و تفکرات قابل اجرا نیست.
کاویانی با اشاره به مبحثی با عنوان عقل ابزاری، جذاب و مهم بودن مباحث انسانی را یادآور شد و گفت: برای کنترل جامعه باید هزاران متغیر را پیش بینی و خروجی آن را در نظر گرفت. رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه صاحب تکنولوژی بودن هنر است، بیان کرد: ازآسیبهای جدی حوزه پژوهش و تحقیق در زمینه های مختلف این است که راه چگونگی تبدیل دانش به دانایی مغفول مانده است؛ آنچه در این مسیر بسیار مهم محسوب می شود، به دنبال ایجاد تغییر دادن الگو ها و ابزارها است نه صرفا مصرف کردن آنها. کاویانی، اظهارداشت: باید آسیب شناسی جدی در خصوص شناخت و بررسی مشکلات متوعی که شهر و شهروندان با آن مواجه هستند داشته باشیم و با مبنا قرار دادن آن در مسیر رفع معضلات گام برداریم؛ لازم است برای عبور از چالشها راهکارهای اجرایی کارآمدی را که بر پایه علمی و توسط نخبگان و کارشناسان اجتماعی تدوین شده را در بطن جامعه شهری به کار گیری کنیم. وی با تاکید بر اینکه باید تلاش برای دستیابی به ایده آلها و مطلوبها از طریق پژوهش و اقدامات کارشناسی را آغاز کنیم، به تفکر رایج در دوران مشروطه اشاره کرد و افزود: در این دوره رایج بود، روشنفکران بیشتر منتقد باشند تا عاملی اثر گذار برای رفع مشکل. کاویانی، اظهارداشت: شاید مردم از ما نخواهند اما ما به عنوان مسئول و افرادی که آسیبهای اجتماع را می شناسند باید وقتی مشکل را دیدیم به دنبال رفع آن باشیم؛ تفکر برای حل مسائل باید بگونه ای باشد که حتی اگر مردم جامعه نیازی را نشناسند و از وجود آن آگاه نباشند، این نیاز را ایجاد کرده و آن را پوشش دهیم. وی با بیان اینکه برنامه ها و سیاستهای مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر کرج تدوین شده است، تاکید کرد: نیاز پویایی و فعالیت مرکز پزوهشها آن است که کارآمد بودن مرکز در ذهن ها شکل بگیرد. کاویانی با مهم خواندن قبول مسئولیتهای اجتماعی، انجام این مهم را دین به کشور دانست و گفت: بی شک همه ما با بهره گیری از منابع و ظرفیتهای موجود در کشور به رشد و پیشرفت در زمینه علم و دانش دست یافته ایم و باید در جهت رساند کشور به موفقیت در زمینه های مختلف به ویژه پاسخ به درخواسته ای مردمی اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود